Geometrija kotača: što je to i zašto je važna?

Dovoljan je samo jedan udarac u rubnik ili rupu na cesti kako bi došlo do neusklađenosti u geometriji kotača

Sigurnost u prometu prioritet je čitave godine, a naročito zimi
kada uvjeti na cesti često otežavaju vožnju. Većina vozača pritom
razumije zašto su zimske
gume
važne za sigurnu vožnju, no malo ih zna kako je
geometrija kotača jednako važna.

O čemu se točno radi, što je geometrija kotača, kako prepoznati
kada je vozilu potrebna provjera geometrije kotača i sve ostale
važne informacije čekaju vas u nastavku.

Što je geometrija kotača?

Geometrija kotača ili ovjesa jest odnos između elemenata ovjesa,
odnosno način na koji su elementi na ovjesu vozila postavljeni.

Uloga ovjesa je osigurati da su kotači stalno u kontaktu s
podlogom. S vremenom dolazi do trošenja elemenata ovjesa pa je
odnos između njih neusklađen – tada govorimo o narušenoj
geometriji kotača.

Kada je geometrija kotača neusklađena, javljaju se idući
problemi:

  • bočni nagib kada se vrh kotača naslanja prema vozilu
    (negativan bočni nagib) ili dalje od vozila (pozitivan bočni
    nagib) te
  • zatur kada su kotači okrenuti prema unutra pa su prednje
    strane kotača bliže jedna drugoj od stražnjih strana ili prema
    van kada su stražnje strane kotača bliže jedna drugoj.

Ovi se problemi javljaju jer kotači preuzimaju dio opterećenja.
Svrha geometrije kotača je namjestiti kutove kotača na originalne
mjere koje je definirao proizvođač vozila kako bi gume ponovno
optimalno prianjale uz podlogu.

Zašto dolazi do poremećaja u geometriji kotača

Dovoljan je samo jedan udarac u rubnik ili rupu na cesti kako bi
došlo do neusklađenosti u geometriji kotača. Baš zbog toga
posebnu pozornost geometriji kotača posvetite zimi jer velike
količine padalina, niske temperature i led uzrokuju ubrzan
nastanak neravnina i rupa na cesti koje su kobne za ovjes i
stanje guma na vozilu.

Penjete li se često na rubnjake, velikom brzinom prelazite preko
ležećih policajaca i drugih neravnina ili vozite neravnim
cestama, znajte kako sve to narušava geometriju kotača na vašem
vozilu.

Zašto je ispravna geometrija kotača važna

Vozilo s neispravnom geometrijom ovjesa ugrožava vašu
sigurnost u prometu
. Loša geometrija kotača
produžuje zaustavni put vozila, ubrzavanje je otežano te je
smanjena stabilnost u zavojima i pri jakim naletima vjetra.

Vožnja u takvom vozilu također je vrlo neudobna jer, osim što je
teže upravljati vozilom, gume proizvode veću buku no što bi
trebale.

Neispravna geometrija kotača ujedno uzrokuje do 4 % veću
potrošnju goriva te dovodi do ubrzanog trošenja auto guma. To
znači kako vas dugoročno čekaju veći troškovi dokle god
geometrija nije optimizirana.

Pravilna geometrija kotača svodi trošenje auto guma na minimum i
produžuje njihov životni vijek, a vožnju čini udobnom kako za
vozača, tako i za putnike. Također pridonosi stabilnosti vozila,
omogućuje optimalnu razinu upravljanja vozilom, štedi gorivo i
povećava sigurnost pri vožnji.

Kako znati kada je vozilu potrebna geometrija kotača

Izvor fotografije: Freepik

Kada se smjer kretanja kotača poremeti, postoje znakovi koje će
iskusni vozači lako primijetiti. Najčešće se događa da volan
“vuče” u jednu stranu, odnosno ostaje pod blagim kutom kada
vozite ravno, a također ga je teže ispraviti nakon skretanja.

Neujednačeno trošenje guma još je jedan znak loše geometrije
kotača. Gume su u tom slučaju s jedne strane više istrošene, a to
može biti s vanjske ili unutarnje strane, ovisno o tome radi li
se o pozitivnom ili negativnom bočnom nagibu kotača, odnosno o
zaturu prema unutra ili prema van.

Koliko često je potrebno raditi geometriju kotača

Naići ćete na različite preporuke koliko često treba raditi
poravnanje kotača. Radite li velike kilometraže, preporučujemo da
ga napravite prilikom svake promjene guma na vozilu.

Geometriju kotača također podesite nakon mijenjanja amortizera,
vilice, spone ili bilo kojeg drugog dijela ovjesa.

Provjera geometrije najčešće je brzo gotova i ne traži veliko
financijsko ulaganje. Danas se ona vrši pomoću laserskih uređaja
koji brzo i precizno utvrđuju odgovara li geometrija kotača na
vašem vozilu tvornički zadanim parametrima.

Važno je napomenuti kako geometriju kotača nije moguće podesiti
na vozilu koje ima istrošen ovjes i sustav upravljanja, kao niti
na vozilu koje ima montirane gume i felge čije specifikacije ne
odgovaraju preporukama proizvođača vozila.

Geometrija i balansiranje kotača – koja je razlika?

Ova dva pojma često se miješaju, a zapravo je riječ o dvije
potpuno različite stvari. Geometrija kotača se odnosi na
podešavanje kutova kotača, dok balansiranje kotača dovodi u
ravnotežu masu kotača i raspoređuje opterećenje na različitim
stranama iste osovine.

Prepoznat ćete da balans guma nije optimiziran kada volan,
sjedalo ili podnica vozila vibriraju prilikom rotacije kotača.
Takve gume slabije prianjaju uz podlogu i produžuju zaustavni put
vozila.

Geometriju i balansiranje kotača odradite tijekom istog posjeta
vulkanizeru kako biste bili sigurni da su gume u potpunosti
optimizirane za vožnju, a vaša sigurnost zagarantirana.

Misao za kraj

Na vozilo možete montirati
najbolje zimske gume
posljednje generacije, ali ne
prianjaju li one pravilno za podlogu zbog loše geometrije kotača,
vaša sigurnost u prometu ozbiljno je ugrožena, vožnja neudobna, a
troškovi na duže staze veći.

Poravnanje kotača ne predstavlja velik trošak, možete ga obaviti
pri
montiranju zimskih guma
koje su ionako
obvezne dok traju zimski uvjeti na cesti, a sebi i svojim
suputnicima u vozilu pružit ćete sigurnu i udobnu vožnju – kako
je proizvođač vašeg automobila zamislio.

______________________________

Petra Staržik je magistra komunikologije s višegodišnjim
iskustvom u stvaranju sadržaja za web. Trenutno radi kao content
marketing menadžerica za portal Nabava.net – servis koji
od 2001. godine na jednom mjestu prikazuje ponudu proizvoda na
hrvatskom tržištu, s ciljem da kroz sveobuhvatni komparativni
prikaz olakša ljudima kupnju.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije