Njemačka se definitivno želi riješiti prljavih dizelaša. Nakon nedavnog ‘Diesel summita’ njemački proizvođači automobila pristali su da će u svom trošku izvršiti konverziju na dizelašima s normama Euro4 i Euro5 (od 2005. na dalje), dok su one starije praktički otpisali.
Ali, imaju rješenje i za njih. Nude izdašne eko potpore kupcima koji im pri kupnji novog automobila predaju svoj stari dizelaš proizveden prije 2005. godine. Tako VW nudi od 2000 eura za kupnju najmanjeg modela up!, 5000 eura potpore za Golfa, pa do 10.000 eura za Touarega. Ford nudi od 2000 do 8000 eura, Škoda od 1750 do 5000 potpore, a Seat do 8000 eura. Slične poticaje nude i BMW, Audi i Mercedes.
U Hrvatskoj još veći popust
Toyota u Njemačkoj nudi 2000 eura popusta za svoja hibridna vozila, ali u Hrvatskoj trenutno i više, primjerice, 19.000 kuna na Prius i 17.000 kuna za Yaris hybrid. Posljedica će svakako biti pad cijena svih dizelaša do Euro6 norme koja se počela primjenjivati 2015., a tu dolazimo do pitanja gdje će ti auti završiti. Ako znamo da je lani u Hrvatsku iz EU uneseno gotovo 60.000 vozila, a trend nije pao ni ove godine nakon novih trošarina koje su djelomice penalizirale unos starijih auta koji više zagađuju, možemo pretpostaviti da će Hrvati jedva dočekati da Nijemci ponude diskontne cijene za nepoželjne dizelaše.
Nove trošarine za čiji je izračun jedan od bitnih kriterija ispust ugljikova dioksida (CO2) ne destimuliraju u dovoljnoj mjeri unos spornih dizelaša, jer oni su problematični zbog ispuštanja čestica čađe i posebno dušikova oksida (NOx). Upravo je ispust NOx-a bio sporan u aferi ‘Dieselgate’ u kojoj je VW priznao varanje na testovima ispuštanja tog štetnog plina i u samo dvije godine dizelaši su postali nepoželjni u Njemačkoj, ali sve više i u cijeloj Europi, koja je jedini pravi bastion dizelaša.
Alternativa struja i plin
Ali, prema ispustu štetnog NOx-a uz sve filtere i uz skupe katalizatore gube utrku s benzincima. U usporedivim modernim autima dizelski motori ispuštaju nešto manje CO2 od benzinaca, ali emitiraju najmanje pet puta više dušikova oksida. Kod modernih dizelaša rješenje je SCR katalizator koji uz pomoć otopine uree smanjuje ispuštanje NOx, ali ta je tehnologija skupa, a norme će biti sve strože pa je pitanje koliko se proizvođačima isplati ulagati u razvoj tih sustava.
Kod malih i kompaktnih automobila se sigurno ne isplati, možda jedino prežive kod većih auta s jačim motorima. Alternativa su svakako moderni benzinci koji troše sve manje goriva (iako nisu štedljivi kao dizelaši), benzinsko-električni hibridi i automobili na prirodni plin, a dugoročno potpuno električni automobili.