Gume u ljetnim danima zahtijevaju posebnu skrb jer na njima vozite po pregrijanim kolnicima, a putovanja su često duža i s opterećenim automobilom. U Goodyear-u savjetuju da prije odlaska na putovanje provjerite stanje i tlak u gumama ugrađenima na vozilo i prikolicu.
Zašto je važan pravilan tlak u gumama?
Ako su gume pravilno napuhane, postići ćete manju potrošnju goriva i maksimalni životni vijek gume, automobilom ćete lakše upravljati, vozilo će pri kočenju bolje reagirati i vožnja će biti lakša, a time ćete pozitivno utjecati na sigurnost u prometu. Pravilan tlak zraka u gumama važan je čimbenik koji ljeti doprinosi odličnom putovanju.
Koliki je pravilan tlak u gumama?
Stručnjaci iz Goodyear-a preporučuju da uvažavate savjet proizvođača vozila. Tlak je naveden kod vozačevih vrata, blizu mjesta za točenje goriva ili u priručniku za upotrebu vozila. Ako je vozilo potpuno opterećeno putnicima i prtljagom, tlak u gumama mora biti viši – pritom uvažavajte preporuku za opterećeno vozilo koja je navedena kraj preporučenog tlaka.
Tlak provjerite kad su gume ‘hladne’ i barem jednom mjesečno, a obavezno ga provjerite prije duljeg putovanja i prilagodite ga masi natovarenog vozila. Nemojte zaboraviti provjeriti tlak u rezervnom kotaču ako ga imate.
Što se događa kad je guma premalo napuhana?
Kad je guma premalo napuhana, veći dio njezine površine u kontaktu je s cestom, a otpor kotrljanja se povećava, što smanjuje ekonomičnost potrošnje goriva. Prenizak tlak pogoršava sve vozne značajke vozila, na primjer stabilnost i upravljivost, a utječe i na razinu i neravnomjernost habanja guma. Premalo napuhane gume znače dakle nedostatak s vidika sigurnosti i potrošnje goriva te njihova životnog vijeka.
Što se događa kad je guma previše napuhana?
Kad je guma previše napuhana, manji dio njezine površine u kontaktu je s cestom. To uzrokuje brže i neravnomjerno habanje, a osim toga guma ne postiže maksimalno prianjanje, zbog čega vozač može imati poteškoće pri kontroli nad vozilom i kočenju. Guma s previsokim tlakom postaje osjetljivija pa je rupe ili strana tijela na kolniku mogu brže oštetiti. Ako primijetite previsok tlak u gumi, nemojte ga nikako ispuhivati iz vruće gume!
Prije odlaska na duže putovanje, provjerite dubinu profila guma
Prije odlaska na put prekontrolirajte dubinu profila po čitavom opsegu i širini dezena gaznog sloja guma. Dubina žljebova mora biti dovoljna jer jako utječe na vozne značajke i osobito na sprječavanje akvaplaninga. Zakonski propisana minimalna dubina u Hrvatskoj i većini europskih zemalja iznosi doduše 1,6 milimetara, ali u stručnjaci savjetuju da zbog prije navedenoga razloga gume zamijenite već ranije – kad se dubina žljebova smanji pod 3 milimetra.
Pregledajte gazni sloj i bokove guma
Prije odlaska na dulje putovanje provjerite površinu gaznog sloja i bokove. Ako primijetite bilo kakva oštećenja gume (posjekotine, ispupčenja…), odnosno sve što je neuobičajeno za gume, što prije se posavjetujte s vulkanizerom. Eventualne kvarove moći ćete riješiti na vrijeme i izbjeći neugodnosti koje bi vam inače mogle pokvariti put do omiljene destinacije.
Pazite na neravnomjerno habanje
Dok provjeravate gazni sloj gume, obratite pozornost i na neravnomjerno trošenje gume, što znači da je guma na jednome rubu istrošenija nego na drugome ili na sredini. To naime uzrokuje kraći životni vijek gume, veću potrošnju goriva i neudobniju vožnju. Ako primijetite da su gume istrošene na oba ruba, možda ih treba napuhati na odgovarajući tlak ili provjeriti puštanje, a ako se gazni sloj na sredini troši brže nego na rubovima, to može biti znak previše napuhanih guma.
Uzrok nepravilnog habanja također može biti nepravilna geometrija podvozja, a kod toga vam može pomoći za to osposobljen stručnjak.
Bušenje gume
Usprkos pomnim pripremama na putovanju vam se može probušiti guma. Prije nego što krenete od kuće provjerite koja je mogućnost za vaše vozilo primjerenija – rezervna guma ili pribor za popravak. Uvijek imajte pri ruci broj za pomoć na cesti.