On je jedini školovani parfumer u Hrvatskoj poznat po kreiranju mirisnih kompozicija za najpoznatije hrvatske i svjetske brendove. Ugodan za razgovor, pomalo samozatajan, ali ozbiljan što se posla tiče.
Začetnik je parfemske industrije u Hrvatskoj i priznat na europskoj parfemskoj sceni. Njegove parfemske recepture pronaći ćete u mnogim high street brendovima u parfumerijama, a da toga niste ni svjesni.
Bez obzira što zbog posla živi na relaciji London-Paris, vrlo često je i u Čakovcu. On je Tomislav Vrbanec, kojeg s razlogom možemo nazvati ‘parfumerom slavnih’.
Studij i studentski život
Tomislav je nakon završene Graditeljske škole u Čakovcu upisao studij građevine na Sveučilištu u Zagrebu. Priznaje da ni sam nije znao što ga tamo čeka, ali studentske dane će uvijek pamtiti.
– Oduvijek sam želio postati arhitekt. To mi je bila istinska želja odmalena, pa sam gledajući u tom pravcu nakon završene srednje škole upisao i fakultet. Na arhitekturu nisam upao, pa mi je nekako najsrodniji bio studij građevine. Međutim moram priznati da je taj fakultet jedan od težih i s obzirom na stečeno znanje u srednjoj školi nisam mogao pratiti gimnazijalce. Zvuči malo čudno pošto sam završio za građevinskog tehničara visokogradnje, ali tada se studiralo po drugačijem sistemu nego danas. Odustao sam od studiranja nakon godinu dana, ali studentske dane nikada neću zaboraviti.
– Kada se danas sjetim tih dana, vjerujte uopće mi nije žao što sam odustao od fakulteta, jer sam se pronašao u sasvim drugim ‘vodama’. Nikada ne znate u kom smjeru će vas život odnijeti – dodao je.
Vrlo rijetko i nama nepoznato – zanimanje parfumera
Igrom slučaja počeo se baviti proizvodnjom parfema, a svoje stručno znanje stekao je u najprestižnijim francuskim školama. Mentori su mu bili francuski kreatori parfema.
– Kada sam imao oko 24 godine, imao sam prilike upoznati jednu osobu koja je promijenila moj život. Ona je Francuskinja sa kojom sam se igrom slučaja upoznao na jednoj konferenciji u Puli. Kako je radila za jednu od najvećih francuskih parfemskih kuća, bilo mi je fascinantno slušati je kako funkcionira kompletna parfemska industrija. Ostali smo u kontaktu i polako sam se počeo upoznavati sa svijetom parfema. Danas smo jako dobri prijatelji i vrlo često se družimo.
Zanimanje parfumera vrlo je često nejasno i većini ljudi potpuno nepoznato.
– Da biste postali parfumer i to u pravom smislu te riječi, morate biti spremni na velika odricanja i na ulaganje u sebe. Uz sve to morate obožavati ono čime se bavite, jer ako se u potpunosti ne predate tome, nećete uspjeti – rekao je to Tomislav govoreći iz vlastitog iskustva.
– Školovanje traje 4 godine sa bezbroj odrađenih sati u praksi. Ipak, parfumer mora imati toliko istančan osjet njuha da može prepoznati minimalno preko 400 vrsta sastojaka. Znam da se čini nemoguće, to sam i ja mislio, ali vjerujte mi da je uz pravilan trening i mentora sve moguće.
Osnovna parfemska karta, pojašnjava, sadrži više od 800 različitih vrsta mirisa, dok se u današnjoj parfemskoj industriji koristi preko 2.000 različitih sastojaka.
Svaki parfumer je umjetnik na svoj način. Potrebno je jako dobro predznanje kako bi znao kako i u kojim omjerima iskombinirati sastojke, da bi na kraju dobio jedinstvenu parfemsku recepturu sa svojim potpisom.
San svakog parfumera je, ističe, naći se na listi najboljih što je njemu nedavno i uspjelo.
– Moje je ime nedavno uvršteno u Fragranticu, listu najpoznatijih i najpriznatijih parfumera na svijetu. Moram priznati da je odličan osjećaj naći se u društvu ostalih kolega koji su u poslu i više od 30 godina.
