Svi volimo zamišljati da nam nema ravnih kad je vožnja u pitanju, no iako možda vozimo sasvim u redu, činjenica je da mnogi od nas prilikom upravljanja vozilom rade barem neke od grešaka, a spomenuti ćemo one najčešće greške.
Jednom davno, netko mudar je izjavio ‘vožnja nije pravo, nego privilegija’, no žalosno je da danas na cestama možemo vidjeti vozače koji posjeduju vozačku dozvolu unatoč tome što su kod svakog sjedanja za upravljač, prijetnja sebi i ostalim sudionicima u prometu. No, iako se takvima u svakodnevnim situacijama često prisjetimo bliže i daljnje rodbine, možda je bolje da krenemo od sebe, jer budimo realni, nitko od nas nije savršen i bez greške kad sjedi za upravljačem svog vozila. Ovo su najčešće greške koje mnogi od nas svjesno ili nesvjesno radimo krivo prilikom vožnje.
Držanje upravljača
Ne uče nas bez razloga u autoškoli da upravljač treba držati u položaju “9 i 3″, ako upravljač gledamo kao analogni sat, no dovoljno je da pogledate bilo koju osobu koja vas vozi i zamjetiti ćete da se toga pridržavaju samo rijetki. Vožnja jednom rukom kao da smo upravo ispali iz hip-hop spota, držanje upravljača previsoko ili prenisko, pa čak i vožnja bez ruku, da, sigurni smo da ćete se naći u barem jednom od nabrojanih načina vožnje. No, imajte na umu da je bilo koji od njih opasan i da vam znatno produžava vrijeme reakcije u opasnim situacijama.
Loše podešeni retrovizori
Kao i kod držanja upravljača, retrovizori ili vozačka ogledala su stvar koju obavezno morate provjeriti kad sjedate u automobil, a pogotovo ako niste jedini koji koristi to vozilo. Ogledala moraju biti pravilno podešena kako bi maksimalno smanjili mogućnost da vam se vozila koja nailaze sa stražnje strane nađu u mrtvom kutu i da ih ne vidite prilikom skretanja ili prestrojavanja u drugu traku. Pravilo podešavanja bočnih ogledala je da u njima vidite odprilike 1/4 vašeg automobila.
Upotreba dugih svjetla prilikom magle
Nije teško zaključiti da duga svijetla u magli samo još dodatno pogoršavaju situaciju. To se događa zbog toga što se svijetlost reflektira od molekula vode u zraku i prilikom toga nam dodatno smanjuje vidljivost. U takvim situacijama koristite kratka svjetla, svjetla za maglu i prilagodite brzinu uvjetima na cesti.
Kočenje u zavoju
U klasična najčešće grešake neiskusnih vozača spada i kočenje u samom zavoju, jer se prilikom toga težina prenaša na prednji kraj vozila, dok se stražnjim gumama smanjuje trakcija i može doći do zanošenja vozila. Ako morate prikočiti zbog zavoja koji slijedi, to svakako napravite prije samog ulaska u zavoj jer bi se moglo dogoditi da vam “pobjegne” zadnji kraj i završite u kanalu.
‘Nabijanje’ vozilu ispred
Mnogi od nas vole voziti iza drugog automobila tako da su praktički parkirani u njegovom “bunkeru”. No, dobar dio takvih vozača na teži je način naučio da je ovakav stil vožnje prilično opasan, a na kraju i skup jer je u gotovo svim situacijama prilikom sudara kriv baš vozač koji je udaro u stražnji kraj drugog vozila. Budite oprezni, držite dovoljan razmak da uvijek imate vremena reagirati prilikom nepredviđene situacije.
Vožnja u nečijem ‘mrtvom kutu’
Iako nas u autoškoli uče da prije svakog skretanja ili promijene vozne trake provjerimo mrtvi kut pogledom preko ramena, činjenica je da mnogi vozači taj dio jednostavno ne rade. I zato, ako se sa svojim vozilom nalazite u ravnini stražnjih kotača vozila ispred vas, pretpostavite da vas vozač tog vozila neće vidjeti ako odluči promijeniti voznu traku.
‘Turaža’ hladnog motora
Ako želite da vas automobil dugo služi, onda morate obratiti pozornost na određene stvari, a jedna od najvažnijih je da ne tjerate motor u visoke okretaje dok automobil ne dođe na radnu tempraturu. Nemojte turirati motor u visoke okretaje, pa čak ni previše naglo ubrzavati dok ulje u motoru ne postigne radnu tempraturu, u suprotnom riskirate pretjerano trošenje dijelova motora.
Vožnja nizbrdo s pritisnutim kvačilom
Još jedna klasična greška kod neiskusnih vozača koja može biti izuzetno opasna, a to je da se drži kvačilo prilikom spuštanja nizbrdo. Problem koji se tada javlja je taj da morate pretjerano korisiti kočnicu, što može dovesti do pregrijavanja i “spaljivanja” kočnica. Umjesto pritisnutog kvačila, ostavite automobil u brzini i poslužite se kočenjem motora, uz povremenu regulaciju brzine upotrebom kočnice.
Neravnomjerno kočenje
Uvijek se pameno služite kočnicom kako bi vožnja bila ugodna i sigurna za vas i ostale sudionike u prometu. Mnogi od nas to u biti rade krivo, pa dobrim dijelom koče lagano da bi na kraju shvatili da to nije bilo dovoljno i zatim nagaze prilično žestoko. Unaprijed predviđajte situacije, kočite ravnomjerno jer bi se moglo dogoditi da vas netko udari od iza.
Preglasna muzika
Znamo da je teško ne raspaliti muziku kad na radiju zasvira neki od vama omiljenih izvođača, no, znanstveno je dokazano da nas glasna muzika ometa prilikom vožnje i smanjuje nam koncentraciju na okolinu. Ostavite to ipak za izlaske vikendom.
Izvor: Automobili.dnevnik.hr