Za ludbreškog slikara krajolik je jedan od temeljnih motiva, široko zastupljen u njegovu opusu i nerazdvojiv od njegova umjetničkog identiteta.
U petak, 30. travnja od 10 sati otvara se izložba
Gorana Petrača pod nazivom ‘Boje
krajolika’ u Galeriji HDLU Varaždin u Kuli
stražarnici.
Zbog epidemiološke situacije svečanog otvorenja neće biti.
Boje krajolika
Za ludbreškog slikara Gorana Petrača krajolik je jedan od
temeljnih motiva, široko zastupljen u njegovu opusu i nerazdvojiv
od njegova umjetničkog identiteta. Oznake ravničarskog podravskog
kraja, premreženog oranicama i kukuruzištima i širokim razvučenim
horizontima s tek pokojom niskom vertikalom kao akcentom,
oduvijek su prisutne u Petračevu opusu. Počevši od ranih
krajolika umjerenije izvedbe i jasnije čitljivih toposa
ludbreškog kraja, tijekom vremena motivi se razlažu u korist
osjetilnih svojstava slike, prvenstveno boje i fakture, navodeći
slikara da se prepusti sve snažnijem duševnom doživljaju
suzbijajući mimetičku komponentu u prikazivanju krajolika.
U najrecentnijem ciklusu krajolika, nastalome unutar svega
nekoliko mjeseci, Petrač nastavlja na istom tragu, posve
zamijenivši stvarnost imaginacijom, a motiv tvarnošću i obradom
površine slike. Djela postaju zatvoreni svjetovi koji
funkcioniraju samostalno unutar platna, a mentalna slika dobro
poznatih motiva služi tek kao kostur, opće mjesto i početna točka
organizacije događaja koja se sama gotovo nesvjesno nadaje
slikaru u trenutku transformacije.
Petračeve slike neobuzdane energije kao da pršte i posve
preuzimaju platno, bilo da su organizirane plošno i privlače
usitnjenim ritmiziranim površinama, bila da kreiraju snažan
pokret u dubinu koji ipak ne prati zakonitosti linearne
perspektive. Ovo slikarstvo prostranog poteza i snažnih udara
blisko je zasadama apstraktnog ekspresionizma i ne trpi male
formate, a čini se kao da mu ni veliki nisu dovoljni: gdje god da
je slici kraj, ona se širi i preko ruba pa joj Petrač ponegdje i
pomaže oslikavajući joj okvire. Klasičan, pak, okvir na ovim
slikama sputava i oku djeluje kao prepreka koju treba probiti,
ukloniti, i pustiti djelo da slobodno isijava.
– Dunja Horvat Weitner
O umjetniku
Goran Petrač rođen je u Ludbregu 1961. godine. Diplomirao je
slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi
Vasilija Josipa Jordana. Petrač unutar hrvatske
suvremene likovne produkcije slovi kao nastavljač oniričkog
slikarstva. Odlikuje ga visoka razina slikarskog umijeća, na mah
prepoznatljiv duktus i uzvišeno motrište njegovih pikturalnih
spoznaja svijeta i sebe samoga u letu iluzionističkih kazivanja.
Od prve samostalne izložbe u Galeriji Koprivnica 1988. do danas
je postavio preko šezdeset izložbi diljem Hrvatske i u
inozemstvu. U Petračevom slikarstvu uočavamo nekoliko tematskih
ciklusa koji mu, s obzirom na specifičan dizajn i sadržaj, kao i
probleme koje je sustavno rješavao, daju bogatstvo i
uvjerljivost. Sakralne teme zaokupljaju ga i kao motiv i kao
sadržaj pa im se ciklički vraća i na osobit način rješava njihove
ikonografske datosti i simboličko značenje dajući kompoziciji
uvjerljivost i pregršt asocijacija na zajedništvo neba i zemlje u
kojem se odvija život čovjeka.
Figuralne kompozicije usred žitnih polja, slike metamorfoza
ljudskih tijela, pejzažni prospekti, svjetlosni refleksi dalekih
obzorja i mikrostrukture kamenih zapisa motivi su koji
ispunjavaju metafizički prostor Petračeva slikarstva. Prizori
nabijeni zavičajnim znakovljem i kadrovi uzbibanih oranica s
reljefno modeliranom grudom kruha slike su umjetnikova putovanja
u iskon postanka.
Od 1998. Goran aktivno sudjeluje u slikarskoj grupi “Contra” u
okviru koje izlaže i predstavlja različite multimedijske programe
u Hrvatskoj. Povjesničar umjetnosti Stanko
Špoljarić je napisao monografiju koja je objavljena
2013. godine i obuhvaća gotovo tridesetogodišnji Petračev
stvaralački opus.