Prije dvadesetak godina navigacijski sustavi u automobilima su bili raritet
Navigacijski sustav je zahvaljujući pametnim telefonima i
napretku infotainmenta u automobilima postao uobičajena pojava,
no još prije dvadesetak godina to je bio raritet, piše Index.hr. Evo kako je sve počelo.
1930. Iter Avto
Da, prije gotovo 100 godina u auto ste mogli ugraditi sustav
navigacije. Radilo se o rolama mapa koje su se odmatale
proporcionalno brzini. Problem je bilo skretanje s rute jer je
tada trebalo stati i zamijeniti rolicu kartom. Sustav je
osmišljen u Italiji.
1970. Navigacija s kazetama
Tijekom 1970-ih u svemiru su već prisutni sateliti za
pozicioniranje, a osim vojske koriste se u brodskom prometu. Auti
još uvijek ne znaju za navigaciju, osim ovog prototipa koji
koristi kompliciran sustav navigacije bez satelita.
Ako sumnjate u njenu funkcionalnost, pogledajte video u nastavku.
1981. Electro Gyro-Cator navigacija
Da, iza kompliciranog naziva krije se prvi funkcionalni
navigacijski sustav. Honda ga je razvila u suradnji s Alpine i
Stanley Electric, radi se o tzv. “inercijskom navigacijskom
sustavu”, a posjeduje helijem punjen žiroskop koji radi na
jednostavan princip. Ako znate gdje ste i pod pretpostavkom da
znate kojim smjerom ćete ići i koliko ste prešli, onda je
jednoznačno određena i vaša lokacija.
Karta se prikazivala na 6-inčnom monitoru, a mape su se ručno
mijenjale. Cijena sustava je bila otprilike na razini četvrtine
cijene auta.
1985. Etak Navigator
Prva navigacija lišena papira i folija pojavila se 1985. godine.
Etak ju je nudio po paprenoj cijeni, a sustav je uključivao mape
pohranjene na kazetama te, dakako, ekran. Za pokriti Los Angeles
bile su dovoljne samo četiri kazete.
1987. Toyota CD-Rom
Svemirski skok dolazi iz Toyote, prva navigacija u boji s mapama
pohranjenim na CD-u. U to vrijeme Reagan je već dopustio civilnu
upotrebu GPS navigacije, potaknut stravičnom nesrećom u kojoj su
Sovjeti srušili putnički zrakoplov.
1990. Mazda Eunos Cosmo
Novi tehnološki skok i opet Japan. Mazda predstavlja Eunos Cosmo,
prvi model s pravim navigacijskim sustavom. I da, ovo je prva
auto navigacija koja koristi satelite za trenutno pozicioniranje,
a stiže ubrzo nakon komercijalizacije prve ručne navigacije.