Kad bi se kamionske tarife uskladile s europskima, građani bi plaćali upola manje, računa nekadašnji ministar gospodarstva.
Novi sustav naplate cestarina, koji bi u Hrvatskoj trebao stupiti
na snagu za oko tri godine, naišao je na podijeljene reakcije u
javnosti. Sustav je to koji podrazumijeva elektroničku naplatu po
prijeđenom kilometru putem daljinskog praćenja, što bi trebalo
riješiti problem protočnosti. Takav sustav se, kako je rečeno,
nigdje u Europi ne koristi za osobne automobile. Neke zemlje i
dalje imaju naplatne kućice, dok neke imaju vinjete. Najava
uvođenja novog sustava ponovo je potaknula raspravu bi li vinjete
bile bolje rješenje.
Promašena dilema
Bivši varaždinski župan i nekadašnji ministar gospodarstva
Radimir Čačić smatra da je ta dilema promašena,
jer suština problema je negdje drugdje.
– Da, ovaj najavljeni sustav će biti dobar. Protočnost neće biti
više 300 nego 3000, ali to je tehnika. To je manje bitno. Nije
toliko bitna tehnologija, koliko su bitne tarife – kaže Čačić.
Slovenija i Hrvatska
Pa objašnjava zašto tako govori.
– Mi imamo 386 milijuna eura prihoda od autocesta, dok recimo
Slovenija ima 494. A imaju dvostruko manje autocesta. No takav
njihov prihod nije radi vinjeta! Oni na vinjetama imaju svega 95
milijuna eura od tih 494 milijuna! Dakle, samo jedna petina. A
ostalo je prihod od kamiona – skreće Čačić pažnju na taj detalj.
Samo 27 posto od kamiona
Iznosi brojke koje pokazuju da u Hrvatskoj 73 posto prihoda
dolazi od osobnog prijevoza (dakle ono što bi mogle biti
vinjete), a samo 27 posto od kamiona.
– Razlog tome je što je naša cijena na kamionima dva puta niža u
odnosu na Sloveniju te dva i pol puta manja u odnosu na Austriju
i europski prosjek. A zašto je tako? Pa zbog lobija kamiondžija.
Mi dajemo dva i pol puta nižu cijenu kamionima iz cijele Europe
zato da bi naše kamiondžije imale nisku cijenu. Dakle, mi ostali
financiramo sve europske kamione da nam uništavaju autoceste –
tumači Čačić.
Cijene bi mogle biti niže
Dodaje da izračuni pokazuju da bi cijene autocesta za osobni
prijevoz mogle biti dvostruko manje kad bi se kamionske tarife
izjednačile s europskima.
– Da, mi građani plaćamo dva puta veću cijenu za autoceste nego
što bismo plaćali kada bismo tarifu za kamione ujednačili s
europskom. Mi bismo najnormalnije mogli prepoloviti cijenu za
aute, a izvan ljetne sezone i niže, za 70 posto.
Ministri prometa ne mogu se suprotstaviti
No, ni jedan ministar prometa dosad se tome nije bio u stanju
suprotstaviti, oslikava Radimir Čačić odnose snaga.
– Razlog su glasovi, razlog je financiranje stranaka, oni
financiraju stranke – kaže.
Vinjete bi morale koštati 300 eura!
Vinjete koje se spominju uopće nisu tema, uvjeren je Čačić, i to
opet zbog tih istih tarifa.
– Nama treba tih 400 milijuna eura da bismo mogli održavati
autoceste. Ako kamionske tarife ostanu iste, a osobni prijevoz
pretvorimo u vinjete, te vinjete bi koštale 300 eura
godišnje! Dakle, to nitko ne bi kupio. Ako bi cijena bila
prihvatljivija, onda ne bi bilo dovoljno prihoda – vraća Čačić
opet glavno pitanje na cijenu koju plaćaju kamioni.
Osim toga, dodaje, vinjeta nije pravedna jer oni koji se voze
manje plaćaju onima koji se zove više:
– Meni bi vinjeta bila odlična jer tri, četiri puta tjedno idem u
Zagreb. Ali to znači da će to platiti netko drugi.
Sukob s kamionskim lobijem
Rješenje je, dakle, smatra on, samo jedno:
– Nije stvar u tome kako ćemo pratiti promet. Nije stvar u
tehnologiji, nego u tarifama. Jedino rješenje je ući u sukob s
kamionskim lobijem.