Ideja o pokretanju Hrvatske Parfemske Kuće
U Francuskoj, koju mnogi smatraju ‘majkom’ parfemske industrije, ima puno parfemskih kuća koje su tijekom godina postale svjetski poznate. Sa željom da se i Hrvatska uvrsti u sam vrh industrije, odlučio se na pokretanje Hrvatske Parfemske Kuće.
– Zašto sam se odlučio na pokretanje Hrvatske Parfemske Kuće? Iz dva vrlo jednostavna razloga. Prvi je taj da postoji ogromna potražnja na tržištu, a drugi da nešto takvo ne postoji u Hrvatskoj. Već godinama gledam kako Francuzi to uspješno rade. Zašto se i Hrvatska ne bi našla na listi poznatih parfemskih kuća? – upitao se.
Pokretanjem Hrvatske Parfemske Kuće i Hrvatima je dostupna kvalitetna usluga proizvodnje privatnih brendova parfema, a pored toga i sve informacije vezanu uz parfemsku industriju.
– U kojim je sve domenama Hrvatska Parfemska Kuća prisutna teško je ukratko objasniti, ali pokušati ću Vam to predočiti u nekoliko kratkih crta. Ponajprije se bavimo razvojem i proizvodnjom privatnih brendova parfema, ali i razvojem i proizvodnjom svih vrsta mirisa (čak i sapuna, vodica za tijelo, mirisnih vodice za kosu). Osim toga, razvijamo i proizvodimo mirise za industriju – opisao je Tomislav, dodavši da rade i unikatne personalizirane parfeme za rođendane, ali i vjenčanja te slične prigode.
– Iako to svjesno ne primjećujemo, mirisi se nalaze u gotovo svim proizvodima koje koristimo na dnevnoj bazi. Za sjedište Hrvatske Parfemske Kuće odlučio sam se za Čakovec jer sam u njemu rođen i volim ga. Zbog toga imam jednu veliku želju. Ako Beč može biti grad kulture, Milano grad mode, zašto Čakovec ne bi mogao postati grad parfema? – ističe.
Trendovi korištenja parfema u Hrvatskoj će se promijeniti
Kao glavni parfumer Hrvatske Parfemske Kuće ima saznanja o tome kakve mirise Hrvati vole. Pošto dosta vremena provodi izvan Hrvatske, govori nam o tome da će se u sljedećih nekoliko godina trendovi korištenja parfema u Hrvatskoj itekako promijeniti.
– Hrvati jako vole lijepo mirisati i to je činjenica. Kao i u svakoj drugoj državi na svijetu, pa tako i u Hrvatskoj, postoji samo 10 posto onih koji si mogu priuštiti skupe i razvikane brendove. Ako uzmemo u obzir popularnost kupovine na rate, onda taj postotak može biti maksimalno 20 posto. A što je s ostalih 80 posto stanovništva?
Upravo stoga je Tomislavova vizija svim ljudima približiti parfemsku industriju što je više moguće i pokazati da parfem koji će biti proizveden od kvalitetnih sastojaka i vrlo postojan ne mora nužno biti i skup.
– O velikim brendovima ne bi puno govorio. Mislim da su pojedini precijenjeni i da za 4 puta nižu cijenu kupci mogu dobiti istu, ako ne i bolju kvalitetu. Međutim, sve je to jedan vrlo unosan biznis i veliki brendovi godišnje zarađuju milijarde eura upravo na mirisima. Vrlo važan igrač na tržištu, pogotovo u zadnjih 5 godina, postali su upravo mali brendovi odnosno oni koji nisu toliko razvikani.
Hrvati vrlo dobro prate trendove, smatra Tomislav, te su zbog toga mali brendovi polako, ali sigurno, počeli osvajati naše tržište.
– Razlog tome jest da se sve više domaćih dizajnera i poslovnih ljudi odlučuje za proizvodnju vlastitih brendova parfema. Ljudi su prepoznali njihovu kvalitetu te im obzirom na popularnost razvoja malih brendova predviđam svijetlu budućnost.
Koncepcija poslovanja: Od početka drugačiji od ostalih
S vlastitim pogonom i laboratorijem u Francuskoj, stoji iza kreacija parfemskih receptura nekih on najvećih brendova na europskoj sceni. Tvrdi da za pokretanje vlastitog brenda parfema nije potreban velik početni kapital.
