Konačnim prijedlogom u Zakon o sigurnosti prometa na cestama ulaze nove kategorije vozila - pomoćna pješačka i osobna prijevozna sredstva
Lijepo i toplo vrijeme izmamilo je vozače dvokotača na ceste.
Motociklisti, mopedisti, biciklisti i sve veći broj vozača
električnih romobila sudjeluju u prometu svakodnevno, a najviše
ih je u gradovima. Zbog toga u toplijem dijelu godine vozači
automobila moraju voziti s dodatnim oprezom no, dakako, i od
vozača dvokotača očekuje se poštivanje prometnih propisa.
Za mopediste i motocikliste sve je jasno, oni voze po cestama i
moraju se pridržavati svih pravila kao i vozači automobila, uz
posebne odredbe poput nošenja kacige. Biciklisti i vozači
romobila su, pak, poseban slučaj jer se prvenstveno kreću
biciklističkim stazama i pločnikom, a iznimno i cestama. Posebno
su zanimljivi vozači romobila, kojih je popularizacijom
električnih romobila sve više. Zbog toga je zakonodavac predložio
potpuno novu kategoriju vozila.
Vlada je krajem travnja utvrdila konačan prijedlog izmjena i
dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji je poslan u
Sabor na drugo čitanje i očekuje se njegovo skoro donošenje.
Njime se definiraju nove kategorije vozila na način da se dodaju
pomoćna pješačka sredstva koja se odnose na naprave koje se
pokreću isključivo snagom osobe koja upravlja tim sredstvom
(romobili bez motornog ili električnog pogona, dječji bicikl,
koturaljke, role, sanjke, skije, klizaljke…), te osobna
prijevozna sredstva.
U njih će spadati vozilo koje nije razvrstano niti u jednu dosad
poznatu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez
sjedećeg mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm3
ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na
ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h (vozilo koje
se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim
pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom…). U odnosu
na prvo čitanje uvedene su određene izmjene koje se odnose na
obvezu nošenja zaštitne kacige za sve vozače osobnih prijevoznih
sredstava, a kazna za nenošenje bit će 300 kuna. Prema najnovijem
prijedlogu, vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se
kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru
kretanja.
Samo iznimno, ako biciklistička staza ili biciklistička traka ne
postoji, mogu se kretati po površinama namijenjenim za kretanje
pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o
sigurnosti drugih sudionika u prometu. Također iznimno, osobna
prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih,
lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja
ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno
postavljenim prometnim znakom, krećući se što bliže desnom rubu
kolnika.
Također, smanjena je novčana kazna iz prvotnog prijedloga za
nošenje slušalica tijekom vožnje električnog romobila na ili u
oba uha s 1000 na ipak mnogo prihvatljivijih 300 kuna. Izmjenama
zakona stat će se na kraj i neodgovornim vozačima električnih
vozila koji nakon punjenja ostavljaju vozila na punionicama i
tako sprječavaju druge da napune svoj automobil. Propisuje se da
pauk može odnijeti automobil s punionice za vozila na električni
pogon, osim za vrijeme punjenja vozila električnom energijom.
Troškove premještanja ili pokušaja premještanja vozila snosit će
vlasnik, odnosno korisnik vozila.