Sve više novih automobila nema rezervni kotač u serijskoj opremi, a ako ga ima, onda je to onaj manjih dimenzija, da se možete dovući do prvog vulkanizera ako vam pukne guma. Razlog zašto rezervni kotač postaje misaona imenica u novim automobilima vrlo je jednostavan – proizvođači žele smanjiti težinu svojih automobila i to pokušavaju štedeći na sve moguće načine.
Jedna od ‘genijalnih’ ideja je i ukidanje rezervnog kotača i uvođenje kita za krpanje probijene gume uz pomoć kompresora i pjene, naravno, ako oštećenje nije takvo da se rupa može popuniti pjenom. Ali također treba znati da nakon takvog načina krpanja guma više nije za uporabu jer je pjena učinila svoje unutar pneumatika, te ga treba mijenjati novim.
I sada dolazimo do odgovora na pitanje s početka teksta, zbog čega se rezervni kotači zamjenjuju kitom za popravak gume, koji se sastoji od malog kompresora koji se uključuje na mjesto upaljača za cigarete u automobilu i posude s pjenom koja se sa zrakom upumpava u ispuhani pneumatik.
Uklanjanjem rezervne gume uštedjelo se na masi automobila, izgubilo se možda do deset kilograma na tome, i što to uopće znači? Smanjenjem težine automobila dolazi i do smanjenja potrošnje goriva koji je ekvivalent emisiji CO2. A upravo na emisiju CO2 sve države u Europi ‘udaraju’ porez, koji varira ovisno o količini ispušnih plinova koji odlaze u atmosferu.
Naravno, taj porez utječe i na konačnu cijenu automobila u pojedinoj državi, a za nas je tipično da se PDV od 25 posto zaračunava na osnovnu cijenu vozila, na koju se prije toga doda porezno opterećenje za emisiju CO2, piše portal Slobodnadalmacija.hr.
I što se događa kad oštetite gumu u tolikoj mjeri da je ne može zakrpati priborom za krpanje pneumatika? Naći ćete se u bezizlaznoj situaciji, pa će vam u najgorem slučaju trebati pomoć vučne službe. Možete biti sretni ako je oštećenje nastalo na nagaznoj površini gume, jer ćete je uz pomoć kompresora napumpati i odvesti se do najbližega vulkanizera. Ali ako se guma ošteti na obodu ili po boku, onda tu nema krpanja.
Još ako ste takve sreće da imate niskoprofilne gume vrlo čudnih dimenzija od 19 cola, pritom i zimske, kojih nema na lageru u čitavoj zemlji, a rezervne nema, počinju muke. Naime, s niskoprofilnim gumama dovoljno je naletjeti na udarnu rupu na cesti da dođe do težeg oštećenja, za koje nema lijeka.
Naravno, guma izdajnički i potiho ‘duši’ i dok se nisi okrenuo, ona je prazna. I sada je dobro ako vam se to dogodilo u gradu, a nedaj Bože na autocesti ili negdje izvan naseljenog mjesta. Možete samo sjesti i plakati, te zvati vučnu službu, koja će doći kad dođe. A koliko ćete platiti vuču, to ćete tek kasnije doznati, ali će u svakom slučaju biti bolno. Uglavnom, da ne dužimo, niskoprofilna guma je uništena i nema joj popravka.
Vulkanizer vam sa žaljenjem kaže da vam treba nova guma, ali da su dimenzije čudne i da ćete ih teško naći. Montira natrag spomenutu gumu, napumpava je na puno više atmosfera nego što treba, ali samo da bi izdržala do ovlaštenog servisera koji bi trebao riješiti vaš problem.
Ali morate žuriti jer uništeni pneumatik nezaustavljivo ispušta zrak i može vam se dogoditi da vožnju nastavite na aluminijskoj felgi, koja će se u tom slučaju vrlo brzo uništiti pa će šteta biti puno veća.
Pod stresom ste jer ne znate koliko će još dugo guma izdržati da ne legne na felgu. I tako dođete u ovlašteni servis, no uza svu ljubaznost osoblja, situacija je vrlo zamršena jer takvog pneumatika tih dimenzija nema na skladištu. Dok tražimo gdje bismo mogli naći novu gumu, ona oštećena potpuno se ispuhala i automobil je legao na tu stranu.
Ipak, u svemu tome ipak se pronalazi jedna zimska guma istih dimenzija, doduše drugog proizvođača. A to što se radi o vozilu s pogonom na sve kotače, na kojemu je jedna guma različita gaznom površinom i ostalim karakteristikama, ‘nema veze’. Kompjutor će dobivati signale da se jedna guma vrti brže i na momente će vam se uključivati lampica ESP-a, kao i indikatora tlaka u gumama.
Stoga jedan mudar savjet kupcima novih automobila – svakako pogledajte postoji li u specifikacijama vašeg vozila rezervna guma. Ako je nema, obavezno je kupite, bez obzira na to što ćete to morati doplatiti, i stavite je u prtljažnik. Na taj ćete način puno mirnije ići na put i nećete razmišljati o tome hoće li vam puknuti guma. Jer stihovi ‘šoferska je tuga pregolema, puče guma, a rezerve nema’ još uvijek mi odzvanjaju u glavi.