Prošla su vremena natjecanja među proizvođačima koji će razviti veću brzinu. Odavno. Danas se, srećom, natječu tko će imati sigurniji automobil. Tako su novi automobili danas sigurniji kod sudara nego ikad prije, no ti vrhunski tehnološki dometi u modernoj proizvodnji nažalost imaju vrlo malo veze s našom vozačkom realnosti u Hrvatskoj, gdje si još uvijek tek rijetki privatni kupci mogu priuštiti potpuno novi automobil (ili barem tek noviji).
Puno govori i podatak o prosječnoj starosti našeg voznog parka od 12,9 godina što znači da je nažalost većina vozača osuđena na ‘drlje’ koje potom, ako imaju sreće da ne dožive krucijalni kvar, uspijeva iz mjeseca u mjesec održavati kao što se kaže – ‘samo da vozi’ do idućeg tehničkog kad će se već nekako riješiti sitnice i ponovo registrirati vozilo.
No nije najveći problem tako starog voznog parka održavanje, puno je veći problem ono što nam prečesto promakne pri kupnji rabljenog automobila: skrivena hrđa ispod plastika, pragova i branika, ili još gore loše popravljena ili tek vješto zamaskirani dijelovi karoserije zahvaćeni hrđom… Naime, statistika koju je objavio Centar za vozila Hrvatske pokazuje da se lani do stanica za tehnički pregled došlo 2,1 milijun vozila, a neispravnima je proglašeno njih čak 439.999 ili svako peto!
Ipak, uglavnom je bila riječ o u roku rješivim stvarima poput žarulja, kočnica i ovjesa, pa čak i eko testa izmjenom auspuha, no ozbiljnija korozija na karoseriji utvrđena je u 18.762 slučaja, što i ne čudi s obzirom na starost automobila. Kod većih oštećenja pomaže isključivo zamjena (blatobrani, rubnjaci, pragovi) i to kvalitetna. No, tako možemo doći do cifre koja dovodi do neisplativosti popravka s obzirom na vrijednost automobila… Tada slijedi, maskiranje, krpanje i uljepšavanje ne bi li automobil prošao tehnički. No nitko se zapravo ne pita ili ‘vozi na sreću’ – što ako se sudarim s takvim automobilom?
I tu je najveći problem, jer smrtne posljedice kod sudara u automobilu starom 12,9 godina (hrvatski prosjek) ili čak mlađem automobilu bitno su veće nego u novim automobilima, a jedan od najvećih razloga fatalnim ishodima je oslabljena školjka automobil zahvaćena korozijom, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Premda od starijih automobil očekujemo da će biti sigurni baš kao i kad su bili novi i prošli EuroNCAP test, ako ih je u međuvremenu zahvatila korozija tada to uopće više nije relevantno, već je relevantno to da je auto toliko sigurniji što je manje zahvaćen ‘limenom kugom’ koja bitno utječe na slabljenje torzione krutosti karoserije.
Da je tomu doista tako tako potvrđuje istraživanje švedske neprofitne organizacije Villaagarnas Riksforbund čiji su istraživači uz pomoć osiguravajućeg društva Folksam tu teoriju odlučili iskušati u praksi tako što su dva popularna modela starih najmanje deset godina iz popularnih klasa Mazdu 6 (2003. – 2008.) i VW Golf (2003. – 2008.) podvrgnuli pravom crash testu.
Dakle ne prestari kandidati, ali oba s vidljivim tragovima korozije na podnici, pragovima i školjki karoserije podvrgnuti su prednjem i bočnom udaru prema proceduri Euro NCAP testa slijedeć standarde iz vremena kad su spomenuti automobil bili potpuno novi (današnji novi automobili moraju ispuniti mnogo strože smjernice nego prije deset godina), a rezultat nije nimalo lijep i ohrabrujući …
Naime, oba videozapisa otkrivaju kako korodirani automobili više nisu bili u stanju ispuniti razinu sigurnosti kao kada su bili novi! Pritom je posebice Mazda 6 kako se može vidjeti iz videa imala zamjetnu količinu promjena u usporedbi s novim modelom.
Na testu frontalnog sudara u prepreku automobil je deformiran tako da je vozačevo sjedalo završilo naslonjeno na kokpitu, a lutka za testiranje sudara pogodila je glavom u središnji nosač krova! Kada je automobil bio nov osvoji je s 24 boda četiri od mogućih pet zvjezdica na Euro NCAP-u dok je zaključak istraživača kako je u rabljenoj Mazdi 6 mogućnost stradavanja povećana za 20 posto zahvaljujući koroziji, a s 18 bodova jedva je dosegao tri zvjezdice.
S Golfom je ispalo nešto bolje – kao nov osvojio je 33 boda za pet zvjezdica na Euro NCAP testu, dok je kao korodirani rabljeni zaslužio jedan manje ili 32 boda za solidne četiri zvjezdice.
Na koncu, ako vidite nekoliko oksidiranih područja na vašem automobilu ne paničarite, ali se počnite raspitivati kod stručnjaka za sanaciju u doglednom vremenu, a pri kupnji rabljenog radije odvojite malo više vremena za detektiranje hrđe na automobilu koji vas interesira i obratiti pozornost na kakvoću popravljanih limova, pa odaberite na kraju onaj s manje hrđe. Jer, vaš bi život mogao ovisiti upravo o tome…