Legendarni automobili: Sve o popularnoj Golf “jedinici”

Opel i Daimler-Benz se natječu u brzinskim rekordima kako bi usmjerili pažnju na kvalitete njihovih dizelskih motora. VW tvornica u svom premijernom nastupu osobnog automobila s dizelskim motorom obara rekorde posve druge vrste.

Na gigantskom pokušaju s ukupno 300 automobila, izmjerene vrijednosti potrošnje bile su toliko niske (grad 4,7 l/100 km; otvorena cesta 5,8 l/100 km; autocesta 6,4 l/100 km) da zaključak nije mogao biti drugačiji nego – Golf dizel je najštedljiviji automobil na svijetu.

Koliko je štedljiva posljednja kreacija koja stiže iz Volkswagenove tvornice te koje prednosti ili nedostatke nosi sa sobom, istražio je testni tim auto motor i sporta na opsežnoj provjeri.

Po pitanju karoserije i podvozja Golf dizel u potpunosti odgovara serijskoj braći s otto-motorima. Zapravo nema posebnog razloga zašto kompaktno i praktično tijelo Golfa ne bi odgovaralo modifikacijama koje zahtijeva motor sa samozapaljenjem.

Na kraju, tek veliko slovo “D” na kraju oznake modela otkriva pravi identitet motora. Po pitanju opreme svi su modeli Golfa iz 1977. podvrgnuti blagoj reviziji.

Tvornički su odsad dostupne tri varijante opreme (osnovna, L i GL-oprema), koje prema potrebama i željama mogu biti proširene različitim paketima dodatne opreme (vidi popis opreme).

Testni je automobil stigao u GL-izvedbi koja je zahtijevala gotovo 1500 njemačkih maraka nadoplate u odnosu na osnovni model, ali usprkos tome nije potpuno zadovoljavala. Neke stvari koje bismo voljeli imati, poput ojačivača kočionog sustava, glavnih halogenskih svjetala ili laminiranog vjetrobranskog stakla, morale bi se ekstra nadoplatiti.

Zato je paleta dostupnih boja sveobuhvatna i atraktivna (ukupno je na izboru 13 boja), a presvlake su decentnije i ugodne. Pozitivno je i što je promijenjen način korištenja grijanja i ventilacije te se odsad odvaja doziranje snage za gornje i donje područje.

Relativno tihi rad upuhivanja zraka kroz tri stupnja jačine u slučaju potrebe nadomješta nedovoljno snažno strujanje koje se stvara tijekom vožnje. Slično vrijedi i kod opsluživanja gdje se Golf dizel u manjem dijelu razlikuje od modela pokretanih benzinskim motorima.

Pored upravljača nalazimo ručicu na izvlačenje koja olakšava pokretanje motora prilikom hladnog starta te pritom reducira količinu dima koji ide kroz ispuh.

Ubrzivač hladnog starta kakav mu je službeni naziv moguće je nakon kraćeg roka (oko jedne minute) ponovno vratiti u početni položaj, budući da dizelski motor Golfa kao i svi motori sa samozapaljenjem ne trebaju obogaćivanje za vrijeme hladnog rada (čok). Tako za vrijeme procesa zagrijavanja ne dolazi do više potrošnje.

No, prije nego što starter (anlaser) započne sa svojim radom na hladnom, motor mora izvršiti određeno predgrijavanje koje, ovisno o temperaturi, traje između deset sekundi i jedne minute. Ključ za startanje se zato zakreće u poseban položaj sve dok kontrolna lampica na zaslonu ne pokaže da je postignuta zadovoljavajuća temperatura predgrijavanja.

Nakon kratkog upoznavanja s Golf dizelom, ova vam startna radnja postaje navika, a kretanje spontano. Do otprilike minus 15 stupnjeva može se startati na ovakav način uz pomoć multigradnog ulja (SAE 15W 50) i ispravnog dizelskog goriva. Kod još nižih temperatura, Volkswagen preporučuje rjeđe motorno ulje (SAE 10W ili SAE 5W 20), odnosno miješanje dizelskog goriva s petrolejem ili benzinom.

Ovakve su mjere opreza kod sigurnog hladnog starta obaveza samo kod ekstremno niskih temperatura zraka te nisu tipično obilježje Golfa dizela. Problem je, naravno, što se kod dizelskog goriva na niskim temperaturama kristalizira parafin, a takvo problematično startanje općenito vrijedi za sve dizel motore.

Kada se relativno mali motor Golfa starta po hladnom, ispod poklopca dolaze metalni zvukovi kao da čavli ispadaju, iako je samo riječ o klasičnom unutarnjem izgaranju. No, bez obzira je li vruć ili hladan, motor reagira spontano na pritisak papučice gasa te zadovoljno prede prema području viših okretaja. Pritom posve atipično za jedan dizel, baš poput benzinskih modela, rado prihvaća gas te se bez uznemirujuće buke penje i preko tvornički maksimalnih okretaja (5000 o/min).