– Trenutno smo prisutni skoro u svim zemljama Europske unije. Međutim, imamo i klijente iz SAD-a, UAE i nekoliko država u Aziji. Danas više nije teško doći do klijenata jer smo se dokazali kao najpovoljniji proizvođač privatnih brendova parfema na tržištu cijele EU. Klijenti vole naš stil rada, a kvaliteta koju pružamo je na zavidnoj razini. Međutim, sjećam se početaka i bilo je vrlo teško.
Naime, Tomislav ističe da je njihova koncepcija poslovanja od samog starta bila u potpunosti drugačija nego je to primjer u parfemskoj industriji.
– Dok su ih svi veliki proizvođači parfema odbijali, naš glavni cilj bio je privući što više upravo ‘malih’ klijenata. Kao primjer spomenuo bih klijenta iz Finske koji je imao veliki problem sa pokretanjem svog brenda parfema. Želio je proizvesti vlastitu limitiranu seriju parfema u količini od 500 komada, a svaki parfem je za sebe morao biti jedinstven recepturom i pakiranjem. Sve tvornice su ga odbile jer se radilo o maloj količini. Međutim, mi smo ga objeručke prihvatili i razvili za njega kompletno rješenje – od same ideje do gotovih proizvoda. Taj potez nam se itekako isplatio, jer taj klijent danas predstavlja poznati brend koji je prisutan na svjetskom tržištu, a za njega se proizvodi na palete.
Ljudi često misle da ne mogu napraviti ništa bez ogromnog početnog kapitala. Međutim to nije tako. Svaki početak je težak, ali uz pravog partnera uz sebe uvijek postoji rješenje, pojašnjava Tomislav.
Klijenti su im uvijek na prvom mjestu
Klijenti, koji su uvijek na prvom mjestu u njegovoj tvrtki, prepoznaju potpuno drugačiji način poslovanja.
– Kao što sam već spomenuo, od samog starta smo imali potpuno drugačije zamišljen koncept poslovanja. Svaki poduzetnik će vam reći isto – bolje je imati 1.000 malih klijenata nego jednog velikog. Rizik poslovanja pritom svodite na minimum, a stabilnost tvrtke na maksimum.
– Svakom klijentu pridajemo jednaku pažnju, bez obzira na vrijednost posla, odnosno na količine. Svaki od njih u našoj tvrtci ima osobnog asistenta koji mu pomaže u razvoju brenda, savjetuje ga i poveznica je između njega, dizajnera i proizvodnje, a osim toga razvijamo i njegujemo partnerski odnos.
Na taj se način stvara jedna posebna veza i odnos između nas, koji se nadopunjuje međusobnim povjerenjem – opisuje.
‘U privatnom životu sam isti kao i u poslovnom’
Tomislav Vrbanec je vlasnik tvornice parfema, vlasnik Europske Parfemske Kuće, Hrvatske Parfemske Kuće, redoviti predavač na prestižnim konferencijama, pokretač škole za parfumere, koji radi sa slavnim i svjetski poznatim javnim osobama.
Obzirom na sve navedeno i količinu posla koja iz toga proizlazi, neizostavno je bilo pitanje kako uspijeva uskladiti privatno i poslovno.
– Pošto se sjediše naše tvrke nalazi u Londonu, a proizvodnja u francuskom Marseilleu, mogu reći da živim na čak tri adrese. Ipak, najdraža mi je ona u Hrvatskoj. No, nijedan moj radni dan nije isti. Posao je vrlo dinamičan i iziskuje puno prilagodbe. Nemam klasičan posao i fiksno radno mjesto i iz tog sam razloga poslovno aktivan 24/7.
Ako želite voditi ovakav posao i konstantno biti na raspolaganju klijentima, radnog vremena nema, dodaje.
– Vrlo često imam Skype sastanke sa klijentima sa drugih kontinenata, što znači da je kod njih 8 sati ujutro, dok su primjerice u Hrvatskoj 3 sata ujutro – prepričava Tomislav i priznaje da bez svog tima ne bi mogao funkcionirati, budući da su ‘oni temelj njegove tvrtke’.
No, sve je zapravo vrlo jednostavno, objašnjava.
– Pošto živimo u vremenu kada svijet postaje globalno tržište, kada uz nekoliko klikova mišem možete odraditi video sastanak sa poslovnim partnerima na drugom kraju svijeta, klasičan ured postaje besmislen. Ako želite uspjeti, morate voljeti ono što radite. A ako volite ono što radite i u potpunosti se predate tome, tada nema odvajanja privatnog i poslovnog. Privatno sam isto što i poslovno. Nema neke razlike – zaključuje.