Vjerojatno je najgora noćna mora svakog vozača vožnja po nimalo privlačnim te po specifičnim zimskim uvjetima – snijegu, kiši i ledu! Ni oni najbolji vozači tada nisu u sebe najsigurniji, a kako bi izbjegli prometne nezgode i probleme, automobil treba pripremiti za loše vremenske uvjete, ali i prilagoditi vožnju skliskim i mokrim cestama.
Kada govorimo o zimskoj opremi, zapravo govorimo o zimskim gumama koje su po svom sastavu prilagođene niskim zimskim temperaturama. Također, gazni sloj same gume osmišljen je tako da koristi ‘lamele’ koje omogućuju bolji kontakt s podlogom bilo da je zaleđena ili prekrivena snijegom. Zimske gume svakako su pojam koji podsjeća na skliske ceste i izazovne zimske uvjete, pa od njih i kreće cijela priprema vozila.
Zimske gume ostvaruju kontakt između podloge i vozila. Pri vanjskoj temperaturi manjoj od 7 stupnjeva ljetne gume gube elastičnost i svojstva prianjanja na podlogu. Zbog trenja s podlogom dolazi do prirodnog trošenja materijala, odnosno istrošenosti gume, što uzrokuje produženi zaustavni put tijekom kočenja (kontrola istrošenosti preko ugrađenog indikatora na gumi), a ispravan tlak u gumama ostvaruje optimalnu gaznu površinu, te upravljivost vozila.
Sljedeći, ali ništa manje važan zadatak jest provjeriti akumulator koji je glavni izvor energije potrebne za pokretanje motora. Akumulator je ‘skladište’ pohranjene energije proizvedene pomoću alternatora tijekom rada motora, a pri niskim temperaturama performanse akumulatora drastično opadaju. Treba provjeriti napon akumulatora, struje punjenja, te zaštititi polove akumulatora mašću radi sprečavanja oksidacije. Ako je moguća nadopuna tekućine u ćelijama akumulatora, istu treba nadopuniti samo destiliranom vodom. Nakon potpunog pregleda vozila, može se reći da ste spremni za putovanje!
Ovo svaki vozač može učiniti za vlastitu sigurnost:
Potrebno je održavati veći razmak – što znači da imate dovoljno prostora za sigurno zaustavljanje. Prije vožnje vozilo treba očistiti od snijega (to je i zakonska obaveza i ne uključuje samo ‘rupice’ na staklima, farove, retrovizore i metlice brisača nego cijelo vozilo). Spremnik za pranje stakla napuniti tekućinom prilagođenom niskim temperaturama jer bolja vidljivost jamči nam više sigurnosti, a spremnik goriva napuniti jer nikad ne znate koliko možete čekati u koloni.
Kod vožnje po lošim vremenskim uvjetima vrijede neka određena pravila kojih se valja držati:
Kod svake kritične situacije stisnete spojku – vučnu silu na taj način isključujete i tako ćete najlakše stabilizirati svoj automobil. Kod automatskog mjenjača to ćete napraviti tako da panično otpustite papučicu gasa. Automatski mjenjač prepoznaje panično otpuštanje gasa i u istom trenutku isključuje vučnu silu. Zapamtite da na skliskom kolniku ne zakrećete upravljač naglo i više nego što morate. Zimi i na skliskom vrijedi pravilo da što manje zakrećete upravljač, bolje skrećete. Ništa se na kliskoj podlozi ne smije raditi naglo, nego smireno i s mjerom.
Što sve uključuje pregled vozila prije zime?
Potpuni servis vozila potrebno je obaviti prije zime kako vas lošiji vremenski uvjeti ne bi uhvatili nespremne na cesti. Stoga, osim zimskih guma provjeriti treba:
– ispravnost signalizacije
– uređaj za pranje stakla
– sistemske tekućine
– rashladnu tekućinu motora – antifriz – kontrola temperature smrzavanja
– zimsku tekućinu za stakla – čisti vjetrobransko staklo i sprječava smrzavanje
– tekućinu za kočnice – udjel kondenzirane vode sprječava ispravnu funkcionalnost, niži nivo u spremniku signalizira moguću istrošenost kočnih obloga ili curenje
– razinu motornog ulja – starije i istrošeno motorno ulje gubi viskoznost, te u zimskim uvjetima gubi učinkovitost
– čistoću filtra motora i filtra ventilacije kabine
– ovjese (gumeni elementi), manšete na poluosovinama (puknuće uzrokuje ulazak vode ili vlage, te prirodno oštećenje materijala uzrokovano kemijskim reakcijama)
Savjeti plus za zimsku vožnju
– izbjegavajte nepotrebno zagrijavanje motora, radom istoga u mjestu
– nemojte tjerati hladan motor na visoke obrtaje (trošenje materijala uslijed neadekvatne temperature rada motora)
– prilikom vožnje izbjegavajte nastale rupe na cesti koje uzrokuju oštećenja ovjesa vozila
– ne odmrzavajte snijeg i led s laka vozila toplom vodom (pucanje laka uslijed nagle promjene temperature), te nemojte strugati led po laku vozila!
Prije vožnje na test kočenja
Stručnjaci uvijek vole istaknuti kako je vožnja zimi puno zahtjevnija zbog loših vremenskih uvjeta. Savjetujemo da se prije vožnje napravi jedan mali ‘pažljivi’ test kočenja kako biste stekli ‘osjećaj’ stanja na kolniku. To se preporučuje izvesti odmah nakon kretanja, prvom prilikom i na mjestu gdje ne ugrožavamo druge sudionike u prometu, umjesto u situaciji kad stvarno moramo zakočiti na prvom križanju i shvatimo da je sklisko i da se ne možemo pravodobno zaustaviti.
Izvor: Oryx-asistencija.hr