Goranko Fižulić, ministar gospodarstva iz Vlade Ivice Račana, na svom profilu na Facebooku objavio je pismo ministru prometa Siniši Hajdašu Dončiću, u kojem predlaže uvođenje vinjeta na hrvatskim autocestama.
“Gužve na naplatnim kućicama te kilometarske kolone isključivo su posljedica anakronog načina naplate cestarine.
Molim Vas da kao ministar koji vodi nadležni resor objasnite javnosti razloge koji Vas priječe da uvedete vinjete”, piše Fižulić te navodi razloge zašto bi vinjete trebalo uvesti.
Veći prihodi
Hrvatska je prije 1990. imala 302 kilometra autocesta, Slovenija 150.
Danas Hrvatska ima 1288 km a Slovenija 607.
Slovenija je uvela vinjete i na upola manje kilometara ostvarila u 2013. prihod od 327 milijuna eura. Hrvatska je 2013. imala prihod od 185 milijuna.
Manji trošak na zaposlene
Slovenski DARS ima 1237 zaposlenih, a HAC nakon restrukturiranja 2503, od čega trećina radi na naplati cestarina ili je vezana uz nju.
HAC (konsolidirano) treba 32 posto prihoda za plaće zaposlenih, a DARS 10,39 posto!
Godišnje vinjete za 546 kn
U Hrvatskoj je 1.450.000 registriranih osobnih vozila te 140.000 teretnih vozila.
U Hrvatsku je 2013. ušlo 13,5 milijuna stranih osobnih vozila.
Ako prilikom svake godišnje registracije vlasnik kupuje i vinjetu koja mu omogućuje neograničeno korištenje autocesta i ako postavimo vrijednost vinjete kao dvostruku vrijednost cestarine Lučko – Dugopolje za II. kategoriju vozila (546 kuna ) HAC bi ostvario godišnji prihod od 104 milijuna eura.
Ako svako strano osobno vozilo mora kupiti minimalno vinjetu za sedam dana (30 eura), HAC bi kreirao godišnji prihod od 405 milijuna eura.
Znači, samo od domaćih i stranih osobnih vozila po tome bi se modelu ukupni prihod HAC-a popeo na 509 mil. eura.
Tome treba pridodati prihod naplaćen od teretnih vozila, kako domaćih tako i stranih. DARS 54% prihoda ostvaruje naplatom cestarine vozilima težima od 3,5 tona!
Uspješni primjeri
Vinjete su uspješno uvedene, uz u Sloveniju, još i u Austriji, Švicarskoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Bugarskoj, a od 1. siječnja 2016. uvodi ih i Njemačka.
Veća vrijednost HAC-a
Vrijednost koju HAC, odnosno njegovo društvo za naplatu cestarine može postići u procesu inicijalne javne ponude izravno ovisi o modelu naplate.
Domaća vozila u daleko većem broju koristit će autoceste, što će smanjiti troškove održavanja običnih cesta te povećati sigurnost i smanjiti broj prometnih nesreća.
Redovnim korisnicima autocesta te gospodarstvu u cjelini troškovi korištenja autocesta bit će drastično smanjeni.