Središnje ime ovogodišnje varaždinske brucošijade, koja se održava danas u TTS-u, je Maja Šuput.
Ime je to koje, uvjereni su organizatori, garantira odličnu zabavu za veliki broj studenata koji bi trebali pohoditi ovaj tradicionalni događaj, a svoj doprinos dat će, uz Maju Šuput, još DJ Pucko i DJ Pintha.
> Trostruka brucošijada ovog petka u sportskom centru TTS, nastupa Maja Šuput
– Kad bi se izvođači birali prema mom osobnom glazbenom ukusu, na Brucošijadu bi se odazvalo manje od 50 studenata. No Brucošijada je događaj za opću populaciju studenata s naglaskom na brucoše te za tu prigodu smatram da je izbor zabavne izvođačice Maje Šuput, kao i navedenih DJ-a, dobar kompromis četiriju organizatora, jer bit brucošijade je da se studenti zabave, međusobno što bolje upoznaju i dođu u što većem broju. Osim toga, treba raščlaniti zabavni događaj od kulturnog događaja, što Brucošijada definitivno nije. Uz to postoje mnogi drugi sadržaji u sklopu Međunarodnog tjedna srednjoškolaca i studenata, čiji smo suorganizatori, koji su humanitarnog, kulturnog, sportskog i edukativnog karaktera, za sve studente kojima ova Brucošijada nije zanimljiva – rekao nam je Hrvoje Selec, predsjednik Studentskog zbora Sveučilišta Sjever, jednog od četvero organizatora brucošijade, uz studentske zborove Fakulteta organizacije i informatike, Geotehničkog fakulteta i TTS Sportskog centra Varaždin.
Neka drugačija prošlost
Prije svega desetak godina, točnije 2004. godine, na brucošijadi FOI-ja u velikom teniskom balonu iza današnjeg Tehnološkog parka svirali su TBF i Elemental. Četiri godine kasnije nositelj večeri bio je Psihomodo pop, uz bend Stop, koji čine sveučilišni profesori, i DJ-a Krešu.
Godine 2009., primjerice, studente je zabavljala Vatra, a 2010. Brkovi i Kawasaki 3p. Riječki sastav Belfast Food bio je odabir 2012., dok su lanjsku i predlanjsku brucošijadu obilježile svirke na kojima su nastupili Gloria band, odnosno Bonus band…
U odnosu na protekle dvije godine izbor Maje Šuput čini se stoga kao iskorak, jer je riječ o poznatijem estradnom imenu, no nas je zanimalo mišljenje studenatskih predstavnika i predstavnika udruga mladih o tome u kojoj mjeri se tijekom proteklih godina mijenjao glazbeni ukus nadolazećih generacija.
– Sigurno da se mijenjao, to je nedvojbeno, no u glazbeni ukus publike se ne bih miješao jer to nije na meni. Uostalom, da su mladi željni zabave pokazuje i činjenica da je do sada za Brucošijadu prodano više od 1.200 ulaznica. Uvjet Studentskog zbora Sveučilišta Sjever bio je ne prelaziti granicu dobrog ukusa te, uz stranu komercijalnu glazbu koju će puštati DJ-evi, imati domaćeg izvođača zabavne glazbe. To što danas mladi u gradu Varaždinu nemaju adekvatna mjesta za izlaske i zabavu je problematika u koju jedan studentski zbor ne može ulaziti – smatra Hrvoje Selec.
‘Brucošijada je zabava, ne edukacija’
Karlo Nadoveza, predsjednik Studentskog zbora FOI-a, istaknuo je kako su se neke stvari promijenile u odnosu na prethodne godine.
– Naravno da se glazbeni ukus mladih mijenja, tome smo svi svjedoci. Sad je pitanje da li na bolje ili gore, ali to opet ovisi o pojedincima kojima će se postaviti to pitanje. Cilj svake brucošijade je napraviti dobro ozračje za međusobno upoznavanje i druženje brucoša i ostalih studenata. Treba uzeti u obzir da se ovdje radi o velikom broju studenata i da je jako teško zadovoljiti svačije glazbene ukuse. Svaki saziv Studentskog zbora pokušava naći opcije koje će zadovoljiti što veći broj studenata, što nimalo nije lako. Brucošijade same po sebi ne mogu biti edukator, oblikovatelj ukusa, jer ovdje se radi o studentima koji su već oblikovane ličnosti i koji znaju što žele i vole slušati – istaknuo je Karlo Nadoveza.
Smatra da oni ne mogu nekome nametati glazbeni ukus koji određeni ljudi smatraju da je ‘ispravan’.
– Kod organizacije ovogodišnje brucošijade gledali smo što je bilo dobro na prošlim brucošijadama, razgovarali smo sa studentima i tražili opciju koja će biti prihvatljiva. Nakon dugih rasprava zaključeno je da trebamo izvođača koji zna napraviti dobru zabavu i da bude neko poznato ime, kako bi se sama brucošijada dignula na malo višu razinu – zaključio je Karlo Nadoveza.
Efekt snoba ili efekt stampeda?
Za mišljenje smo pitali i neke druge osobe povezane s kulturom mladih, iako nisu bili izravno povezani s organizacijom ovogodišnje brucošijade. Tako Vanja Horvat, predsjednica Savjeta mladih Grada Varaždina, također smatra da se unazad nekoliko godina glazbeni ukus mladih jako promjenio. Ali…
– Ja ne bih ulazila u tematiku osobnih glazbenih ukusa, jer smatram da je to nezahvalno komentirati. Mislim da je ovogodišnja mega-brucošijada tri fakulteta nešto novo u našem gradu i zato izražavam zadovoljstvo. Ukoliko želimo raditi neke spektakle, mislim da moramo ići na masovnost, odnosno prilagođavati se većini. U svoje osobno ime mogu reći da ću ići na tu brucosijadu i zabaviti se sa svojim dragim prijateljima. Sama posjećenost brucošijade će pokazati jesu li organizatori pogodili s odabirom izvođačice ili nisu – mišljenje je Vanje Horvat.
S druge strane, Zrinka Šajn, koja je bila članica Studentskog zbora FOI-a od 2008. do 2010. godine, a danas je aktivna u Centru za mlade Grada Varaždina, ima ponešto drugačije mišljenje.
– Mislim da se struktura publike, s obzirom na glazbene žanrove, ne mijenja značajno tijekom vremena. Mijenjaju se trendovi vezani uz kvalitetu produkcije te marketinške alate i metode koje si pojedini izvođači i izvođačice, kao predstavnici pojedinog žanra, mogu priuštiti. U ekonomskoj terminologiji se pojava kada potražnja raste s ekskluzivitetom ulaska u mrežu potrošača naziva ‘efekt snoba’. A kada se radi o tržištu čija potražnja raste s veličinom mreže postojećih potrošača, to zovemo ‘efekt stampeda’ – ekonomskom terminologijom objašnjava Zrinka Šajn.
Lake note i infantilni tekstovi
Dodaje da se zabava na ovakvim događajima temelji na opuštenosti koju izazivaju lake note i često otrcani ili čak infantilni tekstovi.
– To je način bijega od svakodnevnih briga i problema, za što je publiku, naposljetku, teško kriviti. Tržište je mjerilo uspjeha, a u kvalitetnu produkciju i masovni marketing se mora ulagati, jer je povrat višestruk.
Iako odabir izvođačice nije u skladu s njezinim osobnim ukusom, Zrinka Šajn smatra da se odluka mogla donijeti i nakon provođenja jednostavne ankete među studentima, kako bi se preciznije vidjeli koji su njihovi afiniteti. Na kraju zaključuje:
– Ovo sve je samo način da još jednom pokušam testirati vlastitu toleranciju i utvrditi da nekoga ne diskriminiram na temelju glazbenog ukusa i neopravdano optužujem za ‘dresuru’ mlade varaždinske publike sadržajima koje sama ne bih podržala jer sam dio druge ‘frakcije’.