Tema ravnopravnosti u glazbenim krugovima aktualna je širom svijeta.
Svijet klasične glazbe prožet je hegemonijom
ukorijenjenoj u muškoj dominaciji, patrijarhatu i bijeloj rasi.
Povijest moga života kao skladateljice također je priča o stalnom
preispitivanju skladateljske sposobnosti žena. A to je
demoralizirajuće.
Olga Neuwirth, austrijska skladateljica
Statistički gledano, većina repertoara zapadnog glazbenog kanona
pripada muškarcima. Stoljećima su skladateljice isključivane
i/ili prešućivane unutar patrijarhalnog društva. Kroz 20. i 21.
stoljeće skladateljice se probijaju kroz društvene barijere, o
njihovom stvaralaštvu se istražuje, govori i piše, postaju
glas vlastite umjetnosti.
Tema ravnopravnosti u glazbenim krugovima aktualna je širom
svijeta. No je li ravnopravnost uistinu društveno vidljiva u
kontekstu žena skladateljica? Iako živimo u vremenu u kojem je
rodna ravnopravnost dio mnogih pravnih dokumenata i fokus brojnih
javnih rasprava, postavlja se pitanje imaju li doista glazbenice
skladateljice u 21. stoljeću ravnopravnu ulogu u dijeljenju
glazbe?
Kako bi ukazali na bogatstvo ženskog stvaralaštva unutar hrvatske
glazbene baštine, ali i na žensko stvaralaštvo uopće, desetak
učenika Glazbene škole u Varaždinu uz pomoć svojih mentora
postavilo je projekt u kojem se naglasak stavio na živote i djela
eminentnih hrvatskih skladateljica, u ovom slučaju to su bile
Dora Pejačević, Ivana Lang i Margareta
Ferek-Petrić.
Navedene skladateljice živjele su i djelovale, tj. žive i djeluju
u različitim vremenskim periodima, različitoj kulturnoj i
društvenoj okolini te je pozadina njihova stvaralaštva, ali i
njihovog položaja u društvu, bitna polazna točka za provođenje
daljnjeg istraživanja. Smatramo kako je hrvatsko žensko glazbeno
stvaralaštvo u djelima prethodno navedenih skladateljica putokaz
prema osnaživanju rodne ravnopravnosti te kako je
istraživanje njihovog stvaralačkog puta kvalitetan pokazatelj
društvenih promjena.
Životni put i stvaralaštvo triju skladateljica doista prikazuje
društvene promjene ne samo u Republici Hrvatskoj nego i u svijetu
te postavlja osnovu za detaljno izučavanje njihovih
skladateljskih opusa kako bi se kroz međukulturalnu
institucionalnu suradnju istaknula važnost položaja skladateljica
danas.
U navedenom projektu sudjelovali su učenici i nastavnik Odjela za
klavir u izvedbama skladbi navedenih skladateljica, učenici
Odjela za teoriju glazbe koji su pod mentorstvom nastavnice
teorijskih glazbenih predmeta proveli istraživanje o
skladateljskim opusima, s naglaskom na djelima za klavir, životu
i djelovanju navedenih hrvatskih skladateljica.
Sa ciljem da projekt približe široj zainteresiranoj javnosti
njegovo predstavljanje koje je održano krajem svibnja je
zabilježeno, a vjerujemo kako će video uradak, koji vam ovim
putem predstavljamo, potaknuti svakog od vas na razmišljanje o
važnosti i značaju rodne ravnopravnost, teme koja je uvijek
aktualna u društvu.
Kao što je nastavnica Glazbene škole u Varaždinu Petra
Zidarić Györek naglasila, čak i ove, jednokratne
intervencije mogu biti veoma korisne u podizanju svijesti o
važnosti rodne ravnopravnosti, a ona uvijek počinje od nas samih,
ali i u učionici.
She is Music u tom smislu predstavlja dugoročan proces koji će se
svake godine nadograđivati i tako obogaćivati školski kurikulum,
a kako nam je ravnatelj Glazbene škole u Varaždinu Davor
Matačić potvrdio, sav njihov trud oko ovog projekta nije
prošao nezapaženo ni na europskoj sceni te je pariško sveučilište
Sorbonne iskazalo interes za predstavljanjem projekta studentima
ovog eminentnog sveučilišta.