Zašto su ‘uvjeti korištenja’ tako opširni i nepregledni, i što zapravo skrivaju?

Ako ste ikada pokušali pročitati kompletne ‘Term of Use’, ili uvjete korištenja neke popularne aplikacije, vjerojatno ste brzo odustali

Jeste li ikada prije ili nakon skidanja aplikacije provjerili uvjete korištenja? Ako niste, ne morate se sramiti jer in ne čita nitko. Glavni razlog je taj što su to deseci stranica sitnog teksta kojeg bi trebalo pažljivo proučiti.

Norveški centar za zaštitu potrošača provjerio je koliko bi ljudima trebalo da pročitaju sva sitna slova u uvjetima korištenja za 33 najpopularnije aplikacije. U prijenosu uživo nekoliko ljudi uvjete je čitalo čak 24 sata. A vrag uvijek čuči u detalju, tj. u sitnim slovima.

Jedna od najpopularnijih aplikacija za razgovor ima čak 15 stranica uvjeta korištenja. Provjerit ćemo koliko nam treba da ih sve pročitamo.

Dakle da bismo pročitali 15 stranica uvjeta korištenja trebalo nam je čak 20 minuta i 7 sekundi.

Uvjeti korištenja tako su opširni jer se proizvođači žele što više zaštiti od mogućih tužbi.

“Što više korisnika, to više obaveza za samog proizvođača, a isto tako i to više odgovornosti za same potrošače, odnosno korisnike tih aplikacija”, kaže Igor Vujović iz udruge Potrošač.

A to dovodi i do apsurdnih situacija.

“U principu, idu do te razine da aplikacija ni pod kojim uvijetima ni na koji način ne mora raditi, ne mora pružati nikakvu uslugu, može oštetiti telefon, može oštetiti korisničke podatke, bez da autor za išta odgovara”, kaže Jasmin Redžepagić, urednik PC Chipa.

A naše brzinsko pregledavanje uvjeta otkrilo je da aplikacija bez pitanja korisnika može koristiti informacije iz imenika te da njeni tvorci nisu odgovorni ako vam putem nje netko ukrade podatke. Sitna slova kriju i druge zamke.

“Da se uz aplikaciju mogu instalirati druge aplikacije za koje vi ne morate znati i za koje vi implicitno prihvaćate uvjeta korištenja te aplikacije, koju niste vidjeli, niti znate koja će biti”, kaže Redžepagić.

Nerijetko su oni koji nasjednu i djeca jer se dio aplikacija, pogotovo igre, predstavlja kao besplatan, iako to zapravo nije.

“Nitko vas ne obavijesti da ćete kad igrate samu igricu morati neka sredstva, tj. alat da biste mogli uopće igrati tu igricu, naknadno kupiti”, pojašnjava Vujović iz Potrošača.

A koliko korisnici mare za ono što piše u uvjetima, još je 2010. na prvi april dokazao jedan distributer kompjuterskih igara.

“Unutar svog ugovora za sve koji su taj dan skinuli igre su stavili da se potpisom ugovora prepušta svoja ovozemaljska duša tom retaileru, odnosno Gamestopu”, kaže Redžepagić.

88 posto kupaca nije pročitalo uvjete te su bez problema prodali dušu vragu. Srećom, samo za šalu.

Stručnjaci se stoga slažu da bi uvjete korištenja, ako stignete, ipak trebali barem letimično pročitati. Jer besplatne aplikacije ipak dolaze sa cijenom, koja je vaša privatnost i vaši podaci, i bilo bi dobro znati tko ih i za što upotrebljava.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije