NEUGODNO IZNENAĐENJE

Blokirali joj račun usred godišnjeg, ostala je u potpunom šoku: ‘Nisam znala tko je ovrhovoditelj, koliki je dug, a kada sam vidjela kamatu…’

Iz Ministarstva odgovaraju da Fina nema saznanja o dugovanjima građana ili potencijalnim ovrhama...

Čitateljica
Net.hr-a
(podaci poznati redakciji) doživjela je,
kako kaže, “najneugodnije iznenađenje tijekom korištenja
zasluženog godišnjeg odmora”.

“Od svoje matične banke sam na zadnji petak u srpnju vidjela mail
u kojem me obavještavaju kako su mi određena sredstva s mog
tekućeg računa zaplijenjena sukladno nalogu za pljenidbu koje im
je dostavila Fina te da se za sve upite dalje obratim njima”,
počinje svoju priču ova Zagrepčanka.

“U prvi mah nisam bila shvatila da mi je račun zapravo u blokadi
jer ta skinuta sredstva nisu bila dostatna za pokrivanje ukupnog
duga. Išla sam, za svaki slučaj provjeriti u trgovini radi li mi
kartica. I tu su mi se sumnje obistinile, kartica je bila
odbijena što je značilo da je račun blokiran i da nisam sasvim
otplatila dug, ali u tom trenutku nisam znala ništa. Tko je
ovrhovoditelj, koja je visina duga, pa sam to išla provjeriti
preko e građana. Tu sam našla obavijest od Fine, od tog istog
dana da su mi računi u blokadi i da postoji zahtjev za izravnu
naplatu”, govori. U pitanju je bio dug teleoperatera.

Kamate dvostruko veće od duga i troška

“Otvorila sam e-blokade i tu pronašla sudski predmet na temelju
kojeg su me ovršili i cijeli Očevidnik troška, sa navedenim
iznosom glavnice od 400 eura, troška procesa predmeta od 350 eura
te naravno ukupne kamate koje su bile skoro dva puta veće od
ukupnog duga i troška, oko 1.100 eura”, nastavlja.

Pravomoćna presuda, kaže nam čitateljica, datira iz 2011.g., (dug
datira iz 2003.g.) a na naplatu je stupila tek sada, pa je bila u
čudu, zbog čega pljenidba odjednom, nakon 12 godina od presude i
zar nije u tom razdoblju trebala nastupiti zastara?

“Ali sam nakon kratkog informiranja na intrnetu doznala da se
zastara ne aktivira po službenoj dužnosti već sam ja kao dužnik
trebala poduzeti tu radnju prema sudu i na taj način spriječiti
da do ovoga dođe. To su mi potvrdili i na Fini. Jer kad jednom
ode zahtjev za naplatu prema Fini, onda je sve gotovo”,
objašnjava Zagrepčanka koja dug, kako kaže, ne osporava, ali
smatra otegotnom okolnošću što više nije živjela na adresi
prebivališta koja je navedena u presudi pa je nije ni zaprimila.

“Jer da jesam, bi se sigurno žalila ili poduzela bilo kakvu
radnju da se probam dogovoriti oko naplate duga koji je tada bio
puno manji nego danas”, kaže.

Dodaje i da je presuda bila objavljena na oglasnoj ploči suda,
ali da ona to nije znala niti je bila dobila obavijest od pošte
da je stiglo neko pismeno za nju.

“A kao, ja sama sam trebala svaki dan provjeravati tu oglasnu
ploču je li možda donešena kakva presuda protiv mene”, kaže te
dodaje da ipak najspornijom stavkom u cijeloj priči smatra –
kamate.

“Najspornije u cijeloj priči su ogromne kamate koje su se
zaračunavale od 2003.g., od kada datiraju računi duga i kamate na
troškove postupka od 2011.g. Suludo je da se ukupan dug može
toliko povećati, a da mi onda ranije ovrhovoditelj nije pustio
ovrhu, pa bi i kamate bile manje”, kaže.

Fina ima informacije samo o provedbi ovrhe

Za komentar ovog slučaja, ali i postupanja Fine u ovom i sličnim
situacijama, obratili smo se nadležnom Ministarstvu financija.

Iz Ministarstva pojašnjavaju da Fina provodi ovrhe na novčanim
sredstvima sukladno Zakonom o provedbi ovrhe na novčanim
sredstvima (“Narodne novine” br. 68/18., 02/20., 46/20. i 47/20.)
i Ovršnim zakonom (“Narodne novine” br. 112/12., 25/13., 93/14.,
55/16., 73/17., 131/20. i 114/22.) te drugim propisima koji se
primjenjuju vezano uz provedbu ovrhe na novčanim sredstvima.

“Po primitku zahtjeva za izravnu naplatu te osnove za plaćanje,
temeljem koje se provodi ovrha, Fina provjerava jesu li isti
formalno ispravni za provedbu ovrhe, što uključuje provjeru jesu
li podaci o ovršeniku i ovrhovoditelju točni, jesu li iznos
dugovanja i podaci potrebni za naplatu u korist ovrhovoditelja
pravilno naznačeni i slično.

Fina nije ovlaštena utvrđivati je li nastupila zastara za naplatu
ovrhe. Navedeno je isključivo u nadležnosti suda. Pri tome će sud
će utvrditi jesu li, u razdoblju od kada je tražbina radi koje se
pokreće ovrha dospjela pa do trenutka kada je ovrha pokrenuta,
zaista nastupili uvjeti za zastaru i sukladno tome donijeti
odluku je li za neku tražbinu nastupila zastara”, kažu nam u
Ministarstvu financija.

Skreću pozornost da radi naplate svoje tražbine ovrhovoditelj
može pokrenuti ovrhu i na drugim predmetima ovrhe (najčešće na
plaći odnosno mirovini, a u pojedinim slučajevima na nekretnini
ili pokretnini dužnika), putem sudova ili javnih bilježnika.
Fina, međutim, ima saznanja samo o provedbi ovrhe na novčanim
sredstvima, ne i o eventualnom postupku i tijeku ovrhe na nekom
drugom predmetu ovrhe.

Jednom kad dođe do Fine, već je kasno

Na naš komentar, da ovo nije jedini takav slučaj odnosno, da nam
je poznato više slučajeva građana koji su završili ‘u raljam
Fine’ jer nisu bili pravovremeno obaviješteni o svojim
dugovanjima stoga su im računi ‘preko noći’ bili blokirani, iz
Ministarstva odgovaraju da Fina nema saznanja o dugovanjima
građana ili potencijalnim ovrhama koje bi protiv njih mogle biti
pokrenute, niti postoji sustav koji bi takve podatke sadržavao.

“Takve su informacije dostupne samom dužniku za svoja dugovanja
te svakom pojedinom ovrhovoditelju za njegova potraživanja prema
dužnicima.

Vezano uz konstataciju da “računi građana preko noći završavaju u
blokadi”, ističemo da po primitku osnove za plaćanje u Fina-u, i
nakon što se utvrdi da se po istoj može provesti ovrha, Fina
bankama u kojima građanin ima otvorene račune i depozite,
dostavlja nalog da se po istima provede ovrha, a računi se
blokiraju samo ako na svim računima nema dovoljno sredstava za
provedbu ovrhe. Postupak blokade računa se obavlja isključivo
radnim danom od ponedjeljka do petka, u vremenu od 8 do 16 sati”,
kažu u Ministarstvu.

“Fina, dok ne primi ovrhu od strane suda, drugog nadležnog tijela
ili ovrhovoditelja, nema nikakvih saznanja da će ovrha na teret
građana biti provedena, pa tako i ne može obavijestiti dužnika.
Jedino dužnik zna ili može znati da mu predstoji ovrha ukoliko je
svjestan da ima nepodmireno dospjelo dugovanje”, kažu u
Ministarstvu, dodajući da – iako nema zakonskih odredbi koje to
propisuju – Fina poduzima “sve radnje kako bi svakom ovršeniku
bila dostupna informacija o ovrsi koja se provodi putem FINA-e”.

Besplatne informacije i sustav e-građani

To uključuje mogućnost da se ovršenih može izravno obratiti bilo
kojoj poslovnici Fine te može bez naknade dobiti informaciju o
tome tko ga je ovršio, temeljem koje ovršne isprave i u kojem
iznosu, a može zatražiti i da mu se bez naknade daju pisane
potvrde i izvješća vezano uz blokadu njegovih računa.

“Također, ovršenik može određene podatke vezano uz ovrhu
pokrenutu protiv njega besplatno dobiti i podnošenjem zahtjeva
online servisa za predaju dokumentacije (ospd.fina.hr), a putem
istog može zatražiti i otvaranje posebnog (tzv. zaštićenog)
računa”, podsjećaju u Ministarstvu financija.

Navode da ovršenik može sve informacije, preglede, izvješća i
preslike isprava u bilo kojem trenutku i s bilo koje lokacije na
kojoj je dostupan Internet vidjeti i preuzeti i putem servisa
e-Građani, odnosno e-Blokade. U okviru sustava e-Građani ovršenik
može dati zahtjev za otvaranjem posebnog (tzv. zaštićenog) računa
i na taj način bez potrebe za dolaskom u poslovnicu odmah
osigurati da mu se od ovrhe izuzmu novčana sredstva koja su
sukladno Ovršnom zakonu izuzeta od ovrhe.

“U slučaju gospođe iz upita, razvidno je da je i sama izvršila
uvid u servis e-Građani te saznala informacije o ovrsi. Kako se
navodi da se radi o presudi, ističemo da sud dostavlja presudu na
adresu koja je u službenim evidencijama Ministarstva unutarnjih
poslova (dalje u tekstu: MUP) upisana kao adresa prebivališta
odnosno boravišta. Ukoliko je gospođa promijenila mjesto
stanovanja, a nije tu činjenicu prijavila MUP-u, tada presuda
nije mogla biti uručena. Međutim, u tom slučaju sud nakon dvije
neuspješne dostave presudu objavljuje na e-oglasnoj ploči
sudova koja je javno dostupna svim građanima”, kažu u
Ministarstvu.

Dužnik se mora pozvati na zastaru, inače…

U pogledu zastare, institut zastare propisan je Zakonom o
obveznim odnosima (“Narodne novine” br. 35/05., 41/08., 125/11.,
78/15., 29/18., 126/21., 114/22. i 156/22.). Članak 214. stavak
3. navedenog zakona izričito propisuje da se sud neće obazirati
na zastaru, ako se dužnik nije na nju pozvao. Ministarstvo
financija pritom napominje da se zastaraa dokazuje u sudskom
postupku.

Iz Ministarstva savjetuju dužnicima da aktivno sudjeluju u
rješavanju svojih dugova. Odnosno, da pokušaju ostvariti
odgovarajući dogovor s vjerovnicima, te da nastoje izbjeći
postupak ovrhe odnosno, da se pravovremeno informiraju i
iskoriste pravne lijekove kako bi se ovrha spriječila, odgodila
ili obustavila, piše
Net.hr
.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije