Oko 23 posto osobnih automobila u Hrvatskoj tehnički pregled – najvažniji godišnji ‘ispit’ – ne položi iz prvog pokušaja. Ovako visokom postotku tehnički neispravnih automobila kumuju tri činjenice. Prva ukazuje da je hrvatski vozni park u prosjeku star 13,76 godina, odnosno 12,76 godina računamo li samo osobne automobile. Druga činjenica ona je o slabom održavanju vozila u servisima. Treća je činjenica da prosječan hrvatski vozač ne zna što bi na automobilu trebalo pregledati prije odlaska na tehnički pregled jer većina vozača na automobilu ne pregledava ništa ili gledaju samo ulje i tlak u gumama.
Goran Pejić iz Centra za vozila Hrvatske, pomoćnik uprave za tehničke poslove, savjetuje stoga što vozač može napraviti prije izlaska na tehnički pregled, kako bi automobil doveo u bolje stanje.
Najlakši dio tog posla svakako je provjera dokumentacije o vozilu odnosno prometne dozvole. Slijedi provjera stanja i pričvršćenosti registarskih pločica. – Pločice ne smiju biti oštećene, ne smiju sadržavati nikakve dodatne oznake, moraju biti čvrsto pričvršćene na vozilo – pojasnio je G. Pejić. Provjeriti treba i je li sve na broju u kutiji prve pomoći te imate li trokut za označavanje vozila, kao i vatrogasni aparat (za aute koji ga moraju imati).
– Provjeriti treba i unutrašnjost i kontrolnu ploču automobila. Sustav provjetravanja i klimatizacije vozila mora biti funkcionalan, kao i svi pojasevi za vezivanje. Rade li brisači, kakve su gume Signalne se lampice nakon pokretanja vozila moraju ugasiti. Vozač sam može provjeriti i funkcionira li ručna kočnica, te jesu li ispravna svjetla (žarulje) i svjetlosni signali vozila – navodi G. Pejić.
Tijekom 2016. godine na redovnom je tehničkom pregledu utvrđena neispravnost na 359.749 osobna automobila. Od toga je kod 174.228 automobila neispravna bila svjetlosno-signalna oprema (48.43% neispravnih automobila), navodi naš sugovornik, a na 144.091 automobila utvrđena je neispravnost na kočnom sustavu (40,05% neispravnih). Kod 79.417 automobila problem je bio na kotačima, pneumaticima ili ovjesu (22.07%). Na EKO-testu palo je 64.365 automobila (17,89% neispravnih).
Vjetrobranska stakla i funkcionalnost sustava za pranje vjetrobrana također treba prekontrolirati, kao i pneumatike i karoseriju vozila. Konkretno, pojašnjava G. Pejić, gume ne smiju biti oštećne ni istrošene ispod TWI oznake, njihova dimenzija mora odgovarati prometnoj dozvoli, na istoj osovini lijevi i desni pneumatici moraju biti jednaki.
Kod provjere upravljanja vozač treba znati da kolo upravljača ne smije imati veliki zazor. Ono mora biti u pravilnom položaju kod pravocrtnog gibanja, mora se zakretati bez povećanog otpora. Provjera kočnog sustava uključuje vizualni pregled elemenata kočnog sustava.
– Razina kočne tekućine mora biti iznad oznake minimuma, ne smije biti nikakvog curenja iz cjevovoda, gumena obloga na papučici kočnice mora biti cjelovita – navodi dalje Pejić te nastavlja: – Provjeriti treba i motorni prostor.
Motor i mjenjač ne smiju propuštati ulje, razina ulja u motoru mora biti iznad oznake minimuma, provjeriti treba i stanje te razinu rashladne tekućine. I, konačno, provjeriti treba stanje ispušnog sustava. Nikakvo propuštanje na ispušnom sustavu nije dopušteno, kao ni oštećenja prigušnog lonca koja izazivaju dodatnu buku.
Sve navedeno svaki bi vozač trebao znati prekontrolirati na svom automobilu. Ako nešto od toga ne znate, vjerojatno je to zato što nikad niste ni pokušali. Za ove provjere nije potrebno znanje mehaničara, već – uz malo dobre volje – samo osnovno razumijevanje proizvoda kojeg svakodnevno koristite.
Ponovljeni pregled unutar 10 dana besplatan
Ako automobil ne zadovolji propisane norme, vlasnik može unutar roka od deset radnih dana otkloniti nedostatke i besplatno pristupiti ponovljenom tehničkom pregledu, na kojem se provjerava je li popravio što je trebao. Pristupi li vlasnik s vozilom na pregled nakon isteka roka od deset radnih dana, ponovno se obavlja kompletan pregled vozila.