U sklopu porezne reforme koju je prije godinu dana provela Vlada Andreja Plenkovića, ministar financija Zdravko Marić najavio je i vraćanje mogućnosti odbitka pretporeza za poduzetnike za troškove nabave automobila za osobni prijevoz i ostalih povezanih troškova u iznosu od 50%. Poduzetnici i obrtnici, ali i cjelokupni automobilski sektor tada su pozdravili takvu najavu jer bi to. očekivano, bio vjetar u leđa za rast prodaje novih automobila u Hrvatskoj.
Ali, ubrzo nakon najave iz Ministarstva je stigla vijest da će se ta odredba primjenjivati tek od 1.1.2018. godine. Kako je najava uvođenja tih mjera već objavljena u svim medijima, mnogi su poduzetnici ostali razočarani, a neki su zasigurno i odgodili kupnju novog automobila ili prolongirali obnovu voznog parka. Godina je na izmaku, a hoće li se od 1. siječnja iduće godine uvesti mjera mogućnosti odbitka pretporeza za nabavu i troškove korištenja automobila za pravne osobe, još je uvijek neizvjesno.
Naime, za uvođenje ovakve mjere Hrvatska mora dobiti suglasnost Europske unije, zbog usklađivanja poreznih sustava svih država članica, neslužbeno je objašnjenje. Službeno objašnjenje od Ministarstva financija nismo dobili, a odgovorili su nam vrlo šturo: – Navedeno je u pripremi i sve će biti poznato na vrijeme – kažu. Ali, iako je Zakonom o PDV-u to predviđeno, mjesec i pol dana prije primjene nitko od aktera iz autobranše nije dobio nikakve naputke kako će se primjenjivati te mjere, a jedan dobro upućeni izvor slikovito nam je objasnio situaciju: – Prema informacijama kojima raspolažem, situacija je još uvijek neriješena. Nogometnim rječnikom, za sada imamo aktivan rezultat, ali nije siguran plasman u drugo kolo.
Svi djelatnici automobilskog sektora u Hrvatskoj koje smo kontaktirali slažu se da je to dobra mjera za rast tržišta novih automobila. – Ova mjera, tj. ponovno uvođenje mogućnosti djelomičnog odbitka pretporeza na osobna motorna vozila već je jasno definirana u Zakonu o PDV-u. Mjeru smo već lani pri donošenju pozdravili te vjerujemo da će svakako pridonijeti povećanju ‘zdravih’ kanala prodaje na hrvatskom tržištu novih automobila.
Dodatno, stimulirat će i velik broj onih kupaca koji kupuju rabljena vozila u EU te plaćaju i PDV u toj zemlji članici, da se odluče na kupnju s računom izdanim u RH, pri čemu će država dodatno uprihoditi dosad u cijelosti izmakli PDV na tim vozilima – kaže Ivo Ivančević, član uprave tvrtke Porsche Croatia i predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima. S njim se slaže i Agan Begić, direktor agencije Promocija plus, koji više od desetljeća sustavno prati prodaju automobila i autoindustriju.
– Dugi niz godina zagovaram značajnu promjenu u sustavu davanja na vozila. Pritom mislim na dva važna smjera: promjena sustava trošarina i odbitak pretporeza za tvrtke. Ova prošlogodišnja najava promjena u sustavu pretporeza je samo blagi oblik promjene kakvu zagovaram i koja bi trebala unijeti znatno korisniju dinamiku na tržište vozila. Znači, ova promjena će djelomično biti od koristi za prodaju vozila poduzećima, ali nema oporavka tržišta vozila dok ne dođe i do značajnijeg povećanja kupovine vozila od naših građana.
Toga neće biti u onolikoj mjeri sve dok imamo ovakav sustav trošarina koji ne djeluje poticajno za kupovinu novih vozila. A posljedice su vidljive na sve starijem voznom parku, što ima učinka na povećanje nesigurnosti, veće učinke na okoliš. Posebna su tema i ekonomski učinci koji bi se s jedne strane mogli mjeriti u povećanju aktivnosti naših poduzeća u ovoj branši, ali i u prihodima proračuna – smatra Begić.
Još su izravniji predstavnici Suzukija u Hrvatskoj Miljenko Gvozdić i Fiat grupe Agim Skura.
– U situaciji u kojoj se trenutačno Hrvatska nalazi, što uključuje i brojna suluda porezna opterećenja, svaka najava ikakvog poreznog rasterećenja sigurno će pridonijeti povećanju prodaje, te ju svakako podržavamo – kaže Gvozdić. Agim Skura, pak, upozorava da nam je vozni park u samo osam godina ostario za gotovo pet godina i sada je prosječni hrvatski automobil star gotovo 13 godina pa je stoga svaka olakšica pomoć u prodaji, jer se stvara pozitivno okruženje koje motivira kupce i vlasnike vozila da zamijene vozni park.
Podsjetimo, Vlada je najavila da će od 1.1.2018. pravne osobe moći odbiti 50% PDV-a za nabavu automobila do 400.000 kuna (ako kupuju automobil skuplji od 400.000 kuna nabavne vrijednosti moći će odbiti pretporez samo do tog iznosa) i za sve troškove eksploatacije automobila. Dakle, u isto vrijeme kad će se poduzetnicima nuditi mogućnost odbitka 50% PDV-a za nabavu vozila, smanjit će im se porezno dopustivi iznos na osnovi troškova osobnih automobila sa sadašnjih 70 na 50 posto s osnove poreza na dobit.
U rashode bi se trebalo priznavati 50% troškova amortizacije, goriva, održavanja, najma osobnih vozila, registracije te 100 posto troškova koji se odnose na troškove osiguranja i poreza na cestovna motorna vozila. Sada je pravo na odbitak pretporeza ograničeno samo na osobna vozila koja služe za obavljanje registrirane djelatnosti, kao što je kupnja osobnih automobila za daljnju prodaju, te za obavljanje djelatnosti autoškola, usluga rent-a-cara, prijevoza taksijem, prijevoza umrlih osoba i dr., pri čemu se za navedene namjene ostvaruje pravo na odbitak ukupnog pretporeza.
Koliko je ta najava Vlade o uvođenju novih mjera godinu dana prije očekivane primjene, koja nije sasvim uobičajena, utjecala na prodaju novih vozila, pitali smo prodavatelje automobila.
– Gotovo svaki dan kupci dolaze pa traže izračun potencijalnog odbitka pretporeza. Za nas koji smo lansirali 10 noviteta u samo godinu dana, to je negativan učinak, jer nam se potencijal ne ostvaruje, brzinom kojom bi mogao – kaže Agim Skura.
Miljenko Gvozdić iz Suzukija, pak, navodi sljedeće: – Ponukani ovakvim informacijama, ljudi su odlučili svoje investicijske planove prilagoditi poreznim olakšanjima, pa ovakvim ponašanjem Vlada šteti sebi i svim uključenim poslovnim subjektima, no još veću štetu nanose (njihove) dezinformacije koje osim odgađanja kupovine, mogu dovesti i do potpunog fijaska, jer mi čak ni danas nemamo točnu informaciju što će se zbiti, a ta nestabilnost i netransparentnost pogađa sve na ovim prostorima.
Nešto je drukčijeg mišljenja Ivo Ivančević iz Porsche Croatije, koji nam je otkrio i jednu dobru vijest za poduzetnike koji su na leasing kupili automobil prije potencijalne mjere mogućnosti odbitka pretporeza.
– Većina vozila koje pravne osobe kupuju financiraju se putem operativnog leasinga. Dakle, svaki korisnik će od 1. siječnja 2018. i za postojeća vozila nabavljena, tj. financirana ovim putem automatski moći početi odbijati trošak PDV-a u razmjernom iznosu na svakoj sljedećoj rati, kao i ostalim računima vezanim uz korištenje predmetnog vozila u službene svrhe – kaže Ivančević.