Prije nekoliko tjedana MOST je objavio da su pripremili prijedlog racionalizacije troškova kojim bi se godišnje uštedjeli deseci milijuna kuna poreznih obveznika. Ministrica uprave Dubravka Jurlina Alibegović kazala je tada da su korisnici državnog proračuna 2013. godine na troškove službenih automobila potrošili čak 405 milijuna kuna.
Pritom je izjavila kako želi smanjiti troškove pa će, ako njezin prijedlog prođe uži kabinet Vlade, ministri ostati bez prava na korištenje službenog vozača i automobila 24 sata na dan. Umjesto toga će pravo na službeni automobil i vozača imati radnim danima od 6 do 22 sata.
Praznicima i vikendom automobil će moći koristiti isključivo za službene potrebe, dok će zamjenici ministara službeni auto koristiti samo za službene potrebe.
Index.hr je pak istražio koliko godišnje iznose troškovi službenih automobila u velikim državnim tvrtkama. Neke od njih, poput Hrvatskih voda i JANAF-a, nam nisu uopće odgovorili na upit o troškovima vozila, dok su nam neki odgovorili površno, ne dajući pri tom konkretne podatke koliko članovi Uprave troše na službena vozila.
Jedna od takvih tvrtki su Hrvatske šume. Budući da su, kažu, terenska firma u kojoj se sva proizvodnja odvija u šumi, daleko od svih linija javnog prijevoza, navode da posjeduju vozila kojima organiziraju izvršenje poslova iz djelatnosti šumarstva.
Hrvatske šume potrošile 48 milijuna kuna na službena vozila
“Osim teretnih i šumarskih vozila (kamioni, traktori, kombi busevi itd), vozila za osobni prijevoz dijele se na pojedinačna službena vozila i zajednička službena vozila.
Pravo na korištenje pojedinačnih službenih vozila 24 sata na dan imaju članovi Uprave Društva. Voditelji Podružnica i Direktori Sektora imaju pravo korištenja vozila 24 sata samo u službene svrhe.
Isto se uređuje posebnom odlukom Uprave Društva za svakoga pojedinačno, o čemu se potpisuju aneksi ugovora o radu – ako se vozilo koristi privatno, radnik je suglasan da se korištenje automobila smatra dijelom plaće u naravi, bez isplate u novcu, te radnik iz svoje neto plaće plaća jedan posto od nabavne vrijednosti vozila.
Zajednička službena vozila radnici rabe po potrebi za obavljanje poslova iz djelatnosti Društva. Uporabu automobila posebnim nalogom radniku odobrava nadređeni rukovoditelj.
Sva vozila imaju ugrađen uređaj za praćenje i kontrolu, te se nadzire kretanje i potrošnja goriva. Uz sve navedeno, ukupno troškovi vozila smanjeni su s iznosa od 75 milijuna kuna u 2011. na 48 milijuna kuna u 2015. godini”, kažu u Hrvatskim šumama, bez da nam konkretno navode koliki iznos od te velike cifre otpada na Upravu.
Članovi Uprave jedne HŽ-ove tvrtke potrošili dvostruko više od sestrinske tvrtke
U HŽ Infrastrukturi službena se vozila, kažu, koriste po odobrenju rukovoditelja, ali isključivo po potrebi posla (obilasku terena, gradilišta, izlasku na intervencije, itd.).
“Pravo korištenja službenog vozila od 0 do 24, uključivo i godišnji odmor, imaju jedino članovi Uprave Društva (tri vozila). U 2015. godini izdaci za sva službena osobna vozila, djelatnika koji rade na održavanju infrastrukturnih podsustava te članova Uprave iznosila su 2,27 milijuna kuna, a 10 posto od tog iznosa odnosi se na troškove tri osobna vozila kojima se koriste članovi Uprave Društva”, kažu u HŽ Infrastrukturi, što znači da tri službena vozila, tvrtku godišnje stoje 227.000 kuna.
S druge strane, u drugoj tvrtki HŽ-a, upola su štedljiviji. Naime, u HŽ Putničkom prijevozu, pravo na korištenje službenog vozila bez ograničenja također imaju trojica iz Uprave, predsjednik i dva člana koji ukupno na službena vozila godišnje potroše 126.900 kuna.
“Službena vozila HŽ Putničkog prijevoza koristi Uprava i ostali radnici za prijevoz izvršnog osoblja i ostale službene potrebe. Prosječni troškovi goriva po vozilu u 2015. godini iznose 16.500 kuna, a prosječni ostali troškovi, koji uključuju najam, osiguranje i održavanje, po vozilu iznose 25.800 kuna”, kažu u HŽ Putničkom prijevozu, a kad se sve zbroji znači da trojica iz Uprave godišnje ukupno potroše 126.900 kuna na službena vozila.
Croatia Airlines ima 50 službenih vozila
Hrvatski nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines ukupno ima 50 službenih vozila, od čega se najveći dio odnosi na radna vozila koja se koriste u Hrvatskoj i inozemstvu za dnevne operativne potrebe (vozila u zračnim lukama, dostava, itd). Svako radno vozilo koristi više zaposlenika, ovisno o dnevnoj smjeni i poslovima koje obavljaju.
“Pravo na korištenje službenog automobila 24 sata na dan, uključujući i osobne svrhe, imaju samo dva člana Uprave, odnosno predsjednik Uprave te član Uprave za promet i tehniku. U razdoblju od siječnja do studenoga 2014. godine za navedena vozila ukupni troškovi goriva iznosili su 43.351,83 kuna, a ostali troškovi (registracija, osiguranje i održavanje) ukupno 36,818 kuna”, stoji u odgovoru Croatia Airlinesa za Index.
Kad se sve zbroji, predsjednik i član Uprave u 10 mjeseci potrošili su 80.169 kuna za korištenje službenih vozila.U CA još dodaju kako je prosječna starost službenih vozila Croatia Airlinesa veća od 9 godina, a vozila koje koriste članovi Uprave u prosjeku su stara 8 godina.
Kompletni vozni park nacionalnog operatora sustava skladišta plina – tvrtke Podzemno skladište plina d.o.o. (uključujući i postrojenje na Okolima) sastoji se od ukupno 13 vozila, od čega su četiri gospodarska (transportna i dostavna vozila), a devet je osobnih, no nigdje nam nisu naveli koliki su godišnji troškovi koji odlaze na službena vozila.
“U PSP-u pravo na uporabu službenog vozila ima sveukupno 6 zaposlenika, od kojih jedino direktor Društva, u skladu sa svojim Ugovorom, službenim vozilom raspolaže 24 sata na dan. Ostalih pet članova višeg poslovodstva tvrtke službenim vozilom raspolažu u skladu s potrebama posla, a na temelju internog dokumenta PSP-a – Odluke o korištenju službenih”, stoji u odgovoru Ureda za odnose s javnošću, tvrtke PSP.
HEP potrošio najviše
U jednoj od najvećih državnih tvrtki – HEP-u, ukupni eksploatacijski trošak voznog parka, tj. svih grupa vozila za cijelu HEP grupu u 2015. godini iznosio je oko 75 milijuna kuna.
“U trošak je uključeno gorivo i registracija što je 50 posto vrijednosti ukupnog troška, što je smanjenje za oko 5 milijuna kuna u odnosu na prethodne godine, a posljedica je prošlogodišnje provedbe obnove voznog parka. Nova vozila s modernim tehnologijama imaju manju potrošnju goriva i inicijalno niže troškove održavanja u prvim godinama eksploatacije”, kažu u Odnosima s javnošću HEP-a.
Pravilnikom o korištenju službenih osobnih automobila u HEP-u d.d. i ovisnim društvima pravo na korištenje na 24 sata dnevno imaju zaposlenici s posebnim ovlastima i odgovornostima kojih u HEP grupi ima 134, što je oko 1 posto zaposlenika u cijelog HEP grupi.
Službeni osobni automobili dodjeljuju se na korištenje 24 sata dnevno zaposlenicima s ugovorima s posebnim ovlastima i odgovornostima, koji takva prava imaju temeljem ugovora o radu (npr. Članovi Uprave, Direktori ovisnih društava, Direktori Sektora).
U Hrvatskim cestama d.o.o. pravo na korištenje službenih automobila od 0-24 sata (nužni korisnici), što se na plaćama korisnika i obračunava, imaju članovi Uprave te Direktori sektora. Isto se odnosi i za vrijeme trajanja godišnjeg odmora, no ne navode koliko se konkretno troši na njihova službena vozila, već su nam samo rekli ukupnu godišnju potrošnju za sva službena vozila tvrtke, koja iznosi 2,5 milijuna kuna.
“Bitno je napomenuti kako se po rješenju za korištenje osobnih automobila 0-24 sata svim nužnim korisnicama obračunava plaća u naravi (Pravilnik o porezu na dohodak, članak 16). Ostali zaposlenici imaju pravo na korištenje službenih vozila ovisno o potrebama posla, ali isključivo kao servisno korištenje istih. Ukupan trošak svih osobnih automobila u vlasništvu Hrvatskih cesta d.o.o., a u razdoblju od 01.01.2015. do 31.12.2015. godine, iznosi 2.499.913,76 kn.
U isti, ukupni trošak, ulaze troškovi goriva, tekućeg održavanja vozila, tehničkog pregleda, osiguranja te trošak autoguma”, stoji u odgovoru Ureda za odnose s javnošću Hrvatskih cesta.
U Hrvatskim autocestama sva službena vozila, kažu, koriste prema Pravilniku o korištenju i održavanju službenih vozila i strojeva, koji je na snazi od 11.09.2012. godine.
“Sukladno navedenom Pravilniku 5 djelatnika ima pravo korištenja službenog vozila u režimu od 0-24 sata sve dane u tjednu i za vrijeme godišnjeg odmora. Djelatnici koji ostvaruju ovo pravo (osim dva člana Uprave) mjesečno uplaćuju na račun društva iznos od 400 kuna i nemaju pravo na naknadu za prijevoz propisanu Kolektivnim ugovorom. Ukupni godišnji trošak navedenih vozila iznosi 187 tisuća kuna”, kažu u Hrvatskim cestama.
U Hrvatskoj lutriji pak od ukupno 1.330 radnika pravo na korištenje službenog automobila imaju 3 člana Uprave. Prosječni mjesečni trošak goriva po vozilu iznosi 984 kuna, a prosječni mjesečni trošak financijskog leasinga po vozilu iznosi 5.245 kn. Kad se sve zbroji, u Hrvatskoj lutriji godišnji izdatak za službene automobile iznosi 224.244 kune.