PIŠE: MAJA VINCEK SLUNJSKI

Vremenska i prostorna orijentacija – zašto je važno usvojiti ove vještine?

Usvajanje prostorne i vremenske orijentacije dugotrajan je proces. Kod neke djece, poput djece s jezičnim teškoćama ili teškoćama čitanja, ovaj proces nije lagan niti jednostavan.

O temama vezanima uz razvoj
jezika i govora te emocionalnog razvoja djece za Varaždinski.hr
piše Maja Vincek Slunjski, logopedinja i psihoterapeutkinja za
djecu i adolescente iz Vrtlog Centra za logopediju i
savjetovanje.

Vjerojatno svi imamo onog jednog prijatelja, rođaka ili kolegu s
posla kojem se smijemo što i u odrasloj dobi nije baš siguran u
pojmove lijevo i desno. Ili onu jednu osobu
koja i dan danas nije sigurna u snalaženju na satu s kazaljkama?
Nemogućnost snalaženja u prostornoj i vremenskoj orijentaciji
mogu nam itekako otežati svakodnevni život. Što uopće
podrazumijevaju pojmovi vremenska i prostorna orijentacija, zašto
je važno usvojiti ih u dječjoj dobi i primjeri kako ih vježbati
slijede u nastavku.

Djeca se od malih nogu svakodnevno susreću s pojmovima vezanim uz
orijentaciju u prostoru i vremenu. Primjerice, roditeljima je
smiješno kako malo dijete govori: “Bio sam sutra kod bake”, jer
još nije sigurno u pojmove jučer, danas, sutra. Te
pojmove koristimo svakodnevno, no rijetko objašnjavamo djeci što
one doista znače. Ponekad roditelji ni ne znaju na koji način
objasniti djetetu pojmove koji su apstraktni, tj. kada ih ne
možemo djeci predočiti slikom, pokazati što je to i kako izgleda.
Jednostavno je djetetu objasniti što je “aerodrom”, no što znači
“prekjučer” nije baš tako jednostavan zadatak.

Usvajanje prostorne i vremenske orijentacije dugotrajan je
proces. Kod neke djece, poput djece s jezičnim teškoćama ili
teškoćama čitanja, ovaj proces nije lagan niti jednostavan.

Prostorna orijentacija

Prostorna orijentacija je sposobnost da vidimo sebe u odnosu na
prostor koji nas okružuje. Kada dijete razvija sposobnost
prostorne orijentacije, ono postaje svjesno svog položaja u
odnosu na stvari oko njih. Ovo je složena kognitivna vještina
koju djeca trebaju razviti u ranoj dobi.

Djeca kod koje nije razvijena ova vještina možda će teško pratiti
upute ili kopirati riječi s ploče na papir. To također može
uzrokovati teškoće s razlikovanjem slova “b” i “d” ili “m” i “n”.

Postoji određeni redoslijed kojim djeca usvajaju pojmove vezane
uz svjesnost o prostoru. Većina djece do treće godine života
usvaja prijedloge u, na i ispod. Tijekom četvrte godine
dijete razumije prostorne prijedloge kojima se označuje blizina,
poput prijedloga kraj, dok se tijekom pete godine života
usvajaju prijedlozi pokraj, iza i ispred.
Posljednji prijedlozi koje djeca usvajaju, razumiju i rabe jesu
prijedlozi između i iznad te tada mogu
razlikovati lijevo i desno na vlastitom tijelu.

Prostorna svjesnost kod većine djece se prirodno razvija, no neka
djeca imaju poteškoće s tom vještinom te postoje različite vježbe
kojima ih možemo razvijati. Na papir možete nacrtati veliko
stablo, pa djetetu dajte upute neka docrta određene stvari.
Primjer: “Ovdje je stablo. Sada ti nacrtaj leptira desno
od stabla, sunce iznad stabla, ježa ispod
stabla, a cvijet lijevo od stabla.”

Vremenska orijentacija

Pojmovi vezani za vrijeme uče se kroz prva tri razreda osnovne
škole. Općenito, djeca u prvom razredu trebaju ovladati pojmovima
vezanim uz doba dana, godišnja doba te dane u tjednu (nazivi
dana, pojmovi jučer-danas-sutra). U drugom se razredu
proširuje znanje o godišnjim dobima te uče pojmovi vezani uz
sat, mjesece i godinu. U trećem razredu učenici
upoznaju vremensku crtu te susreću pojmove desetljeće,
stoljeće i tisućljeće
.

Potpuno ovladavanje ovim pojmovima dugotrajan je proces. Obzirom
na to da su pojmovi koji su dio vremenske orijentacije jako
apstraktni i djetetu teško razumljivi, potrebno ih je usvajati
postepeno i kroz igru. To možete različitim pjesmicama u rimi za
primjerice, dane u tjednu ili mjesece u godini. Dane u tjednu
dobro je prikazati na papiru, različitim bojama uz aktivnosti
koje se događaju određene dane. Bitno je da dijete može određeni
pojam povezati s nekim događajem kojeg je iskusilo. Primjerice
ako utorkom popodne ide na ritmiku, vlastitim iskustvom povezuje
događaj s novim pojmom. Sve te nove riječi koje djeca usvajaju
potrebno je puno puta ponoviti i koristiti kako bi ga dijete
pohranilo u memoriju i ubuduće koristilo.

Ovdje sam spomenula nekoliko primjera za uvježbavanje sposobnosti
orijentacije u prostoru i vremenu. Ukoliko želite da Vaše dijete
brže i lakše ovlada ovim pojmovima kroz igru, mnogo različitih
zadataka možete pronaći u vježbenici Igre u prostoru i
vremenu
, autorica Lanc i Vincek Slunjski, naklade Ljevak.

Ukoliko imate pitanje ili
nedoumicu iz područja logopedije ili psihoterapije, slobodno nam
se javite s pitanjem. Naša logopedinja i psihoterapeutkinja će
vam rado odgovoriti i ponuditi savjet što učiniti.

Vrtlog Centar za logopediju i
savjetovanje (
www.vrtlog-centar.hr)

Pišite nam
na: 
maja@vrtlog-centar.hr

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije