Smrzavanje dizela: Najbolje rješenje aditiv, u nuždi i fen

Zima je često još uvijek noćna mora za vlasnike dizelaša. Parafin se u dizelskom gorivu na niskim temperaturama kristalizira, a ti kristali začepljuju pore filtra goriva. Što je temperatura niža, kristali postaju sve veći. Kad se povećaju dovoljno da blokiraju protok goriva kroz filtar, ne možete pokrenuti motor ili proradi samo na trenutak i ugasi se.

Danas proizvođači tomu doskaču ugradnjom grijača u kućišta filtara, pa se problem rjeđe događa. Uz to, dizelskom gorivu na crpkama dodaju se aditivi, ovisno o razdoblju godine, a kao dodatnu pomoć današnji dizelaši imaju i senzore koji otkrivaju vodu na dnu filtra i paljenjem žute lampice upozoravaju vlasnika da je vrijeme za akciju.

Na dnu dizelskih filtara obično se, naime, nalazi vijak za ispuštanje vode. Kad lampica zasvijetli, obavezno ju ispustite ili još bolje zamijenite filtar. Mirnije ćete spavati, premda trošak iznosi 50 do 150 kuna.

Visokotlačne pumpe za ubrizgavanje posebno pate zimi, jer se podmazuju isključivo samim gorivom. Ako zbog kristaliziranja parafina nastane šteta na pumpi ili brizgaljkama, jamstvo se ne priznaje. Kako će servis znati je li gorivo uzrok?

Jednostavno će testirati gorivo iz spremnika na smrzavanje i potom se uredno pozvati na sitna slova u jamstvenim uvjetima. Zaštititi se možemo samo provjerom datuma točenja gorivo, dodavanjem aditiva i parkiranjem na toplom. Naš je zakonodavac, naime, predvidio da se dizelsko gorivo na domaćim crpkama aditivira ovisno o temperaturi, odnosno dobu godine.

Problem nastaje kad se rijetko ili malo vozite, a vlasnik ste dizelaša koji s jednim spremnikom može prijeći i više od 1000 kilometara, pa u najveću zimu, kad je gorivo na crpkama aditivirano do -15 °C, uđete s gorivom aditiviranim do 0 °C.

Na agregatu za točenje goriva istaknuta je naljepnica o klasifikaciji goriva. Vrijednosti su laboratorijske i minimalne propisane, a iz naftnih kompanija uvijek tvrde da goriva i premašuju zakonom propisanu normu. Iz svega je moguće izvući zaključak da na domaćim crpkama imamo na smrzavanje otporan dizel u razdoblju od 16. studenog do 29. veljače, otporan do -15 stupnjeva Celzijusa.

Ovisno o točki filtrabilnosti, na europskom tržištu je definirano šest kategorija dizelskog goriva za normalne klimatske uvjete i još četiri za alpske, odnosno polarne klimatske uvjete.

Uzmimo za primjer da ste dizelašem krenuli na skijanje u Austriju, gdje je jutarnja vanjska temperatura -20 °C. U spremniku imate naš, domaći eurodiesel aditiviran za upotrebu na -15 °C ili čak -10 °C. Automobil ćete preko noći ostaviti na otvorenom ispred hotela, pa biste ujutro mogli imati problem.

Zato je najbolje čim prije natočiti lokalno dizelsko gorivo, aditivirano za lokalne uvjete, ili jednostavno kupiti aditiv koji će točku filtrabilnosti dodatno sniziti. Sadrži tvari koje se vežu na kristale parafina i sprečavaju njihovo povećavanje s padom temperature, pa ne mogu začepiti filtar.

Na etiketi ćete vidjeti koliko je aditiv jak (u prosjeku snižavaju točku filtrabilnosti za dodatnih 20 °C). Bočica, ovisno o proizvođaču, stoji od 70 do 100 kuna. Čitajte uputstva i ne pretjerujte s dozom.

Ako vam se dizel i smrzne, ne očajavajte. Ne forsirajte s verglanjem, ako ne ide – ne ide. Parafin se već kristalizirao, samo ćete iscrpiti, pa možda i oštetiti akumulator ili elektropokretač. Automobil radije odgurajte u podzemnu garažu ili toplije mjesto. Čak i parkiranje iznad šahta kanalizacije (ciljati motorni prostor) daje dobre rezultate, jer iz njega izlazi topao zrak, ali budite strpljivi, popijte kavu i vratite se za sat vremena.

Ako možete dovesti struju kablom, ugrijte filtar i sustav za ubrizgavanje sušilom za kosu. Jasno, budite pažljivi da ne rastopite plastiku ako koristite radionički fen, dok frizerski možete ostaviti da radi pod zatvorenom haubom bez brige – naciljajte filtar, zatvorite haubu i ostavite ga desetak minuta.

Legende o točenju benzina u rezervoar neće upaliti, a i možete oštetiti dijelove sustava ubrizgavanja, pogotovo na novijim dizelašima. Pretjerate li, možete u potpunosti uništiti motor (nekontrolirano izgaranje smjese) ili će ga elektronika zaustaviti, pa ćete biti prisiljeni zvati servis. Isto vrijedi i za paljenje vatre ispod motora, upozorava portal Autoklub.jutarnji.hr.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije