Autosjedalice bi od Nove godine i stupanja na snagu novog Zakona o porezu na dodanu vrijednost trebale pojeftiniti, jer se prema novom propisu oporezuju po sniženoj stopi PDV-a od 13 posto umjesto sadašnje uobičajene stope od 25%. Svakako je to jedna od dobrih stvari porezne reforme jer je prijevoz djece, osim što je zakonska obveza vozača, prvorazredno sigurnosno pitanje koje, nažalost, neki vozači još uvijek izbjegavaju.
Ni kazna za nemarne vozače – najčešće roditelje, koji djecu prevoze nesigurno – samo je 500 kuna i ne čini se dovoljno penalizirajuća za onoga tko ugrožava život djeteta. Nadajmo se da će prodavači spustiti cijene autosjedalica kad je već država smanjila PDV na njih.
Viši od 150 cm mogu sprijeda
Primjerice, autosjedalica Cybex Pallas M u našim prodavaonicama stoji 1999,99 kuna, dok bi od Nove godine – ako trgovac ne digne osnovnu cijenu – uz stopu PDV-a od 13% trebala stajati 1807,99 kuna. Nije zanemarivo. Izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama otprije dvije godine obveze prijevoza djece u dječjoj sjedalici do pete godine djetetova života više nema.
Zakon sada propisuje da se djeca do 135 cm visine moraju voziti u posebnoj sigurnosnoj sjedalici (mogu i sprijeda uz obveznu deaktivaciju suvozačkog zračnog jastuka) ili na postolju, uz uvjet da je sjedalica ili postolje pričvršćeno sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu i da je dijete smješteno u sjedalicu odnosno postolje sukladno načinu koji je odredio proizvođač sjedalice.
Također, djeca visoka od 135 cm do 150 cm mogu se prevoziti na stražnjem sjedalu bez da su smještena u sigurnosnoj sjedalici ili na postolju, ako su pravilno vezana sigurnosnim pojasom za odrasle osobe, dok se djeca viša od 150 cm mogu voziti i na prednjim sjedalima bez obzira na starost. Podsjetimo, do prije dvije godine mlađi od 12 godina nisu se smjeli voziti na prednjem sjedalu.
Tri sjedalice pale na testu
To su svakako liberalniji propisi nego prije, a očito zakonodavac podrazumijeva da su vozači koji djecu prevoze (najčešće roditelji) odgovorni ljudi, jer teško je očekivati da će policajci pored ceste mjeriti koliko je dijete visoko.
Na najnovijem testiranju autosjedalica europskih autoklubova – u kojem sudjeluje i naš HAK – ispitano je 14 autosjedalica prema četiri kriterija – sigurnost (frontalni i bočni sudar), lakoća uporabe (važna zbog pravilne montaže i kopčanja), ergonomija (komfor i udobnost za dijete) i štetne tvari (materijali). Šest je sjedalica ocijenjeno ocjenom dobar, dvije su zadovoljavajuće, dvije su dobile ocjenu jedva dovoljan, dok su tri ocijenjene ocjenom loš i ne preporučuju se. Od negativno ocijenjenih autosjedalica dvije su pale na sigurnosti, a jedna na lakoći uporabe.