Sredstva za pranje stakla: Na kojoj temperaturi se zaista smrzavaju?

Ako u automobilu tijekom zime koristite ljetnu tekućinu za pranje stakla ili pak običnu ili destiliranu vodu, praktično je isto kao da ne koristite baš ništa. Naime, čim temperatura padne ispod nule, tekućina će se smrznuti, nećete je moći koristiti, a i moguća su oštećenja sustava za pranje vjetrobrana. Od spremnika, preko pumpe, crijeva pa sve do brizgaljki.

Zato je pametno prije svake zime potrošiti ljetnu tekućinu i spremnik napuniti specijalnom zimskom koja se ne zamrzava do temperatura koje graniče s polarnima. Barem tako obećavaju proizvođači, no u praksi se često dogodi da se sredstvo zamrzava već kada temperatura padne neznatno ispod ništice. Razlog tome često je dugo stajanje sredstva u spremniku, pri čemu alkoholi i kemikalije zaslužne za niže ledište ispare.

Također valja imati na umu da proizvođači ne jamče da se tekućina neće zamrznuti kada dođe na staklo i pomiješa sa snijegom i ledom već samo za zamrzavanje dok je ona u spremniku. No, kako na kraju pokazuje naš test, neke od tekućina niti u laboratorijskim uvjetima ne ispunjavaju obećano, iako, ruku na srce, rezultati na kraju ipak nisu tako katastrofalni kako smo se pribojavali.

Testirali smo deset popularnih zimskih tekućina s deklariranom točkom ledišta od -20 do čak -38 stupnjava Celzija. Od svake tekućine kupili smo po tri primjerka kako bismo imali više uzoraka i time preciznije rezultate.

Test smo obavili profesionalnim Refraktometrom, optičkim mjernim uređajem dizajniranim da bi precizno odredili ledište tekućine za pranje stakala. Svaki uzorak analizirali smo po tri puta i prije svakog mjerenja kalibrirali uređaj, kako ne bi došlo do pogreške. Kao što smo i sumnjali, rijetko koja tekućina zapravo daje ono što obećava, iznimka su bile samo tekućine deklarirane na ‘najtoplijih’ -20 i proizvodi renomiranih marki.

Obje testirane tekućine s točkom ledišta na -20, zaista i mogu izdržati bez zaleđivanja na tim temperaturama. Sredstvo robne marke K-Classic, prema mjerenju ‘drži’ do -20, a renomirani, ali i dvostruko skuplji Sonax, daje i više od obećanog -21°C. No, prvo razočaranje je uslijedilo kada smo krenuli mjeriti tekućine koje bi trebale izdržati do -25.

Naime, niti jedna ne pruža što obećava. Autolux i Alfacare bi se prema testu trebali zamrznuti već kada vanjska temperatura padne na -19, što je lošiji rezultat od tekućina deklariranih na -20. Nešto bolji rezultat, zamrzavanje na -20°C pružila je TQ tekućina, dok je najbolje u ovoj kategoriji Crodux sredstvo kupljeno na benzinskoj postaji koje može izdržati do -21°C.

Podjednaka postotna odstupanja zabilježili smo i kod sredstava koja bi trebala izdržati -30°C. K-classic tekućina iz supermarketa neće se zamrznuti do -25, a jedno od najpopularnijih sredstava na hrvatskom tržištu Autoglas s benzinske postaje INA, prema mjerenju može izdržati do -24°C. Najveću otpornost na niske temperature obećava Petrolov Vitrex, čak -38°C.

Prema mjerenju on je i najbolji od svih testiranih, i može izdržati do -30, što je ipak veliko odstupanje od 21% u odnosu na ono što piše na etiketi. Posljednji se na laboratorijskom testu našao koncentrat Sonaxa, koji, ovisno o omjeru miješanja s destiliranom vodom, može izdržati -10, -20 ili -30°C. Izmjerene temperature na testu su -26, -19 i 14°C, što je u odnosu na konkurentske nekoncentrirane tekućine vrlo solidan rezultat, s manjim odstupanjem od prosjeka. Iako mnoge tekućine zapravo daju manje nego što to piše na etiketi, vozačima to i ne predstavlja neki problem jer zimske temperature se u Hrvatskoj i u najhladnijim krajevima rijetko kada spuštaju ispod -20.

Najbolja tekućina na testu kapitulirala bi tek pri najnižoj temperaturi koja je ikada izmjerena u Hrvatskoj, rekordnih -34,6 u Gračacu, 2003. godine. Ipak, ako tekućina izdrži u spremniku ne znači da se neće zalediti na staklu. Naime, miješanjem s vlagom, snijegom i ledom sa stakla njena koncentracija se razrjeđuje a samim time raste i točka ledišta. Tako se nerijetko može dogoditi da će se tekućina koja u spremniku izdrži na -10, zamrznuti kada je poprskate po vjetrobranu i razmažete brisačima.

Stoga je za dobru vidljivost tijekom zime, osim tekućine, bitna i kvalitetna metlica brisača koja će svakim svojim potezom u potpunosti očistiti vjetrobran bez da ostavlja mokre tragove za sobom. I bez obzira na rezultate, svaka zimska tekućina mnogo je bolje rješenje od vode ili ljetne koje će se smrznuti već na 0°C. Od ljetnih tekućina nema koristi zimi, osim ako ne živite u toplijim krajevima.

Testirali smo i dvije ljetne tekućine kako bismo utvrdili ima li istine u tvrdnji da su one ipak bolje rješenje nego voda. Istina je da će bolje oprati staklo od vode, no kada je u pitanju zamrzavanje, ljetne tekućine su kao da koristite običnu vodu. I koncentrat razrijeđen prema uputama i unaprijed pripremljena tekućina prema testu imaju istu točku ledišta kao i voda, na 0°C.

Nerazrijeđeni koncentrat pokazao se nešto boljim, no i njegova točka ledišta na -2°C nije od velike koristi kada vani zaista zahladi. S druge strane, ljeti su ove tekućine preporučljive, prvenstveno zbog mnogo niže cijene nego kod zimskih.

Kako je koja tekućina prošla na testu možete pogledati na portalu Oryx-asistencija.hr.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije