Održavanje vozila

SVE O SVJEĆICAMA Zašto ih je (iznimno) važno mijenjati u propisanim intervalima?

Zamjena svjećica može ponekad izgledati kao vrlo jednostavna radnja po modelu uradi sam, ali potrebno je biti oprezan ako nismo u potpunosti sigurni što radimo

Svjećica ima ključnu ulogu u radu benzinskog motora, a o njezinim
funkcijama, zamjeni i problemima u radu piše za revijuhak.hr Marin
Morava
, tehnički savjetnik u HAK-u. Osnovna funkcija
svjećice je paljenje smjese goriva i zraka preskakanjem
visokonaponske iskre između elektroda svjećice. Uzmimo u obzir da
svjećica može zapaliti smjesu goriva i zraka između 500 do 3500
puta u minuti. Njezin ispravan rad omogućuje lako pokretanje
motora, nesmetan i učinkovit rad motora, optimalnu potrošnju
goriva i smanjenje emisija štetnih plinovima.

Primjedbe na rad motora najčešće mogu biti različite, a mogu biti
povezane i s neispravnim radom svjećica. Problemi mogu nastupiti
i nakon zamijene svjećica, motor se lošije pokreće ili je
smanjena snaga motora što najčešće može ukazati na pogrešno
određene i ugrađene svjećice.

Drugi najčešći tip primjedbe do kojeg dolazi u vožnji je
isprekidan rad motora zbog izostanka paljenja na određenom
cilindru. S dužim periodom isprekidanog rada cilindra motora
dolazi do uključenja kontrolne lampice ispravnosti rada motora, a
često u praksi dolazi do izostanka iskre između elektroda
svjećice zbog nastupanja neispravnosti na visokonaponskim
komponentama, indukcijskom svitku (bobini) ili visokonaponskim
kabelima-vodičima. Uzrok svim nastalim neispravnostima može biti
lošije stanje svjećica, a čest razlog u praksi je neredovita
zamjena svjećica.

Interval zamijene svjećica određuje proizvođač i može biti
različito postavljen, od 20.000 km do 120.000 km, ovisno o vrsti
ugrađene svjećice. Vaš plan održavanja vozila može sadržavati
preporuku na koliko je kilometara potrebno zamijeniti svjećice.
Servisna literatura koju koristi radionica definitivno će
sadržavati ovu informaciju.

Za ispravan rad motora proizvođač određuje na svjećici broj
vanjskih elektroda, zazor između masene i središnje elektrode,
materijal i izvedbu središnje te masene elektrode i često –
najvažnije za ispravan rad svjećice – toplinsku vrijednost
svjećice kako bi se održala poželjna radna temperatura na
izolacijskom materijalu svjećice između 450 i 800 °C. Toplinska
vrijednost svjećice je određena obujmom izolacijskog materijala
svjećice koji se nalazi u komori za izgaranje. Ako je obujam
izolacijskog materijala veći, riječ je o svjećici niže toplinske
vrijednosti, a ako je obujam izolacijskog materijala manji
svjećica je više toplinske vrijednosti. Prilikom kupovine
svjećica potrebno je kataloški odrediti svjećicu prema vozilu i
ugrađenom motoru kako bi otisnuti zapis na svjećici uskladio s
toplinskom vrijednosti koju zahtijeva proizvođač vozila.

Zamjena svjećica može ponekad izgledati kao vrlo jednostavna
radnja po modelu uradi sam, ali potrebno je biti oprezan ako
nismo u potpunosti sigurni što radimo i ne slijedimo pravila
struke ili ne koristimo adekvatan alat i literaturu za potrebnu
radnju. Nestručnim radom možemo prouzročiti brojne probleme koji
mogu uzrokovati oštećenje motora, kao i mogućnost strujnog udara.
Naime, može doći do izboja visokog napona prilikom rada motora u
dodiru s visokonaponskim komponentama sustava paljenja.

Preporuka je ovu radnju prepustiti servisu koji će pružiti
dijagnostiku stanja svjećice vizualnom kontrolom na temelju
mjerenja zazora između elektroda ili usporedbom vizualnog stanja
površine svjećice. Tako se mogu pronaći uzroci nastalih problema:
je li u pitanju neispravna svjećica ili je uzrok nastala
neispravnost na motoru zbog drugih problema kao što su mehanička
istrošenost u motoru, odnosno problem s pripremom smjese goriva i
zraka.

Ako usporedimo probleme koji nastaju propuštanjem zamjena
svjećica nekad i danas, možemo zaključiti kroz praksu da danas
najčešće nećemo uočiti probleme s pokretanjem motora što je na
strijim modelima automobila bio slučaj. Često neće doći niti do
problema u radu, ali će posljedice biti nagle i skupe. Najgore
slijedi je da dolazi do pucanja izolacijskog materijala
(keramike) koja pada u cilindar i mehanički ošteti motor za
vrijeme njegova rada. Ovaj slučaj pucanja izolacijskog materijala
izazvan je zbog većeg broja ciklusa temperaturnih promjena nego
što ih je proizvođač odredio u predviđenom intervalu zamijene
svjećice. Preporuka je voditi dnevnik održavanja i zamijeniti
redovito svjećice motora kako bi izbjegli štetu. Trošak zamijene
svjećica može biti samo 1-2 posto iznosa kojeg bi izdvojili za
popravak motora kojeg je uzrokovala neispravna svjećica.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije