Sjećate li se nekadašnjih proizvoda iz Kragujevca? S autom je dolazio i set od tri ključa – jedan za otključavanje vrata, jedan za prtljažnik te jedan za pokretanje motora. Danas to više (sva sreća) nije tako. No, jeste li ikad obratili pažnju na ključ koji držite u ruci?
Da, on otključava i njim pokrećete svoj automobil, ali jeste li ikad razmislili o samom ključu? Neki su preklopni, neki nisu, neki uopće nemaju metalni dio što se umeće u bravu, neki su opremljeni daljinskim upravljanjem, dok neki ni to. Dapače, postoje i ključevi s kojima ne možete ni pokrenuti auto, samo ga možete otključati i to je sve. Stane u džep, neki stanu i u novčanik, a neki imaju oblik kreditne kartice. Kako god izgledao, svaki je ključ zapravo jedan od najbitnijih dijelova automobila.
Naime, u njemu je mini računalo ili barem jedan čip. Uloga tog čipa je iznimno bitna – on komunicira s upravljačkim uređajem motora koji, ako je identifikacija čipa potvrđena, “odobrava” pokretanje motora. S druge strane, ključ najprije otključava auto. To je njegova druga uloga u kojoj opet elektronika igra ključnu ulogu.
Signal s ključa mora prepoznati računalo u autu koje potom otključava vozilo. Kako god okrenuli, ključ je proizvod vrhunske i najnaprednije tehnike koji mora funkcionirati i u tropskim vrućinama, mora podnijeti i koju kap kiše, ali i zadržati funkcionalnost pri – 20°C.
Sve to, barem oni tako misle, daje proizvođačima pravo da skupo naplaćuju ključeve. Koliko skupo? Ovisno o tipu ključa, potrebnim (pred)radnjama. Da ne bi bilo zabune, to se odnosi na postupak kodiranja ključa za konkretni primjerak automobila – popravljanje ključeva nije predviđeni servisni postupak. Jedini je izlaz zamjena.
No, ni naručivanje dodatnih ključeva nije tako jednostavno. Za početak, ako su izgubljena oba ključa, potreban je čvrst dokaz o vlasništvu nad automobilom. Tek kad se on predoči ovlaštenom serviseru, on će naručiti novi set ključeva što se čeka oko tjedan dana. Potom slijedi uobičajeni postupak njihovog kodiranja i vlasnik se može voziti u svom autu.
Ako je auto osiguran kaskom, sad je dobro vrijeme da se obavijesti i osiguravajuće društvo. Naime, ono može odbiti isplatu odštete ako poslije dođe do krađe vozila s originalnim ključevima. Stvar ide lakše ako se dogodila provala tijekom koje su ukradeni ključevi o čemu postoji policijski zapisnik. U protivnom osiguravatelj može odbiti priznati obvezu isplate odštete. U nekim slučajevima je moguće da će biti potrebno mijenjati i sve brave, a to je izniman trošak.
To je bio službeni dio priče, a sad slijedi onaj dio za one malo spretnije i dovitljivije. Naime, bolji specijalizirani bravari imaju u ponudi tzv. prazne ključeve za sve modele automobila, a možete ih za nekoliko kuna (doslovce) kupiti i preko interneta.
Nadalje, njih mogu izrezati prema uzorku koji im donesete. Dakle, ako ste izgubili oba ključa, ova opcija otpada. No, kad oblikuju ključ, s njim možete ući u svoj auto, ali nećete ga moći pokrenuti. Nedostaje elektronika o kojoj je bilo riječi.
Sad dolazi red na spretnije. Preko oglasnika (eBaya) kupite isti takav kompletan ključ (ponekad se prodaju zajedno s bravama, elektronikama i sl.) i onda ga pažljivo rastavite te iz njega preselite elektroniku u prazni ključ koji ste kupili i dali narezati. Ostalo je još pitanje kodiranja. Gotovo svi proizvođači omogućuju da sami kodirate ključ bez potrebe za bilo kakvom specijalističkom opremom i posjetom servisu. No, najčešće je preduvjet da imate oba ključa (kako bi “dokazali” elektronici vlasništvo nad automobilom).
Koji je točan postupak za vaš auto? Provjerite na internetu, svaka marka ima neki svoj klub obožavatelja, forum ili nešto slično gdje se razmjenjuju iskustva i netko će znati točan postupak, piše portal Automotorsport.hr.
Primjerice, za VW-grupaciju s preklopnim ključem kodiranje središnjeg daljinskog otključavanja se radi na sljedeći način – ključ koji radi, ubacite u kontaktnu bravu i date kontakt. Zatvorite vozačka vrata (kontakt je ostao uključen) i u bravu gurnite ključ koji treba kodirati. Zaključajte bravu, otključajte i potom pritisnite na ključu (koji je i dalje umetnut u bravu) gumb za otključavanje.
Uslijedit će zvuk “biiiiip”, izvadite ključ iz brave, isključite kontakt te naposljetku izvadite ključ iz kontaktne brave. Vaš novi ključ sad će daljinski zaključati auto. Neke marke traže ovo obnavljanje kodiranja i nakon zamjene baterije u ključu koja će prije ili kasnije tražiti zamjenu. Servis će vam to zaračunati prema svojoj tarifi, a ovako to možete i sami obaviti.
Kod Fordova je moguće kodirati i imobilizator da prihvati novi ključ ako imate oba originalna. Postupak za neke modele kaže da je potrebno prvim ključem pet puta zaredom okrenuti iz položaja 0 u II (kontakt), potom drugim ključem ponoviti postupak (opet petput u deset sekundi).
Umetnite ključ koji je potrebno kodirati i dajte kontakt. Nakon toga je moguće pokrenuti motor i tim ključem. Za daljinsko zaključavanje je potrebno jednim ključem u tri sekunde četiri puta okrenuti iz položaja I u II te potom ostaviti ključ u položaju I.
Začut će se “biiiip” i upalit će se LED-ica prekidača za maglenke. Ključ s daljinskim zaključavanjem uzmite u ruke i pritisnite bilo koji prekidač (otključavanje, zaključavanje, prtljažnik). Opet će se oglasiti biiip i ledica će se ugasiti, a vi vašim novim ključem možete daljinski otključati i zaključati auto.
I posljednji konkretan primjer – Toyota Yaris s crnim ključem. Programiranje imobilizatora – postojeći ključ umetnite u kontaktnu bravu. U idućih 15 sekundi pet puta pritisnite pedalu gasa. Zatim za manje od 20 sekundi šestput pritisnite pedalu kočnice. Izvadite ključ iz brave. Za manje od deset sekundi umetnite novi ključ u bravu. Za manje od deset sekundi pritisnite jednom pedalu gasa. Security-lampica će početi žmirkati te nakon jedne minute prestati. Izvadite ključ iz brave i pritisnite pedalu kočnice ili samo pričekajte deset sekundi.