TRENutak za roditeljski KUTak: Koja je vaša supermoć?

Imate li neku aktivnost kojom se volite baviti više? Koja je vaš hobby? Aktivnost koju kada radite zaboravite na svijet, na vrijeme, na sve? To je aktivnost koja vas ispunjava i čini vas boljima? Pada li vam išta na pamet?

Ne mora to biti nešto spektakularno. Bitno da se vi osjećate spektakularno kada je činite. Ponekad pečete kolače i čini vam se kao da je to vaš svijet, uživate u tome i vrijeme nema granice. Mogli biste to raditi uvijek. Na vas djeluje opuštajuće. Nekima će možda na pamet pasti spavanje ili gledanje televizije.

Supermoć je aktivnost koja je aktivna. Nešto što radite i kada radite osjećate se bolje i opuštenije. Uživate u tome.

Sama riječ supermoć upućuje na to da aktivnost mora biti nešto extra, ali to nije točno. Ako pekar voli peći kruh i uživa u tom svojem poslu, tada ćemo i svi mi uživati u njegovim plodovima nakon njega. Ako cvjećarka uživa u kreiranju buketića, nakon nje će mnogi uživati u cvijeću i ljepoti. Ako frizerka uživa u pravljenju frizura i u tome ju je gušt gledati a i njoj je divno, rezultati neće izostati, a zadovoljnih klijenata koliko hoćeš. Tako je u svemu.

Ako imate dijete koje ne zna koju školu upisati, ne zna koji sport odabrati, ne zna koje izvanškolske aktivnosti birati, tada samo promatrajte interese djeteta odnosno njegovu ljubav prema nečemu. Promatrajte u čemu vaše dijete uživa, što ga ispunjava, koje afinitete ima, koje predmete uči s lakoćom a koji mu predstavljaju poteškoću.

Voli li više pisati, crtati, računati ili su mu jače strane neke praktične naravi – radije će nešto raditi umjesto da se intelektualno upregne. Odlično! Birajte takve smjerove i takve afinitete.

Po čemu je fenomenalno vaše dijete? Koji su djetetovi aduti? Po čemu se ističe? Što radi s lakoćom i uživa u tome?

Kada primijetite sve to, pokušajte motivirati dijete da to razvija više i više. Sigurno vam neće biti teško kad već voli to raditi. Samo će bolje razvijati svoj interes i proširivati znanja i vidike, te s vremenom postati majstor zanata. Cijelo to vrijeme će uživati u aktivnosti.

Pogrešno je misliti da ako je dijete u nečemu odlično, da to ne treba njegovati već da mora raditi na nečemu drugome. Ako djetetu idu jezici, upišite ga na sve jezike koje možete i koje dijete želi ići. Neka postane perfektan u tome. Nemojte ga onda aktivirati na nekoliko drugih polja a ovo tek tako. Pošto mu jezici idu, onda to ne moramo, nego neka radije uči nešto drugo. Ne. Radije uložite trud, vrijeme, energiju i financije u ono što djetetu ide.

Isto je i sa sportom. Ako mu ide, razvijajte taj koju mu ide. Sve dok dijete samo ne odustane i zatraži novo ili do perfektnog. Upravo je to djetetova supermoć. Po tome je dijete posebno.

Zapamtite! Što je važni detektor po kojem ćete prepoznati što je djetetova posebnost? To je dječja strast. Izgubi se u vremenu kada to radi. Uživa u tome. Mogao bi to raditi iznova i iznova i nikada se zasititi. Uspješno je. Traži sve češće i voli to. Sve to upućuje da je to nešto što treba njegovati.

Imate li dijete koje ne pokazuje interes za išta? Tada se isto potrudite. Možda dijete nije još pronašlo što ga zanima. Zajedno potražite neke interese i sportove. Može i svako toliko mijenjati aktivnosti dok se ne pronađe u nekoj. Bitno je da isprobava i da ‘ubija’ dosadu. Bez roditeljskog poticaja dijete neće saznati što su njegovi interesi.

Bez vašeg uloga vremena i organizacije prijevoza i vođenja u raznorazne skupine, dijete nikada ne bi saznalo što voli. Bez da roditelj financijski osigura pokriće dječjih interesa, dijete ne bi imalo mogućnost isprobati sve što misli da voli.

I najvažnije je što vi usmjeravate dijete. Vi ga najbolje poznajte. Vi potičete kada dijete prelako odustaje. Vi ste i oslonac i podrška i sve što treba u datom trenutku. I to je vaša supermoć – biti odličan roditelj djetetu!

Želim vam puno sreće, a ako zapne tu sam.

