Od svih dijelova automobila koje ne bismo trebali zapostavljati, a ipak to činimo, na prvom su mjestu – gume.
Umjesto da, primjerice, svako malo kontroliramo tlak zraka u gumama, većina nas to čini neredovito, a neki vozači tek kada je kasno.
Pomalo ironično s obzirom na to da su upravo gume jedina veza između automobila i ceste te da njihovo stanje znači razliku između sigurnog dolaska na odredište i, u blažem slučaju, izlijetanja s ceste.
Istraživanje koje je tijekom 2012. Bridgestone proveo u Europi, primjerice, otkrilo je poražavajuće podatke – da sedam od deset vozača vozi s nedovoljno napumpanim gumama, odnosno da čak 26.980 od ukupno 38.000 pregledanih automobila nije sigurno koliko bi trebalo i moglo biti.
Istraživači poznatog gumara zbrojili su i da se zbog nedovoljnog tlaka godišnje uništi 12,2 milijuna guma.
Zaboravlja se značaj guma
To je istraživanje tada otkrilo glavni problem – velik broj vozača ne zna ili, još češće, zaboravlja važnost uloge koje gume igraju u sigurnosti automobila.
Kontaktna površina koju gume u svakom trenutku imaju s cestom iznosi samo četiri veličine dlana te nikad ne smijemo podcijeniti njihov doprinos vožnji.
Međutim, ne radi se samo o sigurnosti već i vašem novčaniku – samo jedan bar manji pritisak od propisanog može povećati potrošnju goriva do jedne litre na 100 kilometara.
Nadalje, nedovoljno napumpane gume pri višim se brzinama brže zagrijavaju, neravnomjerno troše i naposljetku trajno oštećuju, što znači da ćete za novi komplet, ovisno o dimenziji guma na vašem automobilu, i to daleko prije nego što biste trebali, izdvojiti između 2000 i 8000 kuna, a katkad i puno više.
Dovoljno je pet minuta
Svaki će vam vulkanizer reći da gume načelno gube 0,1 bara svakih mjesec dana, što znači da ćete nakon samo pola godine njihova zapostavljanja znatno ugroziti sigurnost vožnje.
Većina njih savjetuje da tlak u gumama provjeravate, i po potrebi prilagođavate, barem jednom mjesečno ili prije odlaska na putovanje, a neki preporučuju i jednom svakih 15 dana – stoga redovno odvojite pet minuta, svratite na obližnju benzinsku crpku, provjerite gume dok su hladne i po potrebi ih napumpajte na pritisak koji je propisao isključivo proizvođač vozila (upute se nalaze na poklopcu spremnika goriva ili s unutarnje strane B nosača krova ili vrata na vozačevoj strani).
Osim toga, redovno bacite pogled na općenito stanje guma – dubina gaznog sloja nikad ne bi smjela biti manja od četiri milimetra; u suprotnom vrijeme je za zamjenu, a i svaku gumu pojedinačno pregledajte za znakove nepravilnog trošenja, ispucanih površina, izbočenja ili bilo kakvih drugih neuobičajenih oštećenja.
Od 2017. godine, očekuje se, novi će automobili biti dostupni s inteligentnim gumama mnogih proizvođača, poput Continentala.
Te će inteligentne gume sadržavati sofisticirane senzore koji će, osim tlaka, mjeriti temperaturu i dubinu gaznog sloja guma te vozače upozoravati na bilo kakve nepravilnosti.
Time bi se trebala značajno povećati sigurnost vožnje na cestama diljem Europe.
Obvezan nadzor tlaka u gumama
Vozite li noviji automobil, vrlo je vjerojatno opremljen sustavom nadzora tlaka u gumama koji, među ostalim, čini poseban senzor u svakom od kotača.
Nakon provjere i napumpavanja guma na propisani tlak zraka, pritiskom na gumb sustava TMPS (Tire Pressure Monitoring System) pamte se trenutne vrijednosti, a u slučaju bušenja bilo koje od guma ili pada pritiska, zvučni i vizualni signali vozača upozoravaju na opasnost.
TPMS sustav je od studenog 2014. postao obveznim dijelom serijske opreme svakog novog automobila registriranog u Europskoj uniji.