U svojem je mandatu tehnička ministrica u odlasku nebrojeno puta omalovažila učitelje razredne nastave na razne načine.
I tako. Od rujna 2020., u novoj školskoj godini, Informatika
postaje izborni predmet od prvog razreda osnovne škole. Ankete
provedene po školama pokazale su veliki interes za taj predmet,
tako da će mnogo mališana već od prvog razreda slušati sadržaje
iz informatike.
Sve je to u redu, odavno se zazivalo da se uvede Informatika od
malih nogu u nastavni proces, no sad se javljaju oni kojima je
upitna satnica i opterećenje učenika.
I dok tehnička ministrica na odlasku kaže kako razredna nastava
‘ionako ima 3 – 4 sata dnevno’ pa ima prostora za uvrštavanjem
Informatike u redovni raspored, ljudi na terenu i u nastavi se
pitaju na koju foru onda oni imaju svaki dan po 5 sati. No, nije
ovo jedina netočna informacija kojom je tehnička ministrica na
odlasku u svojem mandatu baratala pa ćemo joj sad, dok još sitno
broji, oprostiti i ovo neznanje.
Naime, ministrica je zaboravila da učenici imaju, uz redovne
predmete i Sat razrednika, Izvannastavnu aktivnost, DOP-ove i
DOD-ove, ali i Vjeronauk i strani jezik. Dijete koje ne ide na
izvannastavnu aktivnost u školi ni na DOP ili DOD, a ide na
Vjeronauk, ima tjedno punih 21 sat nastave. Podijeljeno na 5
radnih dana nikako ne možemo doći do njezinih ‘3 sata
dnevno’.
No nebitno. Gdje ima volje ima i načina, pa će ona djeca, čiji se
roditelji odluče da dijete neće psihički ni fizički stradati ako
ga ‘opterete’ s dodatna dva sata informatike tjedno, možda koji
dan imati i 6 sati. Pa što? Neće te sate provesti beskorisno, već
će nešto naučiti.
Kurikuli Informatike iliti što će djeca učiti
Kurikuli nastavnog predmeta Informatika od prvog do četvrtog
razreda osnovne škole nisu kvantna fizika. Zapravo su sukus nekog
općeg informatičkog znanja i nužne informatičke pismenosti kojom
vlada bez ikakvog problema svaka prosječna učiteljica razredne
nastave. Dakle, svaka bi razredna učiteljica bez imalo problema i
dodatnih priprema mogla predavati i predviđene sadržaje iz
informatike.
No, ali! Za objasniti učenicima da se računalo sastoji od
kućišta, monitora, miša i tipkovnice treba zaposliti stručnjaka.
I ne samo za to, već i za objasniti razliku između mobitela,
tableta, stolnog i prijenosnog računala potreban je stručnjak
(sadržaji predviđeni za prvi razred osnovne škole). Da mi je
vidjeti diplomiranog informatičara kako trči u školu predavati
dječici takve banalnosti za plaćicu kakvu prosvjetari
imaju.
A što će dječica učiti?
Prvašići
Prvašići će tako naučiti dijelove stolnog računala, kako se
računalo uključuje i isključuje, kako pravilno sjediti pri radu
na računalu, čemu služe miš i tipkovnica, naučit će čemu služi
Internet i kako se njime sigurno služiti i još mnogo praktičnih
korisnih svakodnevnih vještinica. Dakle, ništa strašno, ništa
naporno, ništa opterećujuće. I ništa što bi zahtijevalo
superviziju ‘stručnjaka’. Naravno, u kurikulumu ima dosta i
problemskih zadataka, koje će učenici rješavati kroz igru i
razvijati logičko mišljenje, zadataka koji su sličniji matematici
nego strašnoj informatici.
Drugašići
U drugom razredu osnovne škole kurikul se proširuje pa će učenici
dobiti osnovna znanja o operativnim sustavima, programima, zatim
se i nadalje vodi briga o zdravlju i upućuje se djecu na
provođenje vremena na svježem zraku, učenici će naučiti što su
računalne mape i datoteke, igrat će se i učiti u jednostavnom
programskom jeziku Scratch (za znatiželjne – postoji online
verzija pa pogledajte), naučit će zašto je važan Internet i kako
se pretražuje, naučit će razlikovati mrežne preglednike, a
veliki je naglasak i opet stavljen na sigurnost na internetu,
čuvanje podataka i odgovornom ponašanju. Kao i u prvom razredu
predviđeno je mnogo mozgalica kojima će se razvijati logičko
mišljenje i zaključivanje.
I opet, sadržaji nisu neka velika nauka, zabavni su i jednostavni
i opet se ne očituje potreba za stručnjakom. Svaka učiteljica
razredne nastave savršeno je sposobna odraditi sadržaje
informatike drugog razreda bez da trepne.
Trećašići
U trećem se razredu kreće s usporedbom simbola u svakodnevnom
životu i simbola u digitalnom svijetu. Sumnjam da neka od
kolegica iz razredne nastave ne zna kako izgleda simbol za wi-fi
ili za bluetooth pa treba zaposliti informatičara da to djeci
objasni. Trećaši će nastaviti učiti raditi u Scratchu, jako
simpatičnom i jednostavnom programčiću. Učit će i o sigurnom
digitalnom okruženju i opet o zaštiti na internetu. Toga nikad
dosta. Mogli bi i neki stariji to učiti. U trećem će se razredu
učenici upoznati i s računalnim virusima. Naučit će osnove
internetskog bontona. Učit će i o vrstama komunikacije. Naravno,
i opet sve vrvi mozgalicama.
Realno gledajući, ni nastavni sadržaji iz informatike u trećem
osnovne nisu prevelik zalogaj za učitelje razredne nastave.
Četvrti razred
Četvrtaši svoje informatičko obrazovanje počinju poviješću
informatike i razvojem tehnologije. Upoznat će se i s načinom
desetoprstnog pisanja – osnovama daktilografije.
Učenici će u četvrtom razredu naučiti i sastavljati svoj
e-portfolio. I dalje će razvijati znanja u Scratchu. Naučit će
pisati tajne poruke. I u četvrtom se razredu vodi briga o
zdravlju, oprezu na društvenim mrežama, a naravno tu je i hrpa
zabavnih mozgalica.
Zašto se omalovažava učitelje razredne nastave?
U svojem je mandatu tehnička ministrica u odlasku nebrojeno puta
omalovažila učitelje razredne nastave na razne načine. Pa nije
propustila priliku ni omalovažiti ih ni sad, uvođenjem izborne
nastave Informatike, ali onemogućivši da oni sami u svojim
razredima predaju taj predmet iako su nastavni planovi takvi da
bi ih uspješno i bez problema mogao odraditi i prosječni osmaš.
No, OK. Vidjet ćemo kako će se namaknuti silni stručni kadrovi u
škole i kojom će se brzinom na natječaje javljati IT stručnjaci.
(Pre)poruka roditeljima
Dragi roditelji, izaberite Informatiku kao izborni predmet za
svoje dijete. Sigurno nećete pogriješiti. Sadržaji nisu
opterećujući već edukativno zabavni. Sve detalje možete pronaći
kod
Školske knjige.
A moji dragi kolege i kolegice učitelji razredne nastave svoje su
sposobnosti i znanje, kao i digitalne kompetencije dokazali
tijekom Nastave na daljinu. Bez Đurđe i Škole na Trećem.