Filtar krutih čestica jedan je od najvažnijih dijelova ispušnog sustava modernog dizelaša, omogućava mu ekološki prihvatljiviji ispuh s nižom razinom CO2. No, kao što dobro znaju vozači takvih automobila, u takvom se filtru s vremenom talože čestice čađe pa ga treba redovito regenerirati kako se ne bi potpuno začepio i onemogućio daljnju vožnju. Prema riječima Karla Odorijana iz zagrebačkog servisa Auto Karlo, postoje dvije osnovne vrste regeneracije filtra, pasivna i aktivna.
Prva se obavlja automatski, za vrijeme duže vožnje otvorenom cestom, odnosno autocestom, pri čemu se zbog povišene temperature ispušnih plinova zapale nakupljene čestice čađe, koja se zatim pretvara u manju količinu pepela. No, kao što se uvjeti za automatsko pokretanje i provedbu ciklusa pasivne regeneracije ne mogu postići za kratko vrijeme i na gradskim udaljenostima, nego za takvo što treba izići iz grada, važno je spomenuti da za to nije dovoljna kraća vožnja.
Neki vozači čiji su auti opremljeni DPF ili FAP filtrom povremeno i iziđu iz grada da ga malo ‘propuhaju’, no dio njih, čak ako i vode o tome računa, ne zadrži se u vožnji dovoljno dugo da se regeneracija završi. Daljnje taloženje čestica tada sve više začepljuje filtar, što naposljetku, nakon nekoliko započetih a nedovršenih ciklusa regeneracije, dovodi do gubitka snage motora, piše Jutarnji.hr/autoklub.
Nakon toga filtar je moguće regenerirati samo aktivno, pomoću dijagnostičkog uređaja. Takav proces u servisu se obavlja relativno brzo, unutar jednoga radnog dana, za što je potrebno skinuti filtar, tretirati ga posebnim aditivom za čišćenje koji treba ostaviti da djeluje i obavi posao. Nakon toga filtar se vraća na svoje mjesto u ispušnom sustavu, a auto se spaja na računalo koje će inicirati proces regeneracije. Temperatura ispuha podići će se iznad 600 stupnjeva Celzija, što bi trebalo biti više nego dovoljno za sagorijevanje čađe.
No iskustva servisera pokazuju da začepljenost filtra katkad prelazi 95 posto, a tada proizvođači u pravilu zahtijevaju njegovu izmjenu. Kako biste takve situacije izbjegli, savjetujemo vam da regeneraciju računalom date preventivno obaviti na servisu, svakih 15.000 km, kad se mijenja i filter ulja. U tom slučaju treba skinuti lambda sondu i uštrcati sprej koji će pospješiti regeneraciju.
To je ujedno i najjeftinija varijanta, koja stoji oko 500 kuna, upola manje od opisane aktivne regeneracije s montažom i čišćenjem. I dakako, neusporedivo manje od kupnje originalnog filtra kakav košta čak 10.000 kuna i više, ali i onoga sa zamjenjivim uloškom.
Ukratko
Za čišćenje začepljenog filtra čestica potrebno ga je demontirati i tretirati posebnim sredstvom, nakon čega slijedi regeneracija. Razlike u izgledu između začepljenog i očišćenog filtra vidljive su već na prvi pogled pa je jasno da nije nimalo preporučljivo ignorirati signal lampice DPF-a na instrumentnoj ploči.
Postoje dvije regeneracije filtra, pasivna i aktivna: prva se obavlja automatski, pri dužoj vožnji autocestom, a druga u servisu pomoću dijagnostike. Za pokretanje aktivne regeneracije automobil se putem OBD konektora spaja na računalo koje upravlja procesom.
Temperatura ispuha pri regeneraciji podiže se iznad 600 stupnjeva Celzija, što bi trebalo biti više nego dovoljno za sagorijevanje čađe nakupljene u gradskoj vožnji.