Da je i mjenjač dobro posložen, vidi se po različitim stupnjevima koji dopuštaju respektabilan razvoj brzine.

Ne čudi stoga da pogon Golfa već kod inicijalnog upoznavanja djeluje vrlo ugodno, gotovo kao da se već dugo poznajete. U potpunosti izostaje ona tipično dizelska lijenost te se, zahvaljujući maloj masi automobila, mogu ostvariti sasvim zadovoljavajuće vozne performanse.

Kako na uzbrdici tako i kod pretjecanja nemate osjećaj podmotoriziranosti, dok je najviša brzina debelo iznad 140 km/h sasvim dovoljna za visoke brzinske prosjeke na autocesti. Dobra vijest je što i buka u unutrašnjosti ne daje naslutiti da se radi o glasnom dizel motoru. Izuzevši sam rad u leru, jednom zagrijan motor generira znatno manju količinu buke negoli benzinski modeli zbog čega nije naporan ni na dužim dionicama.

Međutim, performanse i iznenađujuća razina komfora koju pruža motor Golf dizela nisu uvijek dovoljno snažni argumenti za kupnju naspram dva benzinska modela zbog značajne razlike u cijeni koju valja nadoplatiti (1275 ili 480 njemačkih maraka). U tom slučaju 1,6-litreni otto-motor za manje novaca pruža nešto više.

Tako najveća vrijednost Golfa dizela nedvojbeno leži u dosad neviđenoj učinkovitosti s obzirom na veličinu automobila i transportne kapacitete. To ne rezultira isključivo iznimno niskom potrošnjom, već se i zasniva na jednostavnom održavanju te očekivano dugom životnom vijeku motora.

Istovremeno, već sada odrediti gdje je točka isplativosti skupljeg Golf dizela, vrlo je nezahvalno. Prije svega tu bi trebalo uključiti budući razvoj cijena goriva, njihov međusobni odnos te posebno spekulativnu vrijednost automobila na tržištu rabljenih. Zato konkretni tek možemo biti oko potrošnje gdje je usporedba između dizelske verzije i benzinski pogonjenih Golfova sama po sebi izuzetno atraktivna.

Iako naši vrlo temeljito razrađeni testovi nisu dosegnuli ekstremno niske vrijednosti potrošnje koje je VW prezentirao na svojoj ranije spomenutoj velikoj usporedbi, dizelski se motor pokazao vrlo učinkovitim primjerkom strojogradnje.

Kod usporedne vožnje s jednako snažnim 1,1-litrenim Golfom, dizel je usprkos 70 kg većoj masi (testni automobil je imao petera vrata) generirao u prosjeku 2 l/100 km nižu potrošnju. Prednosti koje nudi dizelski princip gradnje najbolje se očitavaju na kratkim distancama gdje i u najzagušenijim prometnim špicama potrošnja ne prelazi iznad šest litara na 100 km. Na otvorenim cestama i autocesti to se kreće oko sedam litara.

Tako sasvim realnom ostaje opcija o dosegu od 700 kilometara s jednim punim spremnikom volumena 45 litara. Nema sumnje da je s ovakvim brojkama Golf dizel trenutačno najučinkovitiji osobni automobil koji se nudi. Baš kao što nema sumnje ni da Volkswagenova tvornica s ovim modelom ima pravi rekordni automobil u svojim rukama.

Ukratko:

Kompaktna limuzina sa stražnjim vratima dostupna je u izvedbi s jednim ili dva para vrata. Dobra preglednost, solidna ponuda prostora, varijabilni prtljažnik kroz mogućnost obaranja stražnjih naslona, zadovoljavajuća kvaliteta izrade.

Udobna sjedala potpuno ispunjena pjenom s iznimnom mogućnošću podešavanja, dobro reguliran sustav grijanja i dovoljna ventiliranost. Pregledni instrumenti uz zadovoljavajući raspored gumba i prekidača. Prihvatljiv komfor ovjesa, relativno niska buka u unutrašnjosti, neproblematične, sigurne vozne osobine.

Usprkos dizel motoru sasvim zadovoljavajuće vozne performanse uz najvišu brzinu od 144,6 km/h. Vrlo niska potrošnja goriva od 7,2 litre dizela na 100 kilometara.

Motor:

Konstrukcija motora Golf dizela pripada najmodernijim trendovima strojogradnje. Pogon zupčastog remena gore postavljene bregaste osovine također upravlja i pumpom koja ubrizgava gorivo. Maksimalnu snagu od 50 KS (37 kW) Golf dizel doseže pri 5000 okretaja u minuti. Maksimalni okretni moment leži sa 8,2 mkg pri 3000 okretaja.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@varazdinski.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije