Iako je bilo najavljeno da će nove, niže trošarine na nove i rabljene automobile stupiti na snagu 1. siječnja 2018., to se nije dogodilo, pa je trenutačno u Hrvatskoj potpuno obustavljena prodaja automobila. Naime, sve auto-kuće upozoravaju kupce da će se trošarine osjetno smanjiti i savjetuju im da čekaju Vladinu odluku.
– Primamo pologe, ali kupce upozravamo da će možda već za 10 dana auti biti jeftiniji, pa im savjetujemo da to pričekaju – objasnili su nam u jednoj od auto-kuća koju smo kontaktirali.
Žurno donošenje
S problemom su upoznati i u Vladi, gdje tvrde da će se nova uredba o traširanama naći na prvoj idućoj sjednici, a na snagu će stupiti danom objave u Narodnim novinama. Najave su da bi se trošarine u prosjeku smanjile do 30 posto, što će znatno pojeftiniti automobile, a na nižim trošarinama najviše će profitirati kupci autmobila niže i srednje klase, vrijednosti do 150.000 kuna.
Riječ je zapravo o posebnom porezu na motorna vozila koji ima više parametara, od kojih su najvažniji emisija ugljičnog dioksida i vrijednosna komponenta koja ovisi o osnovnoj cijeni automobila. Pritom će se smanjiti upravo ta vrijednosna komponenta, a prosječno bi trošarine za automobile vrijednosti do 150 tisuća kuna mogle pojeftiniti za 1100 do 2550 kuna, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Radi se o tome da jedan od scenarija predviđa da se na automobile do 150.000 kuna ne plaća vrijednosni dio nameta, koji trenutno za automobile vrijednosti do 100.000 kuna iznosi jedan posto, a do 150.000 kuna dva posto vrijednosti. Prema informacijama iz Ministarstva financija, na automobile vrijednosti do 150.000 kuna otpada 60 posto tržišta, a progresivnim razredima novih vozila uvest će se pravedniji sustav poreza.
Gornja računica je izvedena iz podatka da te trošarine na vozila vrijednosti do 150 tisuća kuna iznose od 3700 do 8500 kuna, a njihov iznos bi pao za trećinu. Kada je riječ o rabljenim vozilima, za 50 posto se smanjuje namet koji se plaća na prijenos vozila. Kupci polovnih vozila umjesto dosadašnjih pet posto poreza na vrijednost vozila, sada plaćaju znatno nižu upravnu pristojbu, koja se obračunava na temelju starosti vozila i snage motora.
Vozila su svrstana u 12 razreda, a pristojba se računa tako da se snaga motora u kilovatima množi s koeficijentom koji je vezan za godinu proizvodnje. Najveći koeficijent imaju najmlađi polovni automobili do godine starosti, a najmanji automobili stariji od 20 godina. Trošarinski kalkulator Porezne uprave u tom kontekstu govori da bi se za nižu i srednju klasu rabljenih vozila starosti do pet godina trošarine trebale smanjiti u tom dijelu za 700 do 2100 kuna.
Na najprodavanijim markama i modelima auta izračun pokazuje da se štedi između 500 i 3000 kuna, ovisno o godištu. Uštedu veću od 50 posto ostvaruju kupci starijih modela sa slabijim motorima, dok je kod novijih tipova automobila ušteda ispod 50 posto. Najbolje će pak proći kupci električnih automobila i oldtajmera jer su ta vozila oslobođena plaćanja upravne pristojbe.
Manja davanja
I poduzetnici su na dobitku jer od 1. siječnja mogu odbiti polovicu iznosa PDV-a pri kupnji ili najmu automobila i drugih sredstava za osobni prijevoz, čija vrijednost ne prelazi 400.000 kuna. Hrvatski je vozni park s prosjekom od 12,5 godina jedan od najstarijih u Europi, pa Vlada na ovaj način želi pomladiti hrvatski vozni park, a imali smo i jedne od najvećih trošarina u Europi. Trošarine čak i ne postoje u nekim državama EU poput Češke i Slovačke, dok Njemačka i Slovenija imaju simbolične trošarine.