Motor, karoserija, gume, ovjes – svaki dio na automobilu proizvodi zvukove. Kada će se i kako ta mješavina pretvoriti u buku? Glasnoća se obično mjeri u decibelima, no za potrebe istraživanja koristi se i jedinica son. Naime, za razliku od isključivo fizički izmjerenog zvučnog tlaka u decibelima, mjerenje u sonima bolje iskazuje glasnoću koju prima ljudsko uho.
1. Kotrljaju li se veći kotači glasnije?
Ne! Test je, na automobilu veličine Golfa, pokazao da naraste li veličina guma sa 225/45 R 17 na sljedeću većih 225/40 R 18, buka kotrljanja naraste za samo pola sona. To se gotovo ne čuje.
2. Četverocilindraš je glasniji od šesterocilindraša?
Da! Pod opterećenjem (pri ubrzavanju od nule do 100 km/h) automobil s trolitrenim šesterocilindarskim benzincem glasan je 30 sona, dok je model iste marke s dvolitrenim četverocilindrašem glasniji za 1,5 son. Jedan od razloga je, naravno, manjak snage koji ima posljedice na izvedbu mjenjača i različite razine brojeva okretaja.
3. Kabriolet s platnenim krovom bučniji je nego s čeličnim krovom?
Da! Usporedbe vožnji na velikim brzinama pokazuju: platneni je krov gotovo dvostruko bučniji od čvrstog krova. Točnije, roadster s kapom od tkanine glasan je 105,3 sona, a brat sa sklopivim krovom samo 80,4 sona.
4. U kabrioletu je uz otvoreni krov bučnije?
Da. Čim se otvori sklopivi krov, buka vjetra uvelike se pojača. Izmjeriti se može do 18 sona razlike.
5. Je li benzinac tiši od dizelaša?
Ne! Barem tako vrijedi za TDI motor koji se pri sprintu s punim gasom drži suzdržanije od brata s TSI motorom. U tim uvjetima benzinac dostiže više okretaje pa motor stvara više buke.
6. Čuje li se motor pri brzini od 100 km/h?
Da! Za taj smo primjer ponovno uzeli TDI – motor pri ovoj brzini brunda posve podnošljivo. Tek od 130 km/h naviše buka vjetra i guma nadglasaju zvuk TDI-ja.
7. Je li karavan glasniji od limuzine?
Da! Mjereno pri stalnoj brzini od 100 km/h, doista je nešto glasniji od modela s izbočenim prtljažnikom i jednakim motorom. U svakom slučaju, između karavana i limuzine razlika je samo 1,4 sona.
8. Je li u Rolls-Royceu straga tiše nego sprijeda?
Da! Najtiše mjesto u Rolls-Royceu Ghost (mjereno pri 100 km/h) jest straga desno. Čak i kad vozač mora podnijeti više buke – razlika je samo 0,9 sona. To mogu razabrati samo iznimno osjetljivi ljudi.
9. Je li za buku važna stražnja polica?
Ne! Mogli biste pomisliti: ako nedostaje polica iza stražnjeg naslona, nedostaje i element koji izolira buku. Međutim, u svakodnevnim, netrkačim modelima automobila – s policom i bez nje nema mjerljive razlike.
10. Čuje li se u Rolls-Royceu samo sat ili je to urbana legenda?
Ne! Sat je posve nečujan. Ako se išta čuje, onda su to V12 i ventilacija.
Izvor: Dnevnik.hr