Cijena pola litre vode na kioscima je od šest do šest i pol kuna, a za taj novac se u trgovinama može kupiti litra ili litra i pol vode. U Bosni i Hercegovini se mogu naći crpke koje Eurosuper 95 prodaju po cijeni od tek 6,9 kuna za litru, a to je gotovo cijena pola litre vode na kiosku u Hrvatskoj.
Usporedba kretanja cijene vode i benzina možda i najbolje ilustrira kako cijene svih proizvoda ne slijede veliki pad cijena nafte u svijetu koje se prelijevaju na crpke.
Kad bi imali trošarine i PDV kao BiH benzin bi koštao 5,3 kn
U Hrvatskoj, nakon posljednjeg pojeftinjenja u utorak, litra Eurodizela stoji od 7,27 do 7,30 kuna. Najprodavaniji Eurosuper 95 je pao na cijenu između 8,49 i 8,53 kune, objavio je portal cijenegoriva.info. To su cijene koje su zadnji put bile u Hrvatskoj prije pet godina.
– Kad bi Hrvatska imala trošarine i PDV na gorivo kao Bosna i Hercegovina, cijena litre benzina bi trebala biti oko 5,3 kune – kaže Tin Bašić s portala.
Cijene nafte i dalje u padu: Neće biti recesije
Cijene nafte bi trebale još pasti zbog velikih viškova koji već sad postoje, a dodatno će ih biti nakon ukidanja sankcija Iranu. Ako završi na cijeni od 5 do 15 dolara po barelu, koliko predviđa Međunarodni monetarni fond, možda bi uskoro vodu i mogli plaćati skuplje nego benzin. Cijena je u srijedu bila na svega 22 dolara po barelu.
– To je dobro i za nas i za svjetsko gospodarstvo. Neće biti recesije jer svijet više ne ovisi toliko o nafti. Niže cijene utjecat će na rast BDP-a – kaže naftni konzultant Jasminko Umičević.
Država ne bi trebala dići trošarine
Postavlja se pitanje i hoće li država dignuti trošarine kako bi zbog niskih cijena punila proračun. Umičević kaže da ne bi trebala jer smo već gotovo na razini Švedske, koliko izdvajamo iz litre za državu: gotovo 65 posto novca.
Josip Budimir, ekonomski strateg HSLS-a, koji će možda držati i neku od funkcija u Vladi, također ne smatra da bi nova Vlada trebala podizati trošarine.
– Država nije na gubitku jer će javna uprava i poduzeća trošiti manje na gorivo. Postoje analize da pad cijena podiže BDP. Ekonomski bi dizanje trošarina bilo ekonomski neutemeljeno i štetno, a socijalno i politički nekorektno – kaže nam Budimir.
Unatoč padu cijena goriva, nitko drugi ne spušta cijene
Iako su se cijene goriva vratile na 2010. godinu, cijene ostalih proizvoda nisu. Zadnje dvije godine cijene su pale jedan posto, a od 2010. do 2013. su porasle sedam posto.
– To je naša realnost. Razni lobiji, od prijevoznika pa do proizvođača kruha, drže se zajedno i ne žele ići na spuštanje cijena. Dežurni alibi za povećanje cijena su im uvijek bili rast trošarina ili cijena nafte. Realno bi bilo da cijene padnu – kaže Mladen Novosel, predsjednik SSSH.
Iran ruši cijene nafte
Umičević kaže da bi dnevni višak trebao skočiti između 2 i 2,5 milijuna barela ukidanjem sankcija Iranu, koji je veliki proizvođač.
Hrvatska ne slijedi pad
Kad su 2012. rasle trošarine i cijena nafte, sve je poskupjelo. Lani je gorivo bilo jeftinije, ali cijene su neznatno pale.
Manji rast u svijetu
MMF je smanjio procjenu rasta ove godine zbog država poput Rusije, Brazila i Saudijske Arabije, koje gube na niskim cijenama nafte.
Neće se tako brzo ponoviti
Cijena goriva je išla na 11,35 za litru, a tijekom 2013. i 2014. znala je prijeći 11 kuna. Takve cijene neće se uskoro ponoviti.
Izvor: 24sata.hr