EKOLOGIJA I GOSPODARSTVO

KAMENOLOM SILJEVEC Geomin ne odustaje od projekta, ali najavljuje neke promjene

Goran Štimec

Aktivisti su prosvjedom poslali jasnu poruku. Investitor, kaže, poštuje to, ali...

“Skinite nam kamenolom s vrata”, poručili su članovi Eko udruge Naša Ivanščica na nedavnom prosvjedu u Ivanečkoj Željeznici. Mještani toga kraja nisu sami u borbi protiv najavljenog kamenoloma koji bi se nalazio svega nekoliko kilometara od njihovih domova. Podršku su im te nedjelje, 25. svibnja, došli dati brojni ljubitelji prirode iz raznih dijelova Varaždinske županije, pa i iz širega područja.

Granica između Varaždinske i Krapinsko-zagorske županije proteže se preko bregova masiva Ivanščice. Brdo Veliki Siljevec, gdje su već napravljene sve istražne radnje za budući kamenolom, nalazi se na području Općine Budinščina, koja se nalazi s južne strane planine. No u stvarnosti, kamenolom bi gravitirao prema sjeveru – Ivanečkoj Željeznici i Salinovcu, ali i prema Belskom Dolu i Podrutama. Sve su to mjesta u Varaždinskoj županiji.

Goran Štimec

Dosadašnja dokumentacija do koje su došli ekološki aktivisti pokazivala je takvo stanje stvari. Štoviše, sve je upućivalo i na to da bi kamioni prepuni kamena iz tkiva Ivanščice bučili ne samo mirnim, pitoresknim okruženjem oko Željeznice, već da bi prolazili neposredno uz planinarski dom Lujčekova hiža na Pokojcu!

Tamo je već napravljena i velika sječa šume, no Hrvatske šume tvrde da to nema nikakve veze s kamenolomom. Ta je sječa, kažu, dio plana koji je donesen ranije, a o putevima koje bi koristio kamenolom u tom državnom poduzeću ne znaju ništa. Tako barem kažu u ispostavi Koprivnica.

No o putevima kojima će se prevoziti kamen znaju zato u zagrebačkoj ispostavi Hrvatskih šuma. Ta je tvrtka, naime, radila elaborat za potrebe investitora u kamenolom, tvrtke Geomin. Tu nam je informaciju dao Stjepan Jug, vlasnik i direktor te tvrtke.

Dvije novosti iz Geomina

Štoviše, u Geominu tvrde nešto što dosad nikada nije komunicirano u javnosti. Prvo, trasa preko Ivanečke Željeznice neće se koristiti. Jug kaže da stanovnici toga kraja neće, što se tiče kamenoloma, osjetiti ništa!

Drugo, trasa prema Podrutama neće prolaziti pokraj planinarskog doma, kaže Jug.

– Predviđeni pravac transporta materijala utvrđen je idejnim projektom koji prolazi jugoistočnim dijelom ispod Pokojca te je potrebno izraditi oko 2,2 kilometra potpuno nove trase ceste. Cestu koja ide pokraj Lujčekove hiže na vrhu Pokojca tehnički nije moguće koristiti za odvoz materijala zbog velikog uspona. Zbog toga je predviđen novi dio koji ide ispod Pokojca, a koji bi zadovoljio tehničke uvjete – riječi su Stjepana Juga.

Izlaz ipak kod Bukalovih

Ta će se trasa, istina, kasnije spojiti s postojećim putem na Pokojec i potom izaći na Belski Dol točno na mjestu gdje je poznato imanje obitelji Bukal. Ta je obitelj dosad već negodovala zbog takvog rješenja. Direktor Geomina kaže da će se s njima razgovarati te da će im se ponuditi uvjeti koji ih neće ostaviti nezadovoljnima. U kojem smjeru bi takvi prijedlozi mogli ići, zasad ne otkriva.

Ideja Stjepana Juga, kako nam je objasnio, jest da kamioni izađu na asfaltnu cestu u Belskom Dolu i tu ili skrenu desno prema Podrutama ili lijevo pa onda prema Margečanu i dalje u tome pravcu. On decidirano tvrdi da će Željeznica biti zaobiđena.

Studija još u izradi

Poslao nam je Stjepan Jug i nekoliko mapa. No ni na jednoj još uvijek nije ucrtana trasa koja zaobilazi Lujčekovu hižu. Glavne ucrtane trase one su zbog kojih aktivisti i negoduju.

No Jug tumači da su napravljena istraživanja – što je na karti označeno ljubičastom isprekidanom linijom – i da će upravo jedan od tih puteva biti projektiran u daljnjim koracima. Sve to, napominje, bit će prikazano u Studiji utjecaja na okoliš, čiji je sastavni dio Glavna ocjena zahvata u prostoru prema Naturi 2000.

– S obzirom na to da Studija utjecaja nije završena u cijelosti, zbog neusklađenosti prostornih planova u dijelu Prometne studije, taj dio Studije utjecaja na okoliš još nemamo i stoga vam nismo u mogućnosti isti dostaviti – odgovor je iz Geomina.

Iz Eko udruge „Naša Ivanščica“ kažu da nemaju nikakva saznanja o ovome što najavljuje Geomin. Znaju ono što piše u dokumentima i nisu skloni povjerovati u najave da trasa ne bi išla preko Željeznice dok to ne bude službeno.

Ni iz Podruta ne gledaju blagonaklono

No tu postoji i drugi problem, a to je nezadovoljstvo stanovnika Podruta time što bi kamioni prolazili njihovim krajem. Tamošnja Eko udruga „Naš zavičaj“ blisko surađuje s Eko udrugom „Naša Ivanščica“ i zajedno se bore protiv oba rješenja. Čini se da nema te trase koja bi mogla umiriti građane. Svjesni toga, ali i drugih utjecaja na okoliš, oni su protiv kamenoloma.

U Geominu kažu da ova tvrtka „u potpunosti poštuje pravo svakog građanina na izražavanje mišljenja i zabrinutosti“. Ali:

– Međutim, žalosti nas što se u javnosti pojavljuju brojne informacije koje su netočne, nepotpune ili čak svjesno pogrešno interpretirane s ciljem izazivanja straha i zabrinutosti među lokalnim stanovništvom. Primjerice, navodi koji se odnose na intenzitet miniranja te broj i učestalost transportnih vozila ne odražavaju stvarne planove projekta i ne temelje se na službenim podacima – reakcija je iz Geomina na posljednji prosvjed.

“Svjedočimo pokušajima politizacije ove teme”

Kažu da im je prioritet transparentno komunicirati sve aspekte projekta, uključujući njegov stvarni utjecaj na okoliš, gospodarstvo i svakodnevni život lokalne zajednice.

– Podsjećamo da je pravo na istraživanje dodijeljeno Geominu putem javnog natječaja, a sam postupak traje već sedam godina. Nažalost, svjedočimo pokušajima politizacije ove teme, pri čemu se zanemaruju konkretne i dugoročne posljedice mogućeg zastoja projekta – kako za lokalni razvoj, tako i za širu regionalnu zajednicu – poručili su.

Što točno znači politizacija ove teme, nije sasvim precizirano.

– Nažalost, tijekom prethodnih mjeseci svjedočili smo da se projekt koristi i u dnevno-političke svrhe, osobito u kontekstu lokalnih izbora. Neke političke strukture nastoje steći simpatije građana širenjem dezinformacija i nepotrebnog straha, što smatramo neprihvatljivim – kažu u Geominu.

Tužba protiv Krapinsko-zagorske županije?

U proteklom razdoblju pojavile su se i glasine da od kamenoloma neće biti ništa. Kako sada stvari stoje, to nije točno. Barem ako se pita Geomin. Ne skrivaju u tvrtki da imaju problema u realizaciji, ali kažu da ih rješavaju. Projekt se nalazi u fazi ishođenja lokacijske dozvole, no nužno je prije toga uskladiti županijski i općinski prostorni plan.

– Krapinsko-zagorska županija u čak četiri navrata izdala je službeno mišljenje kako su prostorni planovi Županije usklađeni s prostornim planom Općine Budinščina, što je dodatno potvrdilo i nadležno Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine. Nažalost, došlo je do pojave novih, međusobno kontradiktornih tumačenja pojedinih upravnih tijela, što je uzrokovalo privremeni zastoj u izdavanju dozvole – kažu u Geominu.

Direktor Jug najavljuje i pravne poteze protiv Krapinsko-zagorske županije ako se do kraja lipnja stvari ne pokrenu.

Kako pomiriti ekologiju i gospodarstvo

Dok investitor koristi sve raspoložive zakonske mehanizme kako bi realizirao projekt, s druge strane aktivisti najavljuju da će i oni poduzeti sve zakonski dozvoljene aktivnosti kako do početka rada kamenoloma ne bi došlo.

U Geominu kažu da su svjesni važnosti očuvanja okoliša i kvalitete života. Svi zahvati bit će provedeni u skladu s najvišim ekološkim i sigurnosnim standardima, kaže investitor.

– Eventualni negativni utjecaji, poput buke i prometa, bit će svedeni na minimum kroz pažljivo planirane mjere ublažavanja, definirane u dokumentaciji i nadzirane od strane nadležnih tijela – najavljuju iz te tvrtke. No izvjesno je da to nije priča koja će zadovoljiti aktiviste.

Dodatno, investitor ističe da je, sukladno europskoj direktivi Natura 2000, provedena opsežna Glavna ocjena zahvata u prostoru – kako za lokaciju kamenoloma, tako i za pristupnu cestu.

Kamenolom HDZ-ov projekt?

– Istraživanja i procjene trajale su više od dvije godine, a izrađena dokumentacija potvrđuje da projekt nema štetan utjecaj na prirodnu baštinu – poruka je iz Geomina.

Za kraj, odgovaraju i na glasine o tome da je to „HDZ-ov projekt”:

– Tvrtka Geomin ne pripada nijednoj političkoj opciji. Naš jedini cilj je stručna, zakonita i održiva realizacija projekta koji već godinama prolazi sve zakonom propisane procedure, uz nadzor i suglasnost državnih institucija.

Kako sada stvari stoje, investitor je korak do lokacijske dozvole, a aktivisti najavljuju daleko ozbiljnije i konkretnije prosvjede. Svoje domove, kažu, spremni su braniti – po svaku cijenu – do kraja.

Mještani ne žele kamenolom (Foto: Goran Štimec)

// Ovaj sadržaj sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija. //

Iz naše mreže
Povezani sadržaj
Preporučeno
Najnovije