Kako riješiti problem pijanih manijaka koji na cestama ubijaju ljude?

Slavko Benčić, 58-godišnjak iz Žabna kod Siska, prošlog je petka, vozeći pod utjecajem čak 2,58 promila alkohola u krvi, zbog neprilagođene brzine naletio na dvojicu dječaka. Srećom, dječaci su samo lakše ozlijeđeni, a u nesreći je stradao i Benčić koji je isti dan pušten iz bolnice. No, trenutno je u zatvoru jer mu je sud, ali nakon što je u nedjelju, dva dana nakon nesreće, ponovo sjeo za volan, odredio desetodnevno zadržavanje u pritvoru.

Činjenica da netko mrtav pijan sjeda za volan naprosto je užasavajuća. No, u ovom konkretnom slučaju još je i gora činjenica što Benčić iza sebe ima čak 44 prometna prekršaja, od čega ih je 37 napravio unazad tri godine. Do sada je uhićen četiri puta, ali svaki put je izlazio i vraćao se na cestu.

Nažalost, ovaj slučaj, koji samo pukom srećom nije završio tragično, nije jedini ovakav slučaj. Sredinom kolovoza pijani 36-godišnjak naletio je na dvije žene koje su sjedile na zidiću uz cestu i slušale koncert. Na kraju se ispostavilo da pijanac koji je vozio uopće ne posjeduje vozačku dozvolu, ali to ga nije spriječilo da vozi.

Postavlja se pitanje kako je uopće moguće da netko skupi više od 40 prekršaja. Ili, kao slučaj iz Tisnog, da netko bez vozačke dozvole konstantno vozi automobil, pa i u pijanom stanju, tim više što se u malim sredinama kao što je Tisno takve stvari lako detektiraju.

Stvar je tim gora što u Kaznenom zakonu postoji cijeli niz načina da se takve prekršitelje sankcionira, a zatim rehabilitira i vrati natrag u društvo.

Članak 65. Kaznenog zakona tako kaže da sigurnosne mjere koje se određuju u ovakvim i sličnim slučajevima jesu obavezno psihijatrijsko liječenje, liječenje od ovisnosti, obvezan psihosocijalni tretman, zabrana obavljanja određene dužnosti ili djelatnosti, zabrana upravljanja motornim vozilom i slično.

Članak 72. Kaznenog zakona, pak, kaže da sigurnosnu mjeru zabrane upravljanja motornim vozilom sud dodjeljuje počinitelju kaznenog djela protiv sigurnosti prometa kad postoji opasnost da će upravljajući motornim vozilom ugroziti sigurnost prometa.

Ono što je najvažnije jest činjenica da spomenuti Zakon omogućuje da se zabrana upravljanja motornim vozilom može izreći doživotno i to “kada se s obzirom na ranija počiniteljeva teška kršenja prometnih propisa može očekivati da će i nakon proteka najdužeg vremena postojati opasnost da počinitelj ponovo počini kazneno djelo protiv sigurnosti prometa”.

“Takve ljude treba izolirati”
Za objašnjenje ovakve apsurdne situacije upitali smo prometne stručnjake Ivana Dadića i Željka Marušića koji su iznijeli svoje viđenje ovog problema. Dadić smatra da se nekoga tko ima 44 prekršaja u najmanju ruku mora izolirati barem na mjesec dana.

“Društvo bi trebalo takve izolirati, ali to se ne događa. Ako netko ima 44 prekršaja, mogao je ubiti, to je pokušaj ubojstva, trebalo bi ga bar na mjesec dana izolirati i obaviti psihološku rehabilitaciju. Nažalost, zakon je nedorečen. Policija se bavi sitnim prekršiteljima pa nema vremena ovakve slučajvee izolirati”, kaže Dadić.

“Ja osobno ne znam za nijedan slučaj da je oduzeta vozačka doživotno, ali problem je što će takav uzeti auto i opet voziti, sve da mu se dozvola i oduzme. Vrlo je teško kod takvih slučajeva biti dosljedan, on može jednostavno sjesti u auto. Oduzimanje vozačke dozvole ne rješava problem, posebno kad takav netko malo popije pa se počne junačiti. Rješenje je izolacija, makar privremeno, kazne moraju djelovati, imati svoju svrhu”, smatra Dadić.

“Propisi moraju biti takvi da izoliraju takve, ako propisi ništa ne govore, onda se ništa ne događa. Policija ne može puno toga, treba izmijeniti propise pa da policija ima ovlasti i dužnost. Sad ga mogu zatvoriti na par sati ili jednu noć. Uvijek ga na kraju puste. Izolacija je zatvor. To je sve prisutno u zakonu, ali se ne prakticira”, smatra Dadić.

Marušić: Treba oduzimati dozvole, a posebno teške slučajeve zatvarati
Prometni stručnjak Željko Marušić znatno je oštriji. On smatra da problem počiva u ministarstvu pravosuđa koje je nesposobno i korumpirano. Problem se nastavlja na MUP koji je ranije trebao dignuti alarm, a zbog nesposobnosti države uopće postoje ljudi koji imaju nekoliko desetaka kazni.

“Pozvao sam ministra unutarnjih poslova na ostavku, premda je to dominantno problem Ministarstva pravosuđa. No, da imamo učinkovit MUP, u trenutku kad netko napravi treći problem, onda se u policiji zapitaju gdje je problem. Ponavljam, ovo je dominantno problem pravosuđa, ali to pokazuje na nered u MUP-u. Pravosuđe, koje je rak rana našeg prometa, treba “deratizirati”. Ovo nije prvi slučaj njihova nerada. Kad netko ima 40 prekršaja, to je, prvo, ekstremna neodgovornost i, drugo, korupcija te kombinacija prve dvije točke”, smatra Marušić.

“Kad vam se nakupe tri prekršaja, da imate odgovornu policiju ona se treba pitati gdje je problem. A da ne kažem kad netko ima 10 kazni, tu nešto ne štima. To je udruženi pothvat da se takve radnje prikrije, to je direktna odgovornost u MUP-u i pravosuđu”, smatra Marušić.

Prometni stručnjak smatra da se ovakvi problemi mogu riješiti striktnim i strogim provođenjem zakona koje dodatno treba osnažiti u smislu strožeg kažnjavanja teških prekršaja.

“Ovaj slučaj nakon onog u Tisnome pokazuje da moramo napraviti katarzu u pravosuđu i MUP-u. Rješenje je jednostavno – uvesti dosljedno kažnjavanje obijesne vožnje. Svaka obijesna vožnja znači oduzimanje vozačke. Predlažem da se treća obijesna vožnja automatski znači poništavanje vozačke dozvole”, kaže Marušić koji to slikovito uspoređuje s nogometom.

“U nogometu nakon dva žuta kartona slijedi isključenje. Ovdje bi to bilo isto, samo nakon tri obijesne vožnje”, objašnjava.

No, nastavlja Marušić nogometnim rječnikom, treba postojati gradacija.

“Ali u nogometu imate i izravni crveni karton, kad netko brutalno krene u koljeno protivnika. Tako treba i ovdje”, kaže Marušić prije nego će pojasniti o čemu je riječ.

“Postoji tu gradacija, treba uvesti pojam ekstremno obijesne vožnje. Tada je odmah poništenje dozvole. Ono što je bitno je da se jedno i drugo napravi u sklopu organiziranog i poštenog pravosuđa gdje bi se propisalo da ako se uhvati nekoga da vozi s oduzetom ili poništenom dozvolom, da je to direktno zatvorska kazna. To se može riješiti pravno, da se sa lica mjesta vodi u zatvor. No očito nekome odgovara nered jer je to dobra podloga za korupciju”, predlaže Marušić reformu pravosudnog sustava koja bi spriječila da se ovakvi slučajevi ponavljaju.

“Poništenje vozačke znači da imate pravo polagati tek nakon pet godina, ali tek nakon što posebna komisija da zeleno svjetlo za ponovno polaganje. To znači da bi se šef takve komisije teško odlučivao omogućiti nekome mogućnost da ponovo polaže vozački ispit jer riskira, zna da bi taj netko mogao nekoga ubiti. Pa je velika vjerojatnost da taj netko nikad neće dobiti vozačku dozvolu”, predlaže Marušić.

Nadalje, Marušić predlaže da se proširi dodatno i opseg odgovornosti.

“Vi kad u zrakoplovstvu napravite ekstremni prekršaj, nikad nećete sjesti u kokpit opet. Ne samo to, u zrakoplovstvu je pravilo da vas može diskreditirati i ponašanje izvan prometa. Treba proširiti opseg odgovornosti. Tipa, kad se netko alkoholizira, treba i ugostitelj snositi odgovornost ako mu toči piće. A ne da ovaj pijan sjeda za volan, a ovaj zbraja profit. On može znati je li netko vozi pijan, treba ga upozoriti ili snositi odgovornost, kao u Americi gdje možete izgubiti licencu”, kaže Marušić.

“Mi moramo temeljito pročistiti pravosuđe, ovo je strašno. Takvi slučajevi se zataškavaju zbog korupcije i uhljebivačke politike pa rade nestručni ljudi. Za tu korupciju i kriminal treba netko odgovarati, netko ima 40 kazni, treba vidjeti čiji je to propust. MUP treba reagirati, netko je trebao nakon petog prekršaja dignuti galamu, uhititi nekoga u pravosuđu prije nego ovaj u vožnji ubije nekoga. Netko je to stavio u ladicu jer je nesposoban ili korumpiran, ovo je u nadležnosti pravosuđa, ali je policija napravila težak grijeh propusta, dopustila je da eskalira problem u pravosuđu. Mi trebamo napraviti katarzu”, priča Marušić.

“Ovo je slučaj koji je isti kao onaj u Tisnom. U lošemu je dobra stvar da sad treba alarmirati sustav da se vidi koliko ima zataškanih slučajeva i zašto se zataškavaju. Koliko je nesposobnih, koliko korumpiranih, a koliko onih koji su jedno i drugo. Koji je logični razlog da netko ima 40 prekršaja, a da nije ovo što sam naveo?”, pita se Marušić na kraju razgovora za Index.hr.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije