ZEMLJIŠNE KNJIGE

Ako trebate u gruntovnicu, od petka na snazi nova pravila: Što trebate znati?

Građani će i dalje moći provjeravati stanja neposredno na zemljišnoknjižnom odjelu, kako u glavnim knjigama, tako i u zbirkama isprava...

Od 10. veljače građani Hrvatske više neće moći sami davati
prijedloge za upis u zemljišne knjige, nego će to za
njih morati odraditi javni bilježnici ili odvjetnici isključivo
elektroničkim putem. Bilo da žele upisati vlasništvo neke
nekretnine, hipoteku ili prijedlog za brisanje hipoteke, za to će
već u petak morati angažirati odvjetnika ili javnog
bilježnika, predviđeno je tako izmjenama Zakona o zemljišnim
knjigama koje su stupile na snagu u studenome, ali je primjena
odredbe o tome da se prijedlozi podnose isključivo elektroničkim
putem i preko odvjetnika ili bilježnika odgođena do 10. veljače.

Moguće je i dosad bilo obaviti sve te poslove preko bilježnika i
odvjetnika elektroničkim putem, što je građanima olakšavalo
podnošenje prijedloga u gradovima u kojima ne žive, jer radi toga
nisu morali putovati, primjerice, 200 ili 300 kilometara,
javlja Novi list.

Nova pravila znače da će od petka svi to morati činiti, a kad je
takav prijedlog bio u javnoj raspravi, iz Ministarstva pravosuđa
i uprave isticali su da će to ubrzati postupak te da
angažiranje bilježnika ili odvjetnika neće značiti poskupljenje
usluge.

Tako su isticali da je sudska pristojba za upis
elektroničkim putem 50 posto jeftinija, pa da se primjerice za
prijedlog za upis u zemljišnu knjigu neće plaćati 250 kuna (33,2
eura) te pristojbe, što je slučaj kad građani sami odlaze na sud,
nego 125 kuna (16,6 eura), kada to za njih elektroničkim putem
radi odvjetnik ili bilježnik. Na tu računicu dodali su i sto kuna
(13,32 eura) javnobilježničke naknade. Na kraju je cijeli posao
prijedloga za upis u zemljišne knjige, isticali su tada,
jeftiniji za 25 kuna ili 3,32 eura.

No, nisu sve sudske pristojbe 250 kuna, pa da na kraju podnošenje
prijedloga i uz angažiranje bilježnika postane jeftinije.

Sudska pristojba za većinu podnesaka, primjerice za upis, za
predbilježbu, za brisanje uknjižbe, za brisanje predbilježbe, za
upis rješenja o ovrsi, jest 50 kuna, odnosno 6,64 eura, i to
je bio jedini trošak ako su građani u zemljišnim knjigama morali
obaviti neki od tih poslova. Sada je ta sudska
pristojba 3,32 eura, ali da bi se posao, primjerice,
brisanja hipoteke banke nakon otplaćenog kredita i proveo,
građani moraju angažirati bilježnika ili odvjetnika i to ih košta
dodatnih 13,32 eura, odnosno prijedlog za upis svih
podnesaka sada će biti deset eura skuplji. Država se u ovom
konkretnom primjeru odrekla sudskih pristojbi i na toj stavci će
se sigurno smanjiti njezina primanja, ali u tih 13,32 eura,
koliko građanina košta angažiranje bilježnika, jest i četvrtina
novca koji će bilježnik proslijediti državi.

Dakle, na svakom poslu koji odrade odvjetnici ili javni
bilježnici, država će ubrati 2,70 eura i tako će
nadoknaditi dobar dio novca koji je izgubila na sudskim
pristojbama. Ministarstvo je kod iznošenja prijedloga ovih
promjena istaknulo da će građani elektroničkim putem i sami moći
podnositi prijedloge, ali kad se za to steknu uvjeti. Za
početak, država nema ni pouzdane registre svojih građana da bi se
upustila u takav projekt. Kada planiraju sljedeći korak, odnosno
mogućnost da građani elektroničkim putem bez posrednika podnose
prijedlog za upis u zemljišne knjige, iz Ministarstva pravosuđa i
uprave nisu odgovorili na upit Novog lista. Nisu dobili ni
odgovor koliko će usluga prema njihovom izračunu doista
pojeftiniti, a koliko će poskupjeti nakon što u petak na snagu
stupe nova pravila.

Posla će više imati, priznali su to i iz samog Ministarstva u
obrazloženju zakonskih izmjena, javni bilježnici. Očito računaju
da će građani za poslove na zemljišnim knjigama u većem broju
angažirati njih, a ne odvjetnike. Naveli su da odlukom da se
prijedlozi mogu podnositi isključivo elektroničkim putem,
građanima neće biti ograničen ili otežan pristup sudu jer su
uredi javnih bilježnika prostorno raspoređeni po teritoriju
cijele Hrvatske. Građani će i dalje moći provjeravati stanja
neposredno na zemljišnoknjižnom odjelu, kako u glavnim knjigama,
tako i u zbirkama isprava. To znači da će moći otići do
zemljišnoknjižnog odjela i dobiti uvid, ako to ne mogu ili ne
žele obaviti elektroničkim putem.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije