PIŠE: MAJA VINCEK SLUNJSKI

Kako epidemija koronavirusa utječe na djecu i kako im olakšati ovo razdoblje

Donosimo nekoliko savjeta iz pera psihoterapeutkinje za djecu i adolescente.

O temama vezanima uz razvoj
jezika i govora te emocionalnog razvoja djece za Varaždinski.hr
piše Maja Vincek Slunjski,
logopedinja i psihoterapeutkinja za djecu i adolescente
iz Vrtlog Centra za logopediju i
savjetovanje
.

Koronavirus je izazvao velike promjene u načinu života svih nas,
a najviše utjecaja zasigurno ima na djecu. Trenutna epidemiološka
situacija u svijetu kod velikog broja ljudi izaziva osjećaje
straha, neizvjesnosti, anksioznosti, bespomoćnosti. Ni u neko
‘normalnije’ vrijeme nije bilo lako biti roditelj, a to posebice
danas dolazi do izražaja. Uz sve brige oko egzistencije,
neizvjesnosti i brige o zdravlju, roditelji moraju pronaći način
kako smireno i smisleno objasniti djetetu situaciju u kojoj se
svijet iznenada našao.

Većinu djece brinu slične brige kao i njihove roditelje – koliko
će trajati život u kojem se ne mogu družiti kao dosad, koliko će
trajati online nastava, nošenje maske, brige oko toga
hoće li im netko od obitelji teže oboljeti i završiti na
liječenju ili umrijeti.

Živimo u vrijeme kada su informacije lako i brzo dostupne.
Različite informacije do kojih dolazimo putem medija, od kojih su
mnoge netočne ili pak imaju imaju cilj stvaranja panike, također
dolaze do djece. Kako djeci olakšati period trajanja pandemije
koronavirusa, koja su moguća ponašanja koja se mogu javiti kod
djece te kako ih zaštiti od straha i brige, pročitajte u
nastavku.

Objasnite djetetu trenutnu situaciju na što
razumljiviji način.

Nemojte polaziti od toga da dijete ne razumije što se događa.
Djeca i od 3-4 godine mogu prepoznati da nešto nije u redu, kao i
prepoznati vaše osjećaje – tugu, strah, zabrinutost, potištenost.
Stoga, pružite im prave informacije i prilagodite ih njihovom
uzrastu – što su djeca manja, morate koristiti više slikovitih
prikaza (primjerice crtež, modeliranje) kako biste im objasnili
što su virusi, kako se prenose, što čine našem tijelu. Pokušajte
odgovoriti na svako postavljeno pitanje, smireno i jasno, dok u
isto vrijeme prihvaćate osjećaje koji se mogu javiti: ‘Vidim
da si uznemiren/a, uplašen/a, objasnit ću ti
…’ Svakako u
svim objašnjenjima koja dajete djeci spomenite ohrabrujuće izjave
poput: ‘Sve će ovo proći; djeca se brzo oporave; mama i tata te
vole i čuvaju’. Spomenite tada i načine kako možemo raditi na
tome da ostanemo zdravi, poput bavljenja fizičkom aktivnošću,
zdravom prehranom, optimizmom i veseljem. Fizičko distanciranje
pokušajte djetetu objasniti na način da se sada trenutno moramo
udaljiti od ljudi koji nisu naša obitelj, no zato možemo s njima
dijeliti osmijeh, pogled, lijepe riječi.

Ograničite im izlaganje medijima.

Ovisno o dobi djeteta, pripazite koji sadržaj djeca čitaju,
proučavaju na internetu ili gledaju na televiziji. Neka vijesti o
koronavirusu ne budu tema koja je najvažnija u danu. Ukoliko
primijetite da je dijete uznemireno kada čuje određene
informacije o trenutnoj situaciji, prokomentirajte to zajedno, na
način na koji to dijete može razumjeti. Vlastite negativne
emocije i komentare u vezi trenutne situacije pokušajte
kontrolirati pred djecom jer oni sve to upijaju i osjećaju. S
druge strane, dopustite im i potičite komunikaciju s
prijateljima, vršnjacima ili roditeljem, ukoliko jedan roditelj
ne živi u istom kućanstvu.

Rutina.

Djeci je rutina vrlo važna, i u vrijeme kada nisu postojale
posebne okolnosti, a posebice sada. Motivirajte dijete da održava
rutinu ustajanja rano ujutro (iako je škola online), praćenja
nastave i pisanja zadaće u vrijeme kada bi inače bilo u školi. To
će omogućiti nastavak radnih navika i spriječiti da se dijete
‘ulijeni’.

Fizička aktivnost – u stanu ili
dvorištu.

Ukoliko su onemogućeni treninzi na koje je dijete bilo uključeno,
svakodnevno probajte odvojiti vrijeme barem za šetnju po svježem
zraku, vožnju biciklom ili rolanje. Ukoliko morate provesti neko
vrijeme u samoizolaciji, pronađite tjelovježbu koju dijete može
izvoditi u stanu (putem internetskih kanala).

Da bi se dijete normalno razvijalo, potrebno je da raste u
sigurnom okruženju koje nosi predvidljivost, sigurnost, prostor,
kretanje i igru – dakle, sve ono što je većini djece u ovoj
pandemiji uskraćeno. Pretpostavka je da će se ovoj krizi bolje
prilagoditi djeca koja imaju podršku, razumijevanje i objašnjenje
roditelja. Stoga svakako dajte djetetu do znanja da vi brinete o
njemu. Ono treba znati da je zaštićeno i sigurno. Neka
istraživanja pokazuju da djeca koja imaju braću i sestre lakše
podnose uvjete zatvorenosti i socijalnog distanciranja jer imaju
s kime dijeliti i brige i veselje. Potičite zajedničke trenutke i
druženje u slobodno vrijeme, igrajući društvene igre, zajedničkom
tjelovježbom ili zajedničkim gledanjem filmova – a ne da se svako
dijete povuče u svoj kutak stana ili kuće i bude prepušteno
samome sebi.

Ukoliko imate pitanje ili
nedoumicu iz područja logopedije ili psihoterapije, slobodno nam
se javite s pitanjem. Naša logopedinja i psihoterapeutkinja će
vam rado odgovoriti i ponuditi savjet što učiniti.

Vrtlog Centar za logopediju i
savjetovanje (
www.vrtlog-centar.hr)

Pišite nam
na: 
maja@vrtlog-centar.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije