Švercanju autocestom, čini se, došao je kraj. Barem nekažnjivom. Toj manje poznatoj, zbog zatvorenog sustava naplate prilično neobičnoj, ali svejedno živoj praksi namjerava se stati na kraj novim Zakonom o cestama. Jedna od mjera kojima se to želi postići je propisivanje prekršajne kazne za sve koji ne plate autocestu, most ili tunel pod naplatom, u iznosu od 2000 do 10.000 kuna.
Valjda ovisno o tome da li se netko besplatno vozio samo koji kilometar ili potegao od Zagreba do Splita… Kako god, takva odredba dosad nije postojala, što je davalo krila svima kojima je mrsko plaćati cestarinu. Samo na dionicama kojima upravljaju Hrvatske autoceste u prethodne nepune tri godine besplatnom vožnjom se počastilo 3483 vozača.
Kako, pitate se? Većina je iskoristila vozilo ispred sebe i provukla se kroz naplatnu postaju prije no što se brklja spustila. A postoje i oni, potvrdili su nam u Hrvatskim autocestama, koji su brklju jednostavno probili i nastavili vožnju kao da se ništa nije dogodilo.I pritom se nisu trebale platiti nikakve kazne, bar ne one za besplatnu vožnju.
Prema još uvijek postojećem zakonu, naime, kažnjavati se može samo vozače koji protuzakonito koriste invalidsku smart karticu, i tako profitiraju na račun prava rezerviranog isključivo za teške civilne i vojne invalide, u cijelosti oslobođene od plaćanja cestarine. S druge strane, onima koji pobjegnu bez plaćanja cestarine najgore što se može dogoditi jest da jednog dana ipak plate svoju vožnju.
I to ako im policija uđe u trag i zatim im bude dostavljen račun. Sačuvaju li ulaznu karticu neće čak platiti ni dvostruki prolaz najduže dionice, zamišljen kao kazna za gubitak potvrde ulaska na autocestu. Drugom mjerom želi se, pak, zauzdati vozače hitne pomoći, vatrogasce, vojnike, policajce i pripadnike Gorske službe spašavanja, koji su, prema mišljenju zakonodavca, valjda često zloupotrebljavali što ih se pušta bez plaćanja cestarine čim upale rotirku ili zvučnu signalizaciju.
Bio je to svojevrsni prešutni dogovor, s obzirom na to da je Zakon o cestama besplatnu vožnju predviđao isključivo za invalide, a djelatnicima navedenih službi se izlazilo ususret široko tumačeći odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisane o vozilima s prednošću prolaska. Sad se toj zbrci staje na kraj tako što se u Zakonu o cestama jasno propisuje da navedene službe imaju pravo na besplatno korištenje autocesta, ali uz uvjet da koriste ENC uređaje i tako ipak budu pod bar nekakvom kontrolom, piše portal Jutarnji.hr.