SLOBODNO TRŽIŠTE ruši cijene i kvalitetu autoškola?

‘Najavljene promjene srušit će cijeli sustav autoškola, dovest će u pitanje njihove poslovne rezultate, zar autoškole trebaju biti žrtvena janjad, to znači opadanje kvalitete usluge i slabije školovanje mladih vozača, a slabije obrazovani vozači opasnost su na cesti…’

To je bujica riječi koju je izazvala vijest kako Hrvatska kasni, a ipak će morati postupiti prema direktivi Europske unije o prilagodbi autoškola tržišnim zakonima, točnije – zakonima EU-a. Ta direktiva, dakle, nalaže i formiranje cijena po tržišnome modelu, pa se planira ukidanje još 2009. godine utvrđene tarife nastavnoga sata, koja je zacementirala osnovnu cijenu obuke na 5695 kuna.

Svaka autoškola može odrediti cijenu nastavnoga sata, no ona ne smije biti manja od zakonom propisane najmanje cijene. Stoga je Vlada, zbog administrativnoga rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju, najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola kojih je u nas 353, prema podacima HAK-a.

Očekivane promjene su podijelile i javnost i stručnjake, jedni smatraju da to neće dovesti do pada kvalitete usluga autoškola, drugi očekuju suprotno. Budući kandidati raduju se mogućemu pojeftinjenju, no ne i po svaku cijenu, naši sugovornici mahom više žele kvalitetnu obuku. A sugovornici iz svijeta vlasnika autoškola, predavača i instruktora većinom nisu zatečeni.

Ne žele izlaziti u javnost, ali nas uvjeravaju kako cijene neće pasti, bar ne bitno, jer je jednostavno i na otvorenome tržištu teško osigurati kvalitetnu uslugu autoškola za manje novca, s obzirom na cijene njihova poslovanja, piše Autostart.24sata.hr.

Kažu da i sada rade s malim maržama, oni koji nisu mogli opstati već su otpali i na tome tržištu poodavno vladaju red i sklad. Jedini put ka tome je – smanjenje kvalitete usluge, od marki i stanja automobila, preko kvalitete predavača i instruktora do cijena polaganja ispita… Uz rušenje naknada i davanja državi, HAK-u…

A sat nastave i obuke za B kategoriju stoji 115, cjelokupna obuka, bez PDV-a 4800, a polaganje ispita 250 kuna. PDV je 25 posto. Liječnički pregled stoji od 250 kuna naviše, ispit prve pomoći 450 kuna… Gorivo je opet sve skuplje, kao i održavanje automobila.

Jedan instruktor hvali nam se kako većina njegovih kandidata za polaganje na prvome ispitu stekne vozačku dozvolu. Hoće li nužda za zaradom takve i njegove kolege tjerati da kandidate lošije pripreme za ispit zbog dodatnih sati, pa još na crno, većega broja izlazaka na ispit…?

Mnogi polaznici će pri upisu u autoškole, jasno je, željeti proći što jeftinije. A slabije obrazovanje budućih, mahom mladih vozača, nažalost će vjerojatno povećati smrtnost na hrvatskim cestama. Pa postaje donekle apsurdno da se upravo Zakonom o sigurnosti u prometu ide u tome smjeru.

Zar moramo dopustiti zakonitostima tržišta da određuju stanje sigurnosti na prometnicama? Zar nemamo užasna iskustva iz razdoblja poslije 1991., koje pamtimo po liberalnim propisima otvaranja takvih škola bez striktnih uvjeta i standarda, a bilo ih je zamalo 600, nelojalnoj konkurenciji, radu na crno i, nažalost – žrtvama na cestama?

Vlasnici autoškola nemaju mnogo mogućnosti sniženja cijena, možda do desetak posto. Vrijedi li to rizika od novoga kaosa? Predviđa se da bi cijene u autoškolama bile manje u gradovima, a zbog manje konkurencije u manjim sredinama bi mogle ostati iste.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije