o zatvaranju trgovačkih centara

ČUPIĆ ZA N1 ‘U trgovačkim centrima pazimo na broj kupaca, brinemo o zdravlju ljudi’

Ukoliko se zatvore trgovački centri, ističe Čupić, prvo će propasti trgovački centri u hrvatskom vlasništvu...

Denis Čupić, direktor Westgatea i predstavnik
HUP-ove Koordinacije neprehrambene trgovine i trgovačkih centara,
gostovao je u
Newsroomu
gdje je objasnio kako se trgovački centri
pridržavaju epidemioloških mjera. Naveo je i koliki pad prometa
je prouzročila koronakriza te koliko bi šteta nastala ako ne bude
bilo božićnog šopinga.

>> CAPAK “Još nismo donijeli odluku treba li zatvoriti trgovačke centre ili ne”

Ravnatelj HZJZ-a Krunoslav
Capak
 jutros je za N1 rekao da ako se
epidemiološka slika pogorša, moglo bi doći i do dodatnih
ograničenja koja bi se odnosila i na trgovačke centre.

– Ono što je Capak danas rekao, niti jednom riječju nije rekao da
bi zatvarao šoping centre. Nažalost, neki od medija su to
prenijeli malo tendenciozno. Činjenica je da jedan župan zaziva
zatvaranje svega, iako ne zaziva zatvaranje industrije. Trgovački
centri u Hrvatskoj su centri najnovije generacije, moderni, kako
šoping centri tako i pojedinačne trgovine iznad 7000 kvadrata. U
našem smo centru ograničili posjetu na 13000 ljudi, iako bi prema
mjerama koje su donesene mogli dozvoliti 25 000 ljudi, ali išli
smo vrlo restriktivno. Niti u jednom trgovačkom centru u Zagrebu
do sada, osim na mega otvorenjima, nije se dosegnuo takav
maksimalan broj posjeta u jednom trenutku. Mislim da je jasno da
današnji centri imaju moderne sustave, kao što je ventilacija. I
šoping centri i velike trgovine imaju brojače posjeta i svatko u
svakom trenutku može znati koliko ljudi ima u određenom objektu,
zatvoriti ulaz za dodatne ljude i svaki taj sustav može oglasiti
alarm ako uđe previše ljudi – pojasnio je Čupić.

Božićni šoping

Istaknuo je kako se pazi na broj posjetitelja jer brinu i o
zdravlju ljudi, ali ne žele ni zatvaranje trgovačkih centara.

– Nitko od nas ne bi si dozvolio da imamo previše posjeta pa da
zbog toga dođe do zatvaranja trgovačkih centara iz dva aspekta.
Jedno je da vrlo odgovorno razmišljamo o ljudskim životima, a
drugo je da odgovorno razmišljamo i o gospodarstvu jer ako nas
zatvore i ako se božićni promet ne ostvari u RH, imat ćemo dva
problema. Jedan je generalni pad proračunskih prihoda i sve što
to sa sobom donosi, a drugo je da će jedan dio trgovaca zbog toga
neminovno propasti.

Osvrnuo se na izjave da će se ljudi okrenuti online kupnji ako
dođe do zatvaranja trgovačkih centara.

– Činjenica je da velika većina online prodaje dolazi izvan
Hrvatske.

Odgovorio je i na pitanje hoće li neki zakupci u slučaju
zatvaranja centara odustati od cijele priče.

– Ne da se bojim da će oni odustati nego da će odumrijeti.
Činjenica je da se radi o tvrtkama koji su i inače u Hrvatskoj u
teškoj poziciji jer imamo 25 posto PDV-a nasuprot Austriji
koja ima 20 posto ili Rumunjske koja od 1.1. ima 16 posto, koji
ionako zbog manje kupovne moći u Hrvatskoj teže posluju nego u
ostatku Europe. Neki od njih jednostavno nisu tako kapitalno jaki
da bi se s tim mogli boriti. Prvo što će odumrijeti su trgovine i
trgovački lanci koji su u originalnom hrvatskom vlasništvu i
nemaju toliko kapitalnih rezervni kao međunarodni lanci – kazao
je Čupić.

U trgovačkim centrima nema lokalne transmisije

Istaknuo je da nema dokaza da je u trgovačkim centrima došlo do
lokalne transmisije.

– Još nemamo nijedne analize ili studije koja bi potvrdila
lokalnu transmisiju u trgovinama ili trgovačkim centrima.

Čupić je naveo i koji je pad prometa zabilježen tijekom pandemije
koronavirusa te kakvu bi šteta nastala ako ne bi bilo božićnog
šopinga.

– Od ponovnog otvorenja, od petog mjeseca kada su ukinute mjere
ograničavanja do današnjeg dana prosječni pad posjeta u
trgovačkim centrima i u neprehrambenim trgovinama je trenutno na
24 posto i imamo pad prometa koji je sa zaključnim podacima za
kraj 10. mjeseca bio 17 posto. Mislim da je to vrlo egzaktna
naznaka problema koji bi se dogodio ako bi izostao najizdašniji
dio šopinga, a to je božićni šoping. U bilanci trgovine
prosinački promet čini oko 25 posto posto, u nekim branšama i do
40 posto godišnjeg prometa i omogućava akumulaciju kapitala za
poslovanje – rekao je.

Istaknuo je i kako su trgovci preživjeli lockdown u prvom valu
zahvaljujući mjerama pomoći od strane Vlade.

– Prvi val smo uspjeli preživjeti isključivo zahvaljujući mjerama
koje je država dala. Te mjere nisu bile toliko izdašne kao u
nekim drugim zapadnim zemljama. Ti trgovci su preživjeli i jer
smo mi svi ispred šoping centara izašli u susret i umanjili im
obveze prema nama. Moja predskazanja je da ako ostanemo poslovati
i dalje, uz ove mjere ograničavanja koje nas sve koštaju – i
dezinficijensi i čišćenja iziskuju dodatna sredstva, trgovina u
Hrvatskoj bi mogla opstati. Bit će ozlijeđena, ali će opstati.
Ali, bilo koje zatvaranje bi ugrozilo one prave domaće trgovce,
to su distributeri ili franšizeri koji su ovisni o hrvatskom
kapitalu, svom kapitalu ili kapitalu koji dobivaju iz hrvatskih
banaka – zaključio je Čupić.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije