Centar za odgoj i obrazovanje

Centar ‘Tomislav Špoljar’: Uspješno završen projekt ‘Sportom do bolje prehrane’

Tijekom projekta održane su različite radionice.

Zadnjim danima nastavne godine priveden je kraju projekt “Sportom do bolje prehrane” u Centru Tomislav Špoljar. Projekt se provodio od siječnja do lipnja 2024. godine s učenicima srednje škole. Financiran je temeljem Odluke o financiranju projekata u sklopu izvannastavnih aktivnosti osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj godini 2023./2024. od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Uz voditeljicu projekta Kristinu Kralj, profesoricu fizičke kulture u projekt su se uključile učiteljice Centra, među kojima su edukacijski rehabilitatori Renata Kos, Natalija Luić i Ivanka Jakopec, profesorica filozofije i religijske kulture Tamara Herjavec Habek. Također su sudjelovale stručne suradnice Ana Šamarija, pedagoginja, Janja Bišćević, psihologinja i Patricija Gold, socijalna pedagoginja.

Uz djelatnike Centra, u provedbu aktivnosti uključili su se i vanjski suradnici: Natalija Hoić, magistra nutricionizma, DSR Lumen Varaždin s voditeljem Tomislavom Jelenskim i Feel Activ s voditeljicom Anamarijom Želimorski Pavić.

Tijekom projekta održane su različite radionice. Projekt je započeo uvodnom prehrambenom radionicom magistre nutricionizma, na kojoj su učenici naučili o ulozi nutricionista i popunili obrasce 24-satnog prisjećanja o svojoj prehrani. Također su sudjelovali u prehrambenoj antropometriji kako bi se dobila bolja slika o njihovom antropometrijskom statusu. Roditelji su dobili informativni letak i upitnik o sklonostima prehrani. Magistra je vodila sve prehrambene radionice.

Druga prehrambena radionica “Ideje za hranjiv zajutrak” u veljači uključivala je pripremu Hummus-hranjivog namaza i Namaza od tune. Učenici su kući ponijeli letak s receptima kako bi roditelji mogli pripremati iste namaze. U ožujku je održana prehrambeno-edukativna radionica na temu “Kako osmisliti vlastiti obrok”. Učenici su naučili koliko kojih namirnica smiju konzumirati po obroku i što sve mora sadržavati zdravi tanjur.

Najslađa prehrambena radionica održana je u travnju pod nazivom “Šećeri u namirnicama”. Učenici su pripremali slastice poput čoko bombica, osvježavajućeg smoothija i lažne nutelle. Slastice su ispale odlično, srećom pa su učenici dobili recepte kako bi ih i kod kuće pripremali. Posljednjom prehrambenom radionicom „Što su to kilokalorije“ magistra Hoić nastojala je učenike educirati o energiji koju nam daju namirnice, a nakon edukacije pripremili su Buddha bowl – jelo kineskog naziva s domaćim namirnicama.

Prva sportska radionica “Utezima do vitalnosti tijela” omogućila je učenicima da nauče vježbe s utezima na skočnim zglobovima. Radionicu je vodila Kristina Kralj. U veljači je projektna partnerica Anamarija Želimorski Pavić održala sportsku radionicu “Obručima i trakama”, približivši učenicima ritmičku gimnastiku i pokazujući trikove s trakom. U ožujku je voditeljica projekta Kristina Kralj vodila sportsku radionicu “Želiš li u formi ostati, moraš se kretati i pravilno hraniti”.

Sportskom radionicom u svibnju učenike je Kristina Kralj educirala da ne odustaju od sportskih aktivnosti tijekom lošeg vremena na temu „Ako kiša lije, dvorana zaključana nije“. „Elementima nogometa brinemo o zdravlju“ bio je naziv sportske radionice koju je vodio projektni partner Tomislav Jelenski. Učenici su raznim igrama nogometnim rekvizitima, a na kraju i samom igrom pokazali koliko je sport poput nogometa važan za očuvanje zdravlja.

Koliko je važno istezanje nakon svakog treninga učenici su naučili na sportskoj radionici u lipnju. Nazivom „Učimo pravilno se istegnuti“ učiteljica Kristina Kralj educirala je učenike kako očuvati svoje mišiće, kosti i zglobove od povreda nakon treninga i brže ih oporaviti od napora.

Na kreativnoj radionici Natalije Luić “U mojim mislima” učenici su prikazali svoje omiljene namirnice, kako zdrave tako i nezdrave. U travnju učiteljica Natalija Luić kreativnom radionicom „Hrana u stripu“ prikazala je s učenicima stripove kako hrana brzo nestaje.

Da su stres i prehrana usko povezani objasnila je pedagoginja u svojoj edukativnoj radionici „Jedi dobro, osjećaj se dobro“ . Učenike je educirala kako u stresnim situacijama ne posezati za hranom koja je nutritivno loša već jesti onu hranu koja smanjuje stres.

Učenici su naučeno pokazali i kroz interaktivne igre “Učimo o prehrani i brinemo o zdravlju” koje je u ožujku vodila učiteljica Kristina Kralj.

Učenicima završnog razreda srednje škole magistra Hoić izradila je program prehrane od tri ili sedam dana prema željama učenika. Tim planom se kod učenika nastoji reducirati potkožno masno tkivo ili zadržati trenutna tjelesna masa. Ponavljanje naučenog uz izradu piramide pravilne prehrane osmislila je učiteljica Ivanka Jakopec.

Završnim mjerenjima antropometrijskog statusa svakog učenika primjećujemo da se kod trećine učenika povećala mišićna masa, a smanjilo potkožno masno tkivo. Taj podatak nam daje do znanja da se projektom pozitivno utjecalo ne samo na prehrambene navike već i na navike za kretanjem, vježbanjem brigom o svome tijelu, a time doprinijelo boljem zdravlju učenika. Ovakvim rezultatima možemo biti zadovoljni jer generacija učenika koja je sudjelovala u projektu je većinu dana u sjedećem ili ležećem položaju bez dodatnih aktivnosti nakon nastave.

U zadnjem tjednu mjeseca lipnja učenici su ispunili završnu anketu. Gotovo pola anketiranih učenika uvela je u prehranu neku novu zdravu namirnicu, 62,5%  ih govori da paze na količinu dodanog šećera.  Ono što nas veseli da je po anketi 81,3 % učenika od uključivanja u projekt više fizički aktivno, a više od pola učenika  je osvijestilo važnost unosa veće količine vode. Kako s većom pažnjom biraju namirnice koje jedu odgovara 68,8 % učenika. Ovakvim rezultatima potvrđujemo ostvarenost ciljeva koji su postavljeni na početku projekta.

Preporučeno
Najnovije