Istraživanje

OD LAŽNOG JAMSTVA DO PRODAVATELJA KOJI TO NISU Ovo su najčešće prevare s polovnjacima

Ponude koje su nevjerojatno povoljne, odmah "zaobiđite u širokom luku", jer ono što se čini predobro često je varka

Tržište rabljenih automobila u Hrvatskoj je ogromno. Samo iz
uvoza nam svake godine stiže otprilike isti broj rabljenih
automobila, kao i novih, a kada tome pridodamo broj prodaja
rabljenih automobila koji su već u Hrvatskoj jasno je da se
rabljeni auti kod nas mnogo više traže i prodaju od potpuno
novih. Jasno, oni su jeftiniji i često se čine kao mnogo bolja
prilika od onih novih. No rabljeni automobili sa sobom donose i
neke velike rizike.

Za razliku od novih automobila baš nikada ne možete biti sigurni
da je s automobilom sve u redu. Rabljeni auti su često vrlo
dobri, no nerijetko se samo čine dobrima na prvi pogled dok se u
njima skrivaju mnogi problemi zbog kojih je automobil
realno mnogo manje vrijedan do novca koji predavatelj traži za
njega.

U nastavku članka osvrnut ćemo se na pet najčešćih prijevara
kojima vas prodavatelji pokušavaju ozbiljno oštetiti. No za
početak jedan generalan savjet koji vrijedi i za automobile: ako
se nešto čini predobrim da bi bilo istinito, vjerojatno nije
istinito. Ponude koje su nevjerojatno povoljne odmah “zaobiđite u
širokom luku”, a za se ostalo poslušajte naše savjete, piše
portal jutarnji.hr/autoklub.

Prijevara 1: Skinuta kilometraža

Nedavno istraživanje jedne tvrtke koja se bavi provjerom
povijesti automobila otkrilo je da manje od 4 posto rabljenih
automobila u Hrvatskoj ima “skinute kilometre”. No taj
podatak može zavarati jer se odnosi samo na aute koje su oni
provjeravali. Usluga provjere povijesti nije jeftina te se na nju
odlučuju samo oni koji kupuju skuplje aute koji su i noviji i kao
takvi imaju manju šansu za to da su im kilometri skidani.
Također, prodavatelj koji prodaje auto s kojim nešto nije u redu,
rijetko će pristati na takvu provjeru.

Realno je zato taj postotak mnogo veći i skidanje kilometra
ozbiljan je problem. ADAC je prije nekoliko godina u svojem
istraživanju ustvrdio da je svakom trećem rabljenom automobilu
koji se prodaje u Njemačkoj skinuta kilometraža, a taj se udio
penje na čak 50 posto kada su u pitanju auti koji se izvoze iz
Njemačke.

Iako se u većini EU država (i kod nas) skidanje kilometara smatra
kaznenim dijelom, ono je prilično često kod auta iz uvoza jer se
na njima teže može provjeriti realno stanje nego kod onih koji su
cijelo vrijeme u Hrvatskoj. Sam postupak je vrlo jednostavan
imate li odgovarajuću opremu i programe. Mnogi prodavatelji to
rade sami, a drugima to za par stotina eura rade razni
“stručnjaci” koji se time bave “profesionalno” i naravno –
ilegalno. Potrebno se odgovarajućom opremom spojiti na kompjuter
automobila i upisati željenu brojku i postupak je kod većine auta
time gotov.

Pravo stanje kilometraže nemoguće je utvrditi sa stopostotnom
sigurnošću. Ipak, možete učiniti nešto da biste pokušali otkriti
prevarante. Stanje kilometraže može se prevjeriti iz zapisa koji
se svake godine očitavaju i bilježe prilikom tehničkog pregleda
auta. To ne pomaže kada je vlasnik skidao kilometre prije svakog
tehničkog pregleda, ni kada je vozilo iz uvoza. U tom slučaju
korisne mogu biti tvrtke koje imaju mnogo opsežnije baze i bave
se provjerom povijesti auta.

I servisna knjiga vozila može biti korisna. Naravno i nju je
moguće krivotvoriti, no i to se polako mijenja. Sve više
proizvođača koristi digitalne servisne knjižice koje bi trebale
biti sto posto sigurne.

I servisna knjiga vozila može biti korisna. Naravno i nju je
moguće krivotvoriti, no i to se polako mijenja. Sve više
proizvođača koristi digitalne servisne knjižice koje bi trebale
biti sto posto sigurne.

Vrlo dobar pokazatelj stvarne kilometraže je stanje automobila.
Istrošenost sjedala, upravljača, ručice mjenjača, pedala i tipki
jasan je pokazatelj da automobil ima podosta kilometara. Ako sami
to ne znate prepoznati, potražite pomoć iskusnog mehaničara koji
će sigurno znati kako mora izgledati automobil s obzirom na
njegovu kilometražu.

Prijevara 2: Auto je bio jako oštećen

Godine korištenja na laku automobila će svakako ostaviti trag,
čak i na onim automobilima koje njihovi vlasnici pedantno čuvaju,
paze, “maze” i garažiranju. Tragovi od udarca kamenčića,
površinske ogrebotine i druga mala oštećenja sasvim su normalna
stvar i ništa zabrinjavajuće za jedan rabljeni auto star nekoliko
godina. Alarm bi vam se trebao upaliti ako nekoliko godina star
automobil ima lak koji izgleda besprijekorno, kao nov. To je
najčešće znak da je automobil bio lakiran nakon nesreće.

Da je auto sudjelovao u sudaru možete prepoznati i po drugim
detaljima. Autolakirnice nerijetko ne pogode pravu nijansu boje
pa u tome može biti razlika između pojedinih dijelova karoserije.
Također, novolakirani dijelovi bit će više sjajni od onih
originalno lakiranih, a plastični dijelovi će biti manje
izblijedjeli. Razlike možete primijetiti i na svjetlima. Je li
automobil naknadno lakiran možete provjeriti i jednostavnim i ne
previše skupim uređajima za mjerenje debljine laka na vozilu.

Ako su radilo o lakšim nesrećama u kojima je stradao samo lim, to
nije razlog za zabrinutost, no ako je nesreća bila teška auto bi
u budućnosti mogao imati velikih problema. O kakvoj se nesreći
radilo, najlakše će prepoznati iskusan automehaničar koji će lako
primijetiti što je sve popravljano. Ako nemate mehaničara, a
primijetili ste neke od opisanih znakova, upitajte prodavatelja o
čemu se radi. Ako ustvrdi da automobil nije bio u nikakvoj
nesreći, odmah odustanite od kupnje jer znate da laže i nešto
prikriva.

Naravno, tu je i opcija tvrtki za provjeru povijesti automobila
koje u principu imaju sve zapise o štetama koje su popravljane
sredstvima koja su isplatila osiguranja, no ni one ne mogu pomoći
ako je šteta popravljana vlastitim novcem i u neovlašetnom
servisu.

Problem 3: Auto nema zračne jastuke

Ovo je vrlo opasan problem kod nekih rabljenih automobila. Takvi
auti nisu česti no mogu biti potencijalno opasni po život. Kod
nekih težih nesreća aktiviraju se skoro svi zračni jastuci u
unutrašnjosti, a njihov popravak nerijetko može biti potpuno
neisplativ. Zbog toga ih prevaranti uopće ne ugrade prilikom
popravka, a kompjuter auta reprogramiraju kako on ne bi pokazivao
grešku na ploči s instrumentima. To je moguće napraviti na mnogim
modelima automobila.

Ovu prevaru je vrlo teško otkriti jer su uglavnom ne možete na
licu mjesta uvjeriti jesu li zračni jastuci u automobilu ili ne?
U svakom slučaju, ako signalna lampica za grešku zračnog jastuka
svijetli možete postati vrlo sumnjičavi o čemu se radi. Na većini
automobila s pomoću dijagnostike moguće je provjeriti stanje
zračnih jastuka, no jasno je da to rijetki kupci i čine i zbog
toga ovakve prevare najčešće prolaze neprimijećeno.

Problem 4: Prodavatelji i posrednici koji to
nisu

I među prodavateljima i među kupcima automobila ima opasnih
prevaranata koji uopće ne namjeravaju prodati ili kupiti
automobil, već samo traže način kako će od naivnog kupca oteti
novac.

“Prodavatelji” ciljaju na posebno lakovjerne kupce, a cilj im je
uvjeriti kupca da imaju idealan automobil za njih. Oni se
uglavnom oglašavaju u oglasnicima kao prodavatelji i na prvi
pogled ništa nije sumnjivo. Nerijetko kupci taj automobil mogu i
razgledati, a s automobilima je uglavnom sve u redu i čine se kao
“prava prilika”. Jedini problem je taj što prevarant taj
automobil uopće ni ne namjerava prodati. On prvo traži predujam
ili čitav iznos unaprijed, najčešće tvrdeći da ima i druge
zainteresirane kupce kako bi naivnom kupcu sugerirao da mora
hitno djelovati. Nakon što im kupac da novac, prevaranti
jednostavno nestanu, njihovi broj mobitela je isključen, a
“kupljenom” ili “rezerviranom” automobilu nema ni traga.

Opasni su i posrednici koji nude uslugu prodaje vašeg rabljenog
automobila za određenu proviziju. Među njima ima prevaranata koji
se koriste vrlo jednostavnim trikom. Uvjere prodavatelja da imaju
ozbiljnog kupca za auto i traže od njega da im ustupi auto kako
bi ga kupac mogao vidjeti. Nakon toga prevaranti lažiraju potpis
na kupoprodajnom ugovoru, prepišu auto na sebe i odmah ga prodaju
dalje. Nakon toga nestanu i promijene telefon. I kada prodavatelj
otkrije gdje je njegov auto imat će problema jer će na sudu
morati dokazati da je prevaren i da nikada nije dobio novac za
svoj auto.

Problem 5: Lažno jamstvo

Mnogi prodavatelji rabljenih danas nude jamstvo za rabljene
automobile, a njegovo trajanje je najčešće od nekoliko mjeseci pa
i do godine dana. Većina to jamstvo i realizira, no postoje
prodavatelji koje takvo jamstvo nude samo usmeno, a kada dođe do
prodaje kupac ne dobiva nikakvu potvrdu o jamstvu. Bez jamstva
navedenog u ugovoru, odnosno ako je ono samo usmeno, možete se
samo nadati da će vam automobil biti popravljen ako do kvara i
dođe.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije