Sanja Tropp Frühwald: Branimo kulturu i umjetnost kao javno dobro Varaždina

Ususret 7. Danima suvremenog plesa koji počinju u petak, 19. lipnja, razgovarali smo sa Sanjom Tropp Frühwald, osnivačicom umjetničkog kolektiva Vrum te umjetničkom direktoricom festivala.

U programu ovogodišnjih Dana suvremenog plesa nekoliko je noviteta – na primjer, po prvi put se program festivala održava u tri grada. Otkud su te promjene došle?

Dani suvremenog plesa Sjever imaju novi koncept što smo i ilustrirali novim vizualnim identitetom. Krećemo u novim smjerovima – geografski i idejno. Zemljopisne novitete naglasili smo simbolom ruže vjetrova na vizualima, odnosno suradnjom s partnerima iz Novog Marofa i Čakovca čime smo dobili nove festivalske lokacije. Idejno smo inspirirani jednim od osnovnih elemenata definiranja plesa, odnosno pokreta, a to je njegova usmjerenost u prostoru i vremenu. Tako smo u selekciju festivalskog programa uključili autorske projekte koji propituju smjer kretanja razvoja plesne i izvedbenih umjetnosti pa tako festival počinjemo predstavom braće Kalc “Kamo sve to vodi?”, a zatim će posve drugačiju viziju plesa prikazati Pregrad i Prager u “Serijalu za budućnost” na otvorenju festivala u Čakovcu.

Kako je došlo do suradnje s Čakovcem i Novim Marofom?

Suradnja s Centrom za kulturu Čakovec počela je kroz moj autorski rad na nekoliko predstava KD Pinkleca, zatim kroz suradnju KLIKERA i Assitej Festivala, a kulminirala je prilikom koprodukcije “the killer in me is the killer in you my love”. Tu se rodila želja za suradnjom kroz festival. U Čakovcu su prepoznali potrebu za programima plesne umjenosti koji su na profesionalnoj razini. Zahvalna sam Gradu Čakovcu koji je odmah prigrlio naš festival kao svoj, a istaknula bih i sjajnu suradnju s producentom Davorom Doklejom i cijelom tehničkom ekipom CZK Čakovec.

Novom Marofu smo pristupili uviđajući potencijale njihovog novog kulturnog centra koji ondje postaje centar društvenog života, a vjerujemo da ćemo našim programima suvremenog plesa osvojiti srca lokalne publike. Potencijal su prepoznali i sam gradonačelnik Siniša Jenkač te Turistička zajednica Novog Marofa.

Što nam donosi ovogodišnji program Dana suvremenog plesa Sjever, na sve tri lokacije?

Program je podijeljen u četiri cjeline – izvedbe predstava, Kliker festival posvećen mladoj publici, edukativni programi i popratni programi. Nakon šest godina održavanja festivala i formate kroz koje uspijevamo čuti dojmove, kritike, pohvale i želje publike, naučili smo što Varaždinci vole, a vjerujem da ćemo se približiti i Čakovčancima i Novomarofčanima. No unatoč nastojanjima da zadovoljimo različite ukuse publike, nikad ne radimo kompromise po pitanju kvalitete te su predstave odabir od najboljeg što se trenutno izvodi u Hrvatskoj i inozemstvu.

Koje predstave ili autore biste istaknuli, što se nipošto ne smije propustiti?

U programu, uz već spomenute, istaknula bih svjetski poznatog Matiju Ferlina čije predstave redovito primaju pohvale, kako publike, tako i kritike. Sjajni mladi redatelj Saša Božić i kompanija de facto gostuje s cijelom Trilogijom, čiji je prvi dio “Love will tear us apart” Petra Hrašćanec izvela u Varaždinu prije dvije godine i potpuno osvojila publiku.

Igor Koruga, beogradski umjetnik s berlinskom adresom, upravo je osvojio prvu nagradu publike i kritike na festivalu koreografskih minijatura u Beogradu, a argentinska redateljica Renata Carola Gatica i koreografkinja Zrinka Lukčec Kiko dolaze s predstavom u kojoj parodiraju južnoameričke sapunice.

Plesni centar Tala gostuje s čak tri projekta za mladu publiku, jedan od kojih je projekt radionica “Re: Rosas” jedne od naših najpoznatijih plesnih umjetnica Larise Navojec. Nova Vrumova predstava koja je nastala s KD Pinklec i HNK Varaždin “the killer in me…” od strane mlade publike i kritike je odlično prihvaćena, a ovo će joj biti prva repriza u Varaždinu.

Prije dvije godine osnovali ste platformu Kliker, a ove godine unutar Dana suvremenog plesa održava se i Kliker festival za mladu publiku. Odakle interes za rad s djecom i mladima, te za uvrštavanjem velikog broja takvih sadržaja u festivalski program?

Kliker je platforma koja se bavi razvojem inovativnih, interaktivnih i inkluzivnih projekata za mladu publiku. U zadnjih nekoliko godina rad za mladu publiku i s njom došao je u fokus mojeg umjetničkog rada. U području rada za mlade i s mladima našla sam mnogo inspirativnih momenata – nove ideje, zabavu i iskrenost. Također, u Hrvatskoj na tom području rada ima mnoštvo prostora za kreiranje i transformaciju. Osim toga djeca su vrlo direktna publika koja se ne libi reći ako im se nešto ne sviđa. Stoga moram reći da program koji im nudimo provjereno dobro komunicira s određenim dobnim skupinama pa bi svakako pozvala roditelje s malom djecom, osnovnoškolce i srednjoškolce da se pridruže KLIKER festivalskom programu!

Kako ocjenjujete odnos Grada prema umjetnosti i kulturi, konkretno prema vašim projektima, te da li se u tom odnosu možda kriju motivi za seljenje dijela programa u druge gradove?

Moja želja za širenjem u regiji nije bila motivirana činjenicom da su Dani suvremenog plesa već godinama potfinancirani od strane Grada Varaždina i u nesrazmjeru s reakcijama publike, ali i struke i kritike. Širenje je na neki način u skladu s regionalnim pristupom kandidature za EPK koja je potaknula na promišljanje kulturne strategije kako Varaždina tako i cijele regije te je pokrenula neku novu i vrlo vrijednu sinergiju među gradovima regije, koju bez obzira na neprihvaćanje kandidature svakako treba dalje poticati.

Što se financiranja tiče, a s obzirom da se nedavno i u medijima poteglo pitanje odnosa gradske uprave prema profesionalnoj umjetnosti i sistemu financiranja, Grad Varaždin je financirao festival ove godine sa samo 10 posto sredstava od ukupnog festivalskog budžeta. S organizacijske strane nam to predstavlja veliki problem jer su i s državne razine, ali i europske, manje skloni financijski podržati projekte ako ih ne podupire lokalna samouprava. Rekli su nam, ako u Gradu ne žele / ne trebaju kulturu, zašto bi je onda podržavali mi, morate riješiti prvo probleme koje imate doma.

Kao organizacija i kao festival neprofitnog smo karaktera i svojim djelovanjem, i to kroz cijelu godinu, branimo kulturu i umjetnost kao javno dobro našeg Grada. Borimo se za pravo svakog građanina na kvalitetne kulturne sadržaje. Također, donijeli smo plesnu umjetnost u HNK u Varaždinu kojem je ta dimenzija neophodna kako bi opravdao svoj nacionalni status, konstantno se bavimo oživljavanjem gradske jezgre i transformacijom napuštenih javnih prostora u centru grada, uključujemo manjinske društvene skupine, približavamo kulturu i najmlađoj publici…

Nadam se da će novosnovano Kulturno vijeće Grada Varaždina sustavno i smisleno pristupiti svom radu, donijeti konačno kulturnu strategiju i raditi na rješavanju problema.

Duša našeg festivala je u Varaždinu i nerado bih da se jedna ovakva inicijativa mora ugasiti zbog nerazumijevanja vrijednosti i važnosti ovakvih projekata za sam identitet Varaždina kao grada kulture te zbog sporosti promjena u odnosu Grada prema svojim umjetnicima i kulturnim radnicima.

Kakvi su planovi Vruma za budućnost?
Prije svega nam je namjera napraviti odličan festival koji je pred vratima, a tek ćemo vidjeti što nam donosi iduća godina. Do kraja 2015. svakako ću se prvenstveno posvetiti projektu Kliker.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije