Prometnice njemačkog glavnog grada Berlina postale su redovna poprišta incidenata u kojima se ne preza od verbalnih uvreda, a ponekad polete i šake, što je za poslovičnu njemačku pristojnost i disciplinu donedavno bilo nezamislivo.
Više od 15 tisuća ljudi nedavno je potpisalo peticiju protiv ‘mačo muškaraca u automobilima’. Incijativu su pokrenule žene, zasićene da ih bijesni vozači vrijeđaju, a u nekim slučajevima i fizički napadaju. Pokretanje peticije dobar je indikator da je u porastu agresivno ponašanje na cestama u Njemačkoj, zemlji u kojoj se prometna pravila štite visokim kaznama, a vozači su na glasu kao disciplinirani.
Doktorica Saskia Etzold posljedice gnjeva na cestama vidi svaki dan. ‘Vozači iskaču iz vozila na semaforima i napadaju pješake. Bicikliste znaju udariti kroz otvoreni prozor’, kaže Etzold, liječnica u berlinskoj bolici Charite koja često šiva rane i brine se za ozljede zadobivene u cestovnim sukobima. ‘To više nije nepromišljeno, bezobzirno ponašanje. To je golo nasilje. Ljudi kao da više ne mogu kontrolirati bijes’, rekla je Etzold. Istraživanja pokazuju da je na ‘ratnoj stazi’ više sudionika u prometu nego ikada.
Njemački zakoni naglašavaju da sudionici u prometu moraju biti obzirni jedni prema drugima, ali u praksi se to slabo vidi, tvrdi Siegfried Brockmann, koji predvodi panel osiguravateljskih društava u istragama prometnih nesreća.
‘Crveno na semaforu je u zadnje vrijeme jedino što obuzdava vozače’, rekao je. Za agresivno ponašanje vozača prema biciklistima Brockmann krivi gradske političare koji ove potonje podržavaju samo deklarativno. Planiranje biciklističkog prometa u njemačkim konurbacijama zanemareno je već četrdesetak godina.
Mreža integriranih biciklističkih staza u njemačkim gradovima debelo zaostaje za onima u Nizozemskoj, primjerice. Sukob u Berlinu doživjet će i novi zamah pošto su gradske vlasti osmislile ambiciozan zakon o mobilnosti i javnom prijevozu, koji stupa na snagu krajem godine, i bicklistima daje prednost pred automobilima. Bit će to prvi takav zakon u Njemačkoj i već je predmetom kritika moćnog automobilskog lobija, uključujući i ADAC, najveći autoklub u Europi.
‘Kada se više ljudi počne koristiti autobusom, gradskom željeznicom ili biciklima, i oni ovisni o automobilima brže će do cilja’, odgovara berlinska zastupnica i predsjednica gradskog odbora za zaštitu okoliša Regine Guenther.
Kako bi se napravilo mjesta za biciklističke staze, gradske će se prometnice morati suziti, a nužno će biti i reduciranje gradskih parkirnih mjesta. Te mjere sigurno neće naići na odobravanje vozača, ali im čak niti gradonačelnik Michael Mueller izgleda ne može pomoći. On je nedavno prosvjedovao protiv ‘pretjeranih’ planova vijeća gradske četvrti u kojoj živi o smanjenju broja parkirnih mjesta u blizini njegove zgrade. Njegove primjedbe nisu uzete u obzir.