Od nedavno imam svoj ured u Čakovcu gdje radim individualna savjetovanja za roditelje i djecu te mi se možete s povjerenjem obratiti.

Kada istisnete naranču iz nje izlazi sok od naranče. Kada istisnete limun, iz njega će izaći sok od limuna. Logično, zar ne? Nije uopće za očekivati da ćete istiskivanjem limuna dobiti sok od naranče.

Kada nas stisnu životni problemi, kada nas pritisnu okolnosti i kada smo u cajt notu, iz nas izlazi ono što nosimo u sebi.

Što to svatko od nas nosi u sebi?

Ono što njegujemo. Ako njegujemo mir i zadovoljstvo, onda će se u najtežim okolnostima to pojačati. Ako njegujemo stres, žurbu i nervozu, onda ćemo to potencirati u kritičnim trenucima. Ako njegujemo sreću, zadovoljstvo i pozitivan stav, u teškim situacijama ćemo se osloniti upravo na taj stav i pomoći si njime. Ako ne njegujemo ništa, već stihijski živimo, onda pratite svoja ponašanja u kritičnim trenucima te ćete uvidjeti što sve iz vas izlazi, što vam se sviđa a na čemu možete poraditi.

Ako pak ste tip osobe koju nije briga za takav način samoproučavanja, svejedno ćete u stresnim trenucima reagirati onim obrascem koji svakodnevno njegujete, sviđalo se to vama ili ne.

Kao što nije za očekivati da će stiskanjem naranče poteći limunov sok, tako nije za očekivati da ćete u stresnim situacijama biti smireni i pozitivno rješavati situaciju, a da prije toga niste radili na takvom stavu.

Upravo stresne situacije pokazuju što nosimo u sebi. U nepredvidivim situacijama prema našim reakcijama shvatimo što nosimo u sebi, a nosimo ono što svakodnevno njegujemo.

Njegujete li mir, trudite se razmišljati pozitivno i ‘ružičasto’, u teškim ćete okolnostima gledati svjetliju stranu života i lakše prebroditi nadošlu muku.

S druge strane, naš um ima sklonost drami i negativi, stvaranju problema iz ničeg. Ako ne radite na kontroliranju uma, što znači da mu ne dozvolite da bude negativan već ga uvjeravate u pozitivan ishod svake životne situacije, tada će on od svega napraviti dramu i probleme, a vi ćete biti u kaosu, stresu i strahu.

Takav život nikome nije ni lijep, ni lagan. Imate moć utjecati na to, no potrebno je uložiti svjestan trud. Ako puštate, samo se neće. Treba nešto poduzeti.

E sada, kako sam savjetnica za roditelje, onda da vam objasnim kako takav način razmišljanja utječe na djecu.

Djeca uče od vas. Oni vas promatraju. Promatraju vaše reakcije u određenim situacijama i uče kako da i sami reagiraju. I odjednom čujete dijete od 8 godina kako kaže da je živčano i u stresu. Od čega točno? Ne zna ni on sam, ali je čuo vas i sada to ponavlja. Vidio je vašu dramu i sada to ponavlja. Čuo je da vičete i ljutite se kada vam je teško i sada i dijete to ponavlja.

Jednostavno kopira vas. Još uvijek se istinski tako ne osjeća, ali uči reagirati kada nešto nije po njegovom i kopira vaše reakcije u trenucima ispada.

Ponekad tek u tim situacijama roditelj može osvijestiti svoje ponašanje. Nije prekasno da se promijenite i naučite djecu novim obrascima ponašanja. Boljima i za vas i za dijete.

Istraživanja su pokazala da je potrebno uložiti istu količinu energije i u pozitivno i u negativno reagiranje. Jedino što je važno, osvijestiti trenutak reagiranja. Inače shvatimo tek kada odreagiramo. Potrebno je prepoznati svoje stanje ljutnje, stresa, nervoze i slično i tada svjesno od reagirati što bolje po nas ili okolinu.

To se vježba. Vježbom postajete majstor. Ako puštate neće se dogoditi ništa, ali ako se barem potrudite, s vremenom će biti sve bolje i bolje.

Što sve možete činiti za sebe, kako biti sebi bolji, kako vršiti pozitivan utjecaj na dijete, kako njegovati sreću i zadovoljstvo unutar seb – tema koja je na repertoaru u petak, 22. rujna, od 19 do 21 sat kao dio predavanja ‘Sretan roditelj, sretno dijete’ u Čakovcu, Poslovni centar MTC, prostorije Didaska. Ima još nekoliko mjesta te se stignete prijavite na mobitel ili mail.

Anita Vadas
tel. 098/564-290
mail: info@anitavadas.com
www.anitavadas.com
Edukacija j.d.o.o.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije