Promo

Geometrija kotača: što je to i zašto je važna?

Geometrija kotača: što je to i zašto je važna?
Freepik

Dovoljan je samo jedan udarac u rubnik ili rupu na cesti kako bi došlo do neusklađenosti u geometriji kotača

Sigurnost u prometu prioritet je čitave godine, a naročito zimi kada uvjeti na cesti često otežavaju vožnju. Većina vozača pritom razumije zašto su zimske gume važne za sigurnu vožnju, no malo ih zna kako je geometrija kotača jednako važna.

O čemu se točno radi, što je geometrija kotača, kako prepoznati kada je vozilu potrebna provjera geometrije kotača i sve ostale važne informacije čekaju vas u nastavku.

Što je geometrija kotača?

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Geometrija kotača ili ovjesa jest odnos između elemenata ovjesa, odnosno način na koji su elementi na ovjesu vozila postavljeni.

Uloga ovjesa je osigurati da su kotači stalno u kontaktu s podlogom. S vremenom dolazi do trošenja elemenata ovjesa pa je odnos između njih neusklađen - tada govorimo o narušenoj geometriji kotača.

Kada je geometrija kotača neusklađena, javljaju se idući problemi:

  • bočni nagib kada se vrh kotača naslanja prema vozilu (negativan bočni nagib) ili dalje od vozila (pozitivan bočni nagib) te
  • zatur kada su kotači okrenuti prema unutra pa su prednje strane kotača bliže jedna drugoj od stražnjih strana ili prema van kada su stražnje strane kotača bliže jedna drugoj.

Ovi se problemi javljaju jer kotači preuzimaju dio opterećenja. Svrha geometrije kotača je namjestiti kutove kotača na originalne mjere koje je definirao proizvođač vozila kako bi gume ponovno optimalno prianjale uz podlogu.

Zašto dolazi do poremećaja u geometriji kotača

Dovoljan je samo jedan udarac u rubnik ili rupu na cesti kako bi došlo do neusklađenosti u geometriji kotača. Baš zbog toga posebnu pozornost geometriji kotača posvetite zimi jer velike količine padalina, niske temperature i led uzrokuju ubrzan nastanak neravnina i rupa na cesti koje su kobne za ovjes i stanje guma na vozilu.

Penjete li se često na rubnjake, velikom brzinom prelazite preko ležećih policajaca i drugih neravnina ili vozite neravnim cestama, znajte kako sve to narušava geometriju kotača na vašem vozilu.

Zašto je ispravna geometrija kotača važna

Vozilo s neispravnom geometrijom ovjesa ugrožava vašu sigurnost u prometu. Loša geometrija kotača produžuje zaustavni put vozila, ubrzavanje je otežano te je smanjena stabilnost u zavojima i pri jakim naletima vjetra.

Vožnja u takvom vozilu također je vrlo neudobna jer, osim što je teže upravljati vozilom, gume proizvode veću buku no što bi trebale.

Neispravna geometrija kotača ujedno uzrokuje do 4 % veću potrošnju goriva te dovodi do ubrzanog trošenja auto guma. To znači kako vas dugoročno čekaju veći troškovi dokle god geometrija nije optimizirana.

Pravilna geometrija kotača svodi trošenje auto guma na minimum i produžuje njihov životni vijek, a vožnju čini udobnom kako za vozača, tako i za putnike. Također pridonosi stabilnosti vozila, omogućuje optimalnu razinu upravljanja vozilom, štedi gorivo i povećava sigurnost pri vožnji.

Kako znati kada je vozilu potrebna geometrija kotača

Izvor fotografije: Freepik

Kada se smjer kretanja kotača poremeti, postoje znakovi koje će iskusni vozači lako primijetiti. Najčešće se događa da volan "vuče" u jednu stranu, odnosno ostaje pod blagim kutom kada vozite ravno, a također ga je teže ispraviti nakon skretanja.

Neujednačeno trošenje guma još je jedan znak loše geometrije kotača. Gume su u tom slučaju s jedne strane više istrošene, a to može biti s vanjske ili unutarnje strane, ovisno o tome radi li se o pozitivnom ili negativnom bočnom nagibu kotača, odnosno o zaturu prema unutra ili prema van.

Koliko često je potrebno raditi geometriju kotača

Naići ćete na različite preporuke koliko često treba raditi poravnanje kotača. Radite li velike kilometraže, preporučujemo da ga napravite prilikom svake promjene guma na vozilu.

Geometriju kotača također podesite nakon mijenjanja amortizera, vilice, spone ili bilo kojeg drugog dijela ovjesa.

Provjera geometrije najčešće je brzo gotova i ne traži veliko financijsko ulaganje. Danas se ona vrši pomoću laserskih uređaja koji brzo i precizno utvrđuju odgovara li geometrija kotača na vašem vozilu tvornički zadanim parametrima.

Važno je napomenuti kako geometriju kotača nije moguće podesiti na vozilu koje ima istrošen ovjes i sustav upravljanja, kao niti na vozilu koje ima montirane gume i felge čije specifikacije ne odgovaraju preporukama proizvođača vozila.

Geometrija i balansiranje kotača - koja je razlika?

Ova dva pojma često se miješaju, a zapravo je riječ o dvije potpuno različite stvari. Geometrija kotača se odnosi na podešavanje kutova kotača, dok balansiranje kotača dovodi u ravnotežu masu kotača i raspoređuje opterećenje na različitim stranama iste osovine.

Prepoznat ćete da balans guma nije optimiziran kada volan, sjedalo ili podnica vozila vibriraju prilikom rotacije kotača. Takve gume slabije prianjaju uz podlogu i produžuju zaustavni put vozila.

Geometriju i balansiranje kotača odradite tijekom istog posjeta vulkanizeru kako biste bili sigurni da su gume u potpunosti optimizirane za vožnju, a vaša sigurnost zagarantirana.

Misao za kraj

Na vozilo možete montirati najbolje zimske gume posljednje generacije, ali ne prianjaju li one pravilno za podlogu zbog loše geometrije kotača, vaša sigurnost u prometu ozbiljno je ugrožena, vožnja neudobna, a troškovi na duže staze veći.

Poravnanje kotača ne predstavlja velik trošak, možete ga obaviti pri montiranju zimskih guma koje su ionako obvezne dok traju zimski uvjeti na cesti, a sebi i svojim suputnicima u vozilu pružit ćete sigurnu i udobnu vožnju - kako je proizvođač vašeg automobila zamislio.

______________________________

Petra Staržik je magistra komunikologije s višegodišnjim iskustvom u stvaranju sadržaja za web. Trenutno radi kao content marketing menadžerica za portal Nabava.net - servis koji od 2001. godine na jednom mjestu prikazuje ponudu proizvoda na hrvatskom tržištu, s ciljem da kroz sveobuhvatni komparativni prikaz olakša ljudima kupnju.

 

Najnovije

Reci što misliš!

Najgledaniji video