Vožnja u zimskim uvjetima zahtijeva stanovitu vještinu i iskustvo, ali uz prikladnu zimsku opremu problemi i zastoji bili bi kudikamo manji
Vožnja po snijegu i ledu je najzahtjevnija, a posebice se to
odnosi na vožnju gorskim predjelima. U zimskim uvjetima, kada
snijeg obilnije pada, osnovni je savjet da svi koji mogu odgode
svoje putovanje, ali to, dakako, nije uvijek moguće, pogotovo ako
se na putovanje mora zbog posla. No, mnogi ne žele ili ne mogu
odgoditi ni odlazak na skijanje, pa se svakako treba dobro
pripremiti i na putovanju voziti što sigurnije. To se jednako
odnosi na vozače koji zimi putuju kroz Liku i Gorski Kotar, kao i
one koji odlaze na skijanje u Alpe.
50.000 tona soli
I zimi je – baš kao i ljeti – sigurnije putovati autocestom nego
lokalnim cestama. Zimska služba Hrvatskih autocesta spremna je za
zimske uvjete. Konkretno, 800 radnika te 178 teretnih i
specijalnih vozila (posipači, snježni plugovi, ralice do 4,8 m
širine, bočne ralice, bočni odbacivači snijega) spremni su za
24-satni rad, a HAC kaže da trenutačno raspolažu s 50.000 tona
soli, od toga oko 570 tona kalcijeva klorida za mokro soljenje
kod izrazito niskih temperatura.
Ujedno upozoravaju vozače da je zimska oprema – četiri zimske
gume (M+S) ili četiri ljetne gume s najmanjom dubinom profila od
4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače
– na kontinentalnim dijelovima autocesta obvezna do 15. travnja.
Osim toga, savjetuju vozače da se prije kretanja na put
informiraju o stanju na autocesti i njezinoj prohodnosti, te da
svoju vožnju prilagode uvjetima na autocesti i prometnim
znakovima na njoj. Naiđete li tijekom vožnje na ralicu,
preporučljivo je voziti iza ralice, a ne ju pretjecati, koliko
vam god to zamorno izgledalo.
Kod obilnijih padalina na autocesti ralice rade u tzv.
baterijskoj formaciji (dvije ralice u jednom smjeru) i nije ih
moguće pretjecati. Ne zaboravite održavati siguran razmak od
ralice, kao i od svih drugih vozila na autocesti.
I kad nema padalina tijekom zimskih mjeseci treba posebno paziti,
što znači da treba prilagoditi brzinu i opreznije voziti na
mostovima i vijaduktima jer se radi o mikroklimatskim zonama i
uvijek je moguća nagla promjena vremenskih uvjeta (npr. ledena
kiša koja se ledi trenutačno u dodiru s tlom). Stoga ta područja
zimska služba stalno preventivno posipava.
Ali, oprez, za vrijeme snježnih padalina uloga zimske službe je
osigurati prohodnost, što u situacijama obilnijih snježnih
padalina podrazumijeva i do 10 cm snijega na kolniku. To svakako
ne znači da se snijeg ne uklanja odmah s početkom snježnih
padalina već se po prolasku ralice za vrijeme padalina stvara
novi snježni pokrivač, koji se čisti odmah u slijedećem ciklusu.
– Često se događa da pojedini vozači pretječu ralice, a da nisu
ni svjesni koliko je takav pothvat riskantan i opasan. Činjenica
je da vozači podcjenjuju vremenske uvjete i odlaze na put
nespremni. Vožnja u zimskim uvjetima zahtijeva stanovitu vještinu
i iskustvo, ali uz prikladnu zimsku opremu većina problema i
zastoja bila bi kudikamo manja. Vozači moraju biti svjesni
zakonske obveze zimske opreme te da cesta, dok snijeg pada, ne
može biti ‘crna’ – jer to ne može osigurati niti jedna
zimska služba u drugim državama sa sličnim klimatskim uvjetima –
kažu iz HAC-a.
Bura na određenim dionicama
Poseban problem u situacijama obilnijih padalina stvaraju
tegljači bez zimske opreme te su ujedno i opasnost za sve
korisnike autocesta. Timovima zimske službe ti isti tegljači
otežavaju rad. Na nekim je dionicama naših autocesta problem i
jak vjetar. S obzirom na blizinu Velebita u odnosu na autocestu,
nadmorsku visinu i blizinu mora, dionica autoceste A1 od čvora
Sveti Rok do čvora Posedarje na autocesti A1 te dionica od tunela
Tuhobić do čvora Kikovica na autocesti A6 najugroženije su
dionice na koje utječu udari vjetra, najčešće bure.
U tim uvjetima, dionica se zatvara za sve ili pojedine skupine
vozila. U uvjetima kada je vjetar jak, ali još nisu stečeni
uvjeti za zatvaranje dionice, dionicom se prometuje uz
ograničenje brzine kretanja vozila. Vozačima se savjetuje
savjesna i odgovorna vožnja, odnosno vožnja sukladno uvjetima na
cesti i ograničenjima brzine – savjetuju iz HAC-a.