Servis

DOBRO JE ZNATI Koja je razlika između centriranja i balansiranja kotača?

Balansiranje se obavlja kod vulkanizera prilikom montaže guma, pa kod svake sezonske izmjene provjerite je li i balansiranje uključeno u cijenu izmjene guma. Veća neravnoteža na sklopu kotača i gume može dovesti do pojave vibracija na ovjesu

Znate li razliku između centriranja i balansiranja kotača? Ne?
Ništa zato, mnogi ne znaju. No, korisno je to znati kako biste
mogli prepoznati kad je vašem automobilu
potrebno balansiranje kotača, a kad vjerojatno treba
centriranje. Obje situacije, kažu iz Michelina, mogu negativno
utjecati na sigurnost i vijek trajanja guma, što može rezultirati
dodatnim troškovima.

Kad se govori o balansiranju kotača, zapravo se govori o sklopu
gume i naplatka. Kotaču može biti poremećen balans kad
je jedno područje gume ili naplatka teže ili lakše od drugih.
Radi se o neravnomjerno raspoređenoj masi koja stvara
neravnotežu. Balansiranje kotača zahvat je koji ima za cilj
kompenzirati kotač s masom kako bi se ponovno uspostavila
ravnoteža i osigurala optimalna rotacija. Često već prilikom
same montaže guma postoji malena neravnoteža ili neujednačenost
na gumi ili kotaču, a takve pojave se zapravo mogu objediniti i
dodatno pojačati dinamičku neravnotežu. Stoga dinamičko
balansiranje treba obavljati sustavno, prilikom svake
zamjene ili ponovne montaže guma. Balansiranje se obavlja kod
vulkanizera prilikom montaže guma, pa kod svake sezonske izmjene
provjerite je li i balansiranje uključeno u cijenu izmjene guma.
Osim prilikom svake montaže guma, balansiranje treba obaviti i
udarite li malo jače, primjerice, o rub pločnika. 

Balansiranje kotača je važno jer veća neravnoteža na sklopu
kotača i gume može dovesti do pojave vibracija na ovjesu.
Takve vibracije, osim što utječu na razinu udobnosti pri
vožnji, ubrzavaju trošenje gaznog sloja gume i drugih
komponenti ovjesa. Upravo ćete po tim vibracijama u vožnji znati
da se (vjerojatno) poremetio balans guma. Nećete to moći
ignorirati jer je osjećaj zaista neugodan. Vibracije možete
osjetiti na kolu upravljača, podu, ploči s instrumentima ili
sjedalima. Neće biti uočljive pri nižim brzinama, ali hoće kad
dosegnete određenu brzinu, kad dođe do frekvencija na kojima
prirodno dolazi do vibracija na sustavu ovjesa i konstrukciji
vozila. 

Za razliku od balansiranja, koje je normalno za sklop kotača i
gume, centriranje se odvija na ovjesu vozila i radi se
o složenom zahvatu. Centriranje ovjesa vozila
znači podešavanje kutova kotača prema specifikacijama
proizvođača. To obuhvaća podešavanje centriranja i bočnog nagiba
kotača na vozilima. Neravnomjerno trošenje guma ili kratki vijek
trajanja guma signali su da možda postoji problem s centriranjem.
Uočite li, primjerice, da se gume više troše na ramenima nego na
drugim dijelovima, morate hitno provjeriti i prema potrebi
centrirati ovjes na vozilu. Trošenje s hrapavim dijelovima i
izbočeni rubovi pokazatelj su nepravilnog centriranja.
Ubrzano trošenje na jednoj strani gaznog sloja gume, izvana ili
iznutra, mogu biti pokazatelj nepravilnog bočnog nagiba
kotača 

Nepravilno centriranje može uzrokovati promjene u ponašanju
vozila, posebice na cestama gdje gume lošije drže podlogu,
pa automobil može vući u jednu stranu. Također, trošit će više
goriva i gume će se brže potrošiti. Poremećaji u centriranju
kotača mogu nastati nakon udaranja u rubnik, prelaska preko rupe
na cesti ili u ozbiljnijim situacijama, ako vozilo sudjeluje u
nesreći. 

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije