Ljeto nije samo sezona godišnjih odmora, nego i sezona povećanog broja krađa bicikala. U Facebook grupi Varaždinski biciklisti opet se posljednjih dana užarila atmosfera, vlasnici ukradenih bicikakala očajavaju i sve ih je više.
Pritom takozvana ‘politička korektnost’ prema pripadnicima nacionalne manjine koje se najčešće može zateći u krađi (iako policija ne smije odavati nacionalnost počinitelja) pada u treći plan i na površinu isplivavaju čak i oni najgori komentari ili prijedlozi ‘kako riješiti problem’.
No legalistima ne preostaje drugo nego pouzdati se u institucije sustava koji postoje kako bi pronašli počinitelje krađa i ukradene stvari, a to je policija.
U Udruzi Varaždinski biciklisti kažu da je opći dojam da se situacija s krađama ovog ljeta još pogoršala u odnosu na prijašnje godine.
– Zadnjih dana ima sve više dojava o krađi bicikala, ujedno se na lokalnim portalima može pročitati da ima i više provala i krađa druge opreme, očito da trend pogađa sve, a ne samo bicikliste – kaže nam Goran Lepen, predsjednik udruge.
Neki ne prijavljuju krađu jer su razočarani sustavom
Napominje da dio žrtava prijavljuje krađe, ali dio to ne čini. Razlog je – razočaranje neučinkovitošću sustava.
– S obzirom da velika većina ukradenih bicikala završava na istim lokacijama, prijavom krađe i brzom akcijom policije bicikli budu vraćeni vlasnicima, no zbog nacionalnog zakonodavstva kradljivci nisu kazneno prijavljeni, već je to na vlasniku bicikla – pojašnjava Lepen proceduru.
Dakle, brza reakcija, odnosno brza prijava policiji nakon što se dogodi krađa otvara najviše mogućnosti da će bicikl biti vraćen vlasniku. Kako vrijeme prolazi, vjerojatnost pozitivnog ishoda opada.
Neadekvatno zaključani bicikli
Iako krađu ništa ne može opravdati, postavlja se pitanje na koji način je spriječiti. Naime, bilo koji građanin koji prošeće gradom može vidjeti neadekvatno zaključane bicikle.
– Korisnici bicikla moraju nabaviti dobar sustav za zaključavanje bicikla. Često na ulicama vidimo nekvalitetne jeftine lokote koji zaista ne pružaju nikakvu zaštitu za bicikle. Predlažemo nabavu lokota tipa U-lock. Premda nema garancije da se i takav lokot ne prereže i bicikl ne ukrade, smatramo da je investicija od nekoliko stotina kuna, usporediva s troškovima nabave novog bicikla, isplativa i znatno otežava krađu. Preduvjet za maksimalnu zaštitu bicikla zaključavanjem lokotima tipa U-lock su kvalitetni biciklistički parkinzi – klamerice. Nažalost, oni su u gradu Varaždinu gotovo pa nepostojeći, možete ih vidjeti na primjeri ispred Bauhausa i SPAR-a na Banfici.
Registri bicikala
Prije određenog vremena uveden je službeni registar bicikala pri MUP-u, a postoji i neslužbeni biciklistički registar, koji vodi Udruga Sindikat biciklista iz Zagreba.
– Sama registracija bicikla ne garantira da bicikl neće biti ukraden, ali je stvar u tome da je, ako ništa drugo, registrirani bicikl ipak malo teže prodati nakon krađe. U svakom slučaju, kupci rabljenih bicikla bi trebali provjeriti serijski broj u registru, obratiti pozornost je li bicikl prerađivan, je li mu promijenjen serijski broj i slično – objašnjava Goran Lepen.
Tri mjere za rješenje problema
U udruzi, naravno, imaju razrađen plan koji se sastoji od nekoliko mjera vezano uz to kako riješiti gorući problem.
– Prvo, apeliramo na građane da sve krađe bicikala prijavljuju MUP-u. Samo na taj način djelatnici policije mogu dobit realnu sliku o samoj problematici, odnosno koliko je problem raširen. Nadalje, MUP mora ozbiljnije pristupiti rješavanju problema krađe bicikla. Premda se ponekad radi o starijim biciklima, našim sugrađanima je često nemoguće nabavljati nove bicikle i gubitak ili krađa starijeg bicikla za njih često predstavlja nenadoknadivu štetu i gubitak mobilnosti. I treće, Grad i sve druge institucije i poslovni subjekti moraju stvoriti preduvjete za kvalitetnu biciklističku infrastrukturu, a to su biciklistički parkinzi – nabraja Lepen.
Klamerice bolje od spirala
Tako je u Pravilniku o biciklističkoj infrastrukturi propisano da parkirališta za bicikle moraju osigurati jednostavno i sigurno vezanje bicikla za okvir. Uz to, moraju biti fiksno vezana za podlogu.
– Mišljenja smo da jedino takotvane klamerice zadovoljavaju taj kriterij. U idealnim uvjetima, klamerice bi morale biti i natkrivene kako bi se spriječilo uništavanje bicikla uslijed loših vremenskih prilika i biti opremljene sustavom video nadzora – apelira predsjednik Varaždinskih biciklista.
Predlažu da se postojeće neadekvatne spirale zamijene klamericama, primjerice u Stepinčevoj, kod Gradske tržnice i slično. Broj parkirališta se, kažu, mora povećati na području cijelog grada.
– Na taj način će građani imati dobru alternativu automobilu, lakše će se odlučiti koristiti bicikl znajući da ga na više lokacija mogu sigurno vezati. Samim time, smanjuju se i prometne gužve, buka i zagađenje i povećava kvaliteta života u gradu – zaključuju u udruzi.
Na potezu su, dakle, i građani, i Grad, i policija.