Tijekom zimskih uvjeta na cestama svaka prometnica može postati opasna, ali osobito su opasne one koje se najbrže zamrzavaju
Tijekom zimskih mjeseci, kad se temperature u pravilu spuštaju
ispod ništice, najveću opasnost za vozače predstavlja led na
cesti. Njegova pojava moguća je na svim mjestima na kojima
temperatura pada ispod točke smrzavanja. U kontinentalnim
krajevima Hrvatske vozači su uglavnom naviknuti na oprez, no u
priobalju on vozačima predstavlja iznenađenje, a često se na
cesti mogu vidjeti i automobili bez odgovarajućih zimskih
pneumatika. Statistika otkriva kako su te brojke bolje nego u
ostalom dijelu godine, no to i dalje ne osporava činjenicu kako
snijeg ili led na cesti mogu predstavljati potencijalnu opasnost.
Ipak, kad pokušamo odrediti koja su to točno mjesta u zimskim
mjesecima koja možemo nazvati opasnim točkama, dolazimo do
problema, piše portal revijahak.hr.
Na opasna mjesta veliki utjecaj može imati niski koeficijent
prianjanja između pneumatika i podloge. Sve su to lokacije gdje
uslijed vremenskih uvjeta može doći do povećanog rizika od
zanošenja vozila. Na takvim mjestima zaustavni put je duži i zbog
toga je uvijek dobro podizati svijest vozača, upozoriti ih da
vožnju prilagode zimskim uvjetima, stanju podloge, ali i da vode
brigu o zimskim gumama, o tome jesu li dovoljno kvalitetne i mogu
li s njima krenuti na put. Bez obzira na to koji automobil
vozili, je li riječ o pogonu na sva četiri kotača ili automobilu
opremljenim najmodernijim sustavima sigurnosti, led na cesti
predstavlja opasnost zbog potencijalnog gubitka trakcije i
kontrole. Dovoljno je samo malo snijega ili kiše koja će se
lediti na kolniku da primjerice mostovi ili nadvožnjaci postanu
klopka za vaš automobil. Prema statistikama iz SAD-a, upravo se
tijekom manjih snježnih padalina događaju najteže prometne
nesreće jer su vozači opušteniji i neoprezniji nego tijekom
obilnog snijega. Uzrok mnogih teških nesreća upravo je višak
samopouzdanja u kombinaciji s neodgovarajućim gumama. Neki vozači
smatraju kako imaju dovoljno iskustva za zimsku vožnju i kako
zbog toga mogu voziti jednakom brzinom kao da su uvjeti na cesti
normalni, no to u pravilu nije tako, jer prilikom zanošenja
automobila čak i najbrži i najiskusniji vozači neće imati šanse.
Vozač koji na led naleti velikom brzinom, brzo će shvatiti kako
je to situacija s kojom se nije u stanju nositi, no bit će,
nažalost, prekasno.
Most se ledi brže od ceste
Tijekom zimskih uvjeta na cestama svaka prometnica može postati
opasna, no najveći broj nesreća događa se na mostovima,
nadvožnjacima i cestama s povišenom razinom kolnika. Mostovi ili
nadvožnjaci posebno su opasni. Na američkim cestama često se mogu
vidjeti znakovi Bridge Freezes Before Road ili u prijevodu Most
se ledi brže od ceste. Ti znakovi odgovaraju istini. Za razliku
od obične ceste koja je hladnom zraku izložena samo s gornje
strane, most je izložen niskoj temperaturi i vjetru sa svih
strana – iznad, ispod i s boka. Kad temperatura pada, most će se
hladiti brže od obične ceste, na njemu će se većom brzinom
skupljati i snijeg te pojavljivati zaleđena površina. Najveću
opasnost za vozače predstavlja element iznenađenja, oni nisu
spremni na iznenadnu pojavu leda, putuju uobičajenom putnom
brzinom zato što je ostali dio ceste čist ili tek djelomično
mokar. Posljedice tog iznenađenja mogu biti katastrofalne jer se
gubitak kontrole i udarac u prepreku događaju pri velikoj brzini.
Zanošenje se često ne može ispraviti, a pritom postoji i povećana
opasnost od višestrukog izlijetanja ili lančanih sudara, jer
automobili koji dolaze do mjesta nesreće u pravilu gube kontrolu
na istome mjestu. Sjetite se samo stravične prometne nesreće kraj
tunela Krpani na autocesti A1 koja je prije dvije godine odnijela
tri života.
S jedne strane toplo, a s druge led
Potencijalnu opasnost tijekom zimskih mjeseci predstavljaju i
prometnice sa strmim nizbrdicama jer na njima sile trenja između
kotača i ceste nisu dovoljno jake da prevladaju gravitaciju i
uspore ili zaustave automobil koji se nađe na ledu. Svaki zavoj
prekriven ledom također može biti opasan jer može doći do
zanošenja automobila, a opasnima se smatraju i mjesta na kojima
treba kočiti ili potpuno zaustaviti automobil, poput semafora,
znakova STOP, zona radova, mjesta na kojima se već dogodila
nesreća i slično. Doslovno svako mjesto na kojem se vozač mora
zaustaviti na snijegu ili ledu može predstavljati potencijalno
opasnu lokaciju. Pritom će ceste s manjom gustoćom prometa lakše
nakupiti veću količinu snijega ili leda od prometnica s većom
gustoćom, a ovdje se mogu ubrojiti i parkirališta, prilazi te
seoske ceste. Tuneli se također smatraju opasnima, posebno kad
vozač iz njih izlazi jer je i ovdje prisutan visok moment
iznenađenja zato što uvjeti s dvije strane tunela ne moraju biti
identični. Dobar primjer je tunel Sv. Rok u kojem s jedne strane
cesta može biti potpuno suha, a s druge prekrivena snijegom i
ledom. Opasnim se mjestima smatraju i ona na kojima se nakuplja
ili otječe voda koja se zadržala nakon prestanka kiše ili se
slijeva na kolnik s obližnje uzvisine, brda ili jarka te se
prilikom pada temperature smrzava i pretvara u led. Vremenski
uvjeti mogu se jako mijenjati, čak i s malom promjenom nadmorske
visine, primjerice u Zagrebu ceste mogu biti suhe, a na Sljemenu
prekrivene snijegom i ledom. Na većim nadmorskim visinama
temperatura zraka je niža, kiša prelazi u snijeg, pa zato treba
biti spreman na velike promjene u pogledu uvjeta na cesti.
Kaldrma također predstavlja opasnost jer je podobna stvaranju
leda zahvaljujući pukotinama na površini ceste u kojima hladan
zrak dovodi do stvaranja poledice.
Kad je hladno sve su oborine opasne
Pripremite se za vožnju u zimskim uvjetima, stavite zimske gume i
prilikom sjedanja u automobil tijekom zimskih mjeseci obratite
pažnju na pripremu. Ne morate biti meteorolog, no važno je
informirati se o vremenskim uvjetima jer vam takve informacije
mogu spasiti glavu. Posebnu pozornost obratite na mogućnost
padalina i vanjsku temperaturu. Bilo kakva mogućnost oborina kad
su temperature blizu ili ispod točke smrzavanja dodatno povećava
opasnost. Tijekom zime čak i najmanje oborine, lagana kiša ili
manji snijeg, mogu cestu napraviti opasnom i zahtjevnom za
vožnju. Vežite pojas, smanjite brzinu, prilagodite je uvjetima i
lagano kočite te vožnja tijekom zime neće predstavljati